De groei van de hoeveelheid data, databronnen en analysemogelijkheden, wordt vaak aangeduid met de term Big Data. Big Data is eigenlijk de digitalisering van de maatschappij en speelt een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. De hoeveelheid data die opgeslagen wordt groeit dagelijks. Consumenten slaan steeds meer data op. Denk hierbij aan bestanden, foto's en films. We delen ook steeds meer data op bijvoorbeeld Facebook en YouTube. Door het gebruik van social media en mobiele apparaten groeit de data exponentieel. meer>
Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door:
Data Analytics-specialist Puur Data mag zich vanaf nu Elite Partner van Elastic noemen, het bedrijf achter Elasticsearch en de Elastic Stack. Slechts een paar partners in de Benelux dragen deze hoogst haalbare partnerstatus. Het zegt veel over de ken...
Op 4 maart was de splinternieuwe SAP Immersive Studio het decor van de uitreiking van de SAP Partner Awards virtual. Een magisch event met een muzikale twist. Tussen de awarduitreikingen door kwam de favoriete muziek van de finalisten voorbij en wist...
Het belang van automatisering in datacenters en server ruimtes is niet meer te onderschatten. Daarnaast gaan steeds meer workloads naar de cloud en dat vraagt om goed beheer en kostenoptimalisatie waarop BPSOLUTIONS soelaas biedt met zijn billing eng...
De organisatie Sigma Data Consulting (SDC) is door Wortell overgenomen. SDC is een Data & AI specialist met meer dan 50 Business Intelligence, Data Science, Advanced Analytics en Big Data specialisten. Wortell is een Microsoft partner met focus o...
Quantum computing is nog volop in ontwikkeling, maar de contouren van toekomstige use cases worden langzaam zichtbaar. Volgens natuurkundige Cor van der Struijf, die als IBM Quantum Ambassador organisaties helpt om 'quantum ready' te worden, hebben w...
Sommige organisaties hebben moeite om kosten rondom cloud inzichtelijk en onder controle te krijgen, zo weet Ronald van Heek, Chief Commercial Officer bij BPSOLUTIONS. “Maar dat is niet nodig. Met onze billing engine kunnen we de kosten optimal...
Vandaag de dag zijn organisaties net zo succesvol als de waarde die ze uit hun data weten te halen. Dit is - met een oerwoud aan data tot hun beschikking - niet eenvoudig. Hoe kunnen bedrijven overleven in deze data jungle? Sterker nog, hoe kunnen ze...
Axians landt eerste Europese klant op de Cisco CX Cloud. Hiermee wordt de ambitie van Axians en Cisco waargemaakt om klanten te voorzien van (pro)actief advies en coaching door gebruiksdata en technische data te combineren tot één advie...
delaware, een wereldwijde aanbieder van geavanceerde IT oplossing en consultancy diensten en nichespeler in het 2020 Gartner Magic Quadrant for SAP S/4HANA Application Services, en SNP (Schneider-Neureither & Partner SE), een wereldwijd aanbieder...
De supply chains van 40% van de multinationals waren niet geschikt om de crisis veroorzaakt door de COVID-19 pandemie het hoofd te bieden. De wereldwijde crisis de houding van deze bedrijven ten opzichte van risico's drastisch heeft veranderd. Dit bl...
Naast het opslaan en delen van data, verzamelen apparaten en sensoren ook steeds meer data. Dit wordt ook wel 'Internet of Things' genoemd. De data die gegenereerd wordt bevat een schat aan belangrijke informatie voor bijvoorbeeld marketing- en sales doeleinden. Het analyseren van de data is dus eveneens een belangrijk punt. Echter is dit niet eenvoudig gezien de hoeveelheid en complexiteit van deze data.
Nadat je data geanalyseerd hebt kun je vervolgens het gedrag voorspellen. Zo kan je preventief en doelgericht te werk gaan. Je doelgroep is steeds gerichter te benaderen door de gegevens te gebruiken die je al hebt.
In veel bedrijven wordt gebruikgemaakt van Big Data. Denk hierbij aan het analyseren van bezoekers op jouw website of de statistieken van jouw social media-accounts die je dagelijks kunt bekijken.
Door de hoeveelheid data die we gebruiken en delen is het mogelijk nieuwe inzichten te creëren en zaken te voorspellen. Als je in staat bent de hoeveelheid data op de juist wijze te analyseren heb je een voorsprong op de concurrentie. Het aanbod voor de betreffende doelgroep wordt almaar gerichter. Big Data wordt ook wel 'het nieuwe goud' genoemd.
Nieuwsarchief Tip de redactie