Digital Workplace - Trends in digitale mobiliteit

 

De opkomst van digitale technologieën verandert de wereld in een snel tempo. Connectiviteit in relatie tot samenwerken is een belangrijke driver om bedrijfsprocessen en productietijden te versnellen en te optimaliseren. Daarmee is grondige kennis over ‘Het Nieuwe Werken’ of ‘Slimmer Werken’ en hoe dit te implementeren in de eigen organisatie een sleutelfactor om bij te blijven, of zelfs voorop te lopen! Om meer kennis te creëren over de huidige status van het werken met de Digital Workplace hebben Dutch IT-channel, Executive-People en Dutch Connect in samenwerking met Smart Profile in 2018 een onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek wordt in 2019 herhaald met het project Digital workplace - Trends in digitale mobiliteit. Naast publicatie van het onderzoek, online content en artikelen in print wordt het project afgesloten tijdens de Digital Workplace Day op 26 september 2019 in de 3D Makers Zone te Haarlem.

Altijd en overal kunnen werken

Dankzij de technische ontwikkelingen in de ICT kunnen mensen altijd en overal werken. Applicaties en data staan in de cloud, 4G, of Wifi is voor handen. De mobiele smartphone en laptop zijn ultra mobiele apparaten die overal mee naar toe kunnen. Een andere trend is die van de open offices: mensen hebben geen vaste werkplek meer in de kantoren. Ze zoeken een plek die vrij is en kunnen met hun team een vergader-, of werkruimte boeken. Daarbij zijn ook de flexkantoren als Tribes, HNK, Spaces of Regus sterk in opkomst, waar mensen onderweg of in de buurt kunnen inchecken voor een dag of paar uur ongestoord werken. De opkomst van werken op afstand wordt makkelijk door collaboratie software als Microsoft Teams waarmee het eenvoudig is om met elkaar te kunnen conferencen, video-bellen en bestanden te delen. De uitdagingen zitten hier in adoptie en in standaarden. Welk platform is leidend en hoe staat het met de communicatie tussen de verschillende platformen? Dat heet de komende tijd nog ‘work in progress’. Ook de status hiervan komt in het onderzoek Digital Workplace naar voren.  

Cultuur en afspraken maken

Als er in de bestuurskamers over “Het Nieuwe Werken” wordt gesproken, gaan de voor- en tegenstanders al snel in discussie over discipline en het uitruimen van de vaatwasser thuis in de baas z’n tijd. In de kern zou het moeten gaan over hoe de productiviteit van medewerkers omhoog moet. Hoe kan worden voorkomen dat we in Nederland op een dinsdagochtend massaal in de file staan met alle gevolgen voor de veiligheid, kosten en milieu van dien? Hoe kunnen we er voor zorgen dat we effectiever gebruik maken van de Digital Workplace die voor handen is? De oplossing die voor de hand ligt is ten eerste dat bedrijven duidelijk beleid maken omtrent het werken op afstand. Wat is gewenst en wat is ongewenst? Leg je een restrictie op één dag in de week thuis werken? Of geef je alle medewerkers een pasje voor een landelijke flexkantoor-keten, zodat ze altijd ergens rustig kunnen werken zonder gestoord te worden door de afwasmachine of blaffende hond? Het gaat dus zowel om management, discipline, vertrouwen en cultuur als om een optimale technische organisatie en adoptie van de Digital Workplace. Grote technologiebedrijven als Google, Microsoft en VodafoneZiggo tonen aan dat het Nieuwe Werken werkt. Wat is de status in de rest van Nederland? In het onderzoek Digital Workplace komen alle belangrijke technische en culturele aspecten aan bod.

Onderzoek Digital Workplace 2019

Om meer diepgang en kennis rondom het thema Digital Workplace te ontwikkelen, initieerden Dutch IT-channel, Executive-People, DutchConnect met Smart Profile in 2018 het onderzoek Digitale Mobiliteit, de status in Nederland. Het platform ‘Uitdefileaanhetwerk’ dat lobbyed voor een slimmere manier van werken is kennispartner van dit onderzoek. Nu wordt het onderzoek herhaald met het project Digital Workplace met als subtitle ‘Trends in digitale mobiliteit’. Het onderzoek en de interviews worden online gepubliceerd en gebundeld in de printuitgave van Dutch IT-channel, Dutch Connect van september 2019. De uitvoering van het onderzoek bestaat uit een groot stuk deskresearch vanuit de uitgebreide status dbases van SmartProfile en een online enquête. Deze enquête wordt online uitgevoerd van juni tot augustus onder ruim 300 bedrijven/personen.  De doelgroep van het onderzoek zijn Digital leaders en strategen, beslissers op het gebied van ICT en Digitale Mobiliteit. Concreet zijn dat: IT Managers in line of business, HR-managers, en CIO’s, CD’s, CTO’s, CISO’s, fleetmanagers, consultants, cultuur en management specialisten en IT- dienstverleners.

Communicatie online en in print

In de periode juni t/m september 2019 wordt zowel online als in print veel aandacht besteed aan het project Digital Workplace. Er zullen in die periode interviews met bedrijven en organisaties over dit onderwerp worden gepubliceerd. Organisaties die oplossingen of initiatieven hebben ontplooid voor het optimaliseren van de Digitale Werkplek kunnen dit breed onder de aandacht brengen. Zo brengen we elkaar op ideeën en inzichten en kunnen er weer belangrijke stappen gezet worden op weg naar een efficiëntere manier van werken. De onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere Workplace in de Cloud - Secure Workplace - Safety, Security & Privacy - Workplace as a service - De duurzame werkomgeving - Workplace Infrastructure - Workplace Analytics - Workplace Connectivity - Mobile Device Management - Unified Communications hard- en software.

Digital Workplace Day, donderdag 26 september 2019

Naast het onderzoek, content online en in print wordt het project afgesloten op 26 september 2019 met het event Digital Workplace Day. Op de Digital Workplace Day worden bezoekers (Digital leaders, strategen, beslissers op het gebied van ICT & digitale mobiliteit en HRM-managers) geïnspireerd met ideeën die helpen in de digitale transformatie, waar de digital workplace een cruciaal onderdeel van uitmaakt. Op dit event zijn ICT-beslissers en IT-dienstverleners welkom om te ontdekken hoe ze werknemers of klanten kunnen ontzorgen met een Digital Workplace. Tijdens dit event wordt het onderzoek gepresenteerd en uitgereikt aan Martin Wörsdörfer, Tweede Kamerlid VVD en er wordt een Keynote verzorgd door Robert Geurts van FME. Bezoekers worden verder geïnspireerd met onder andere keynotes over alle aspecten van de digital workplace. Ook zijn er fieldlabs waar dienstverleners hun workplace oplossingen tonen aan de bezoekers.De locatie van het event is het inspirerende 3D Makers Zone, dat een officieel fieldlab van de Smart Industry agenda van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat beheert

 

Platinum Partners

Gold Partners

Silver Partners