Wouter Hoeffnagel - 29 maart 2023

Datalek treft klanten van NS

780.000 klanten van de NS zijn door de organisatie gewaarschuwd voor een datalek. Hun persoonsgegevens zijn mogelijk in handen van derden gevallen.

Datalek treft klanten van NS image

De NOS meldt dat het lek niet bij de NS zelf, maar bij een softwareleverancier van marktonderzoeker Blauw is ontstaan. Dit bureau voert voor de NS een klanttevredenheidsonderzoek uit. Treinreizigers die hieraan deelnamen zijn mogelijk getroffen door het lek. Hierbij zijn e-mailadressen, telefoonnummers en/of namen uitgelekt.

Het lek is eind vorige week gemeld bij Blauw. Toen bleek dat onbevoegden toegang hadden verkregen tot het netwerk van de softwareleverancier. Deze leverancier meldde deze week dat er daadwerkelijk data is gestolen. Om welke data het exact gaat is vooralsnog niet bekend. De NS benadrukt dat het niet gaat om financiƫle gegevens of wachtwoorden.

Ook andere bedrijven getroffen

NS is niet de enige partij die is getroffen door het lek; ook veertien andere klanten zijn slachtoffer. Het aantal klanten dat bij deze partijen is getroffen varieert sterk; het bureau wil geen exacte aantallen noemen. Wel zouden de meeste getroffenen klant zijn bij NS.

Het marktonderzoeksbureau heeft melding gedaan van het lek bij de Autoriteit Persoonsgegevns. Ook is een onderzoek gestart naar het incident.