Floris Hulshoff Pol - 26 maart 2023

MobileDrive bouwt autonome rijsystemen met Siemens digital twin technologie

MobileDrive bouwt autonome rijsystemen met Siemens digital twin technologie image

Siemens Digital Industries Software heeft vandaag aangekondigd dat MobileDrive heeft gekozen voor een model-based systems engineering (MBSE) aanpak ter ondersteuning van zijn Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) ontwikkeling, met behulp van het Siemens Xcelerator portfolio en zijn uitgebreide digital twin technologie. Door gebruik te maken van Siemens' robuuste expertise in de digital thread heeft MobileDrive zijn voortgang bij de bouw van de volgende generatie autonome rijsystemen versneld en bijgedragen aan de toonaangevende kwaliteit van de producten.

MobileDrive werd in 2021 opgericht als een joint venture tussen twee leiders op het gebied van mobiliteitstechnologie, FIH Mobile en Stellantis, en heeft zijn hoofdkantoor in Nederland. MobileDrive richt zich op de ontwikkeling van infotainment, telematica en een platform voor clouddiensten, samen met aanvullende hardware en software. MobileDrive combineert uitzonderlijke innovatiemogelijkheden met meer dan 15 jaar ervaring in software/hardware-integratie en is het eerste bedrijf in Taiwan dat in staat is complete oplossingen voor in de auto te bieden met geavanceerde AI-technologie.

MobileDrive wilde software van de hoogste kwaliteit leveren om zo snel mogelijk aan de eisen van de markt te kunnen voldoen. Het voornaamste doel was om een modelgebaseerd kader te gebruiken voor de ontwikkeling van de algoritmen en softwareregelingen voor gangbare en geavanceerde ADAS-toepassingen, zoals Lane Keep Assist (LKA), Emergency Lane Keeping (ELK), Lane Following Control (LFC), Auto Lane Change (ALC), Emergency Steering Assist (ESA) en Autonomous Emergency Steering (AES).

Om de organisatie te helpen haar doelstellingen te bereiken, werkte Siemens' Simcenter™ Engineering en Consulting services team samen met MobileDrive om een complete methodologie en roadmap te leveren voor haar ADAS-visie. Dit werd gedaan terwijl ze de besturingsalgoritmen ontwikkelde en een gedetailleerd, op scenario's gebaseerd systeemmodel bouwde, inclusief sensoren en voertuigdynamica, gebaseerd op marktconforme voertuigeisen. Dit alles werd uitgevoerd met behulp van het Siemens Xcelerator portfolio van software en diensten.

Dit systeemmodel werd vervolgens toegepast op een virtuele testomgeving waardoor het MobileDrive team voertuigen kon observeren als een echte digital twin om snel systeem- en softwareproblemen op te sporen en eerder in de ontwikkelingscyclus aan te pakken.

Uiteindelijk realiseerde MobileDrive een effectiever en betrouwbaarder softwareontwikkelingsproces voordat er zelfs maar een fysiek prototype was gebouwd. Dit was te danken aan hun pas ontdekte mogelijkheid om ADAS-softwarefuncties vroegtijdig te verifiëren in de digital twin omgeving, waardoor de inspanning van hardware-in-the-loop (HiL) en het testen van voertuigen werd verminderd.

"De auto-industrie ondergaat grote transformaties om beter te voldoen aan de behoeften van gebruikers in uiteenlopende scenario's en een meer intuïtieve, naadloze gebruikerservaring in voertuigen mogelijk te maken en wij hebben de belangrijkste geavanceerde technologieën vastgesteld en actief samengewerkt met betrouwbare partners", aldus Winston Hsu, CTO bij MobileDrive. "Dankzij onze samenwerking met Siemens kunnen we onze producten op een veel meer gestroomlijnde, efficiënte manier op de markt brengen."

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024