De groei van de hoeveelheid data, databronnen en analysemogelijkheden, wordt vaak aangeduid met de term Big Data. Big Data is eigenlijk de digitalisering van de maatschappij en speelt een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. De hoeveelheid data die opgeslagen wordt groeit dagelijks. Consumenten slaan steeds meer data op. Denk hierbij aan bestanden, foto's en films. We delen ook steeds meer data op bijvoorbeeld Facebook en YouTube. Door het gebruik van social media en mobiele apparaten groeit de data exponentieel. meer>
Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door:
Atos neemt deel aan de ‘Covid-19 Dataset Challenge’: een wereldwijde competitie gehost door on online community Kaggle. Internationale deskundigen op het gebied van kunstmatige intelligentie proberen tijdens deze competitie met behulp van...
De Nederlandse ISV RetailScience heeft goede ervaringen met het cloudplatform van Oracle. “Het ontzorgt klanten uitstekend op het gebied van big data en business intelligence (BI)”, vertelt Business Development Manager Elwin Fano. De kennispartne...
Artificial Intelligence (AI), machine learning en data-analytics: begrippen die we vaak associëren met science fiction, maar die al overal om ons heen zijn. Denk aan chatbots, kaartenapps en de aanbevelingen van Netflix en Spotify. Of neem de pe...
Datamijnen is een multidisciplinair onderzoeksgebied in de wetenschap en vaak onderdeel van wiskunde en statistiek. Tegenwoordig is datamijnen een onderdeel van computerkunde en nauw gelinkt aan zodanig analytisch leren dat we in staat zijn de juiste...
Nutanix, speler op het gebied van enterprise cloud computing, heeft aangekondigd dat het Nutanix platform is uitgebreid met nieuwe functies voor big data- en analysetoepassingen, evenals ongestructureerde gegevensopslag. Deze mogelijkheden, onderdee...
Een groep Amerikaanse techbedrijven, onderzoekscentra en andere partijen publiceert de COVID-19 Open Research Dataset (CORD-19). Deze dataset bestaat uit ruim 29.000 artikelen over het coronavirus en is leesbaar voor machines, wat analyses met kunstm...
Databricks, gespecialiseerd in unified data analytics, integreert Databricks Ingest in haar Unified Data Analytics Platform. In combinatie met het Databricks Ingestion partnernetwerk kunnen datateams hierdoor makkelijker databeheer, business intellig...
Atos zag zijn omzet in 2019 met 1,4 procent stijgen naar 11,5 miljard euro. De nettowinst steeg van 630 miljoen naar 660 miljoen euro. De Benelux en Nordics regio van Atos zag de omzet met 3 procent stijgen. De omzet uit de Infrastructure & Data ...
Snowflake, aanbieder van een cloud dataplatform, heeft een kapitaalinjectie van 479 miljoen dollar ontvangen dat mede werd geleid door nieuwe investeerders, Dragoneer Investment Group en Salesforce Ventures. Bestaande Snowflake-investeerders, waaron...
SAP Nederland heeft tijdens een feestelijke avond de SAP Partner Awards uitgereikt op de SS Rotterdam. Tijdens een galadiner werden zowel winnaars als finalisten in het zonnetje gezet. Witold Kepinski, hoofdredacteur van Dutch IT-channel was erbij en...
Naast het opslaan en delen van data, verzamelen apparaten en sensoren ook steeds meer data. Dit wordt ook wel 'Internet of Things' genoemd. De data die gegenereerd wordt bevat een schat aan belangrijke informatie voor bijvoorbeeld marketing- en sales doeleinden. Het analyseren van de data is dus eveneens een belangrijk punt. Echter is dit niet eenvoudig gezien de hoeveelheid en complexiteit van deze data.
Nadat je data geanalyseerd hebt kun je vervolgens het gedrag voorspellen. Zo kan je preventief en doelgericht te werk gaan. Je doelgroep is steeds gerichter te benaderen door de gegevens te gebruiken die je al hebt.
In veel bedrijven wordt gebruikgemaakt van Big Data. Denk hierbij aan het analyseren van bezoekers op jouw website of de statistieken van jouw social media-accounts die je dagelijks kunt bekijken.
Door de hoeveelheid data die we gebruiken en delen is het mogelijk nieuwe inzichten te creëren en zaken te voorspellen. Als je in staat bent de hoeveelheid data op de juist wijze te analyseren heb je een voorsprong op de concurrentie. Het aanbod voor de betreffende doelgroep wordt almaar gerichter. Big Data wordt ook wel 'het nieuwe goud' genoemd.
Nieuwsarchief Tip de redactie