Floris Hulshoff Pol - 19 februari 2023

CM.com rapporteert omzetgroei en brutowinst in 2022

CM.com rapporteert meer omzetgroei en brutowinst in over  boekjaar 2022. Er werd een recordomzet voor boekjaar 2022 van 283,2 miljoen euro genoteerd, een groei van 19 procent. De brutowinst groeide met 15 procent naar 72 miljoen euro.

CM.com ceo Jeroen van Glabbeek meldt: "2022 is weer een belangrijk jaar gebleken voor CM.com, waarin onze bedrijven na het recordjaar 2021 verder groeien. Dat het geen gemakkelijke opgave was, moge duidelijk zijn. 2022 was een jaar met vele gezichten, met de hype en vertraging van COVID en de lockdowns, de oorlog in Oekraïne en de gevolgen van de impact van klimaatverandering. Allemaal waren - en zijn dat nog steeds - gebeurtenissen met een grote impact die de samenleving en bedrijven troffen, waaronder CM.com. Aangezien ons menselijk kapitaal een belangrijke troef voor ons bedrijf, CM.com heeft ons personeel ondersteund en zal dat blijven doen, aangezien we mensen van over de hele wereld in dienst hebben.

Toen CM.com haar oprichting voltooide met de overname van Building Blocks, hebben we onze inspanningen gericht op het optimaliseren van de organisatie om haar volledige potentieel te benutten. Technologische innovaties, zoals GPT 3, bevestigden opnieuw de reden waarom we de afgelopen jaren early movers waren bij het overnemen van bedrijven zoals CX Company en Building Blocks; AI is voor ons een sleuteltechnologie om onze vaardigheden op het gebied van conversatiehandel te verbeteren en een van de drijvende krachten achter onze toekomstige groeistrategie.

De uitdagende marktontwikkelingen in 2022 onderstreepten het belang van het uitrollen van onze groeistrategie door het bouwen van verkooppijplijnen, het in kaart brengen van markten om het productaanbod te verbeteren, terwijl tegelijkertijd de technologieën en de wendbaarheid van onze organisatie worden verbeterd. Hoewel we de veranderende marktomstandigheden in 2022 financieel voelden, bleven we gefocust op het realiseren van de operationele groei waarvoor we hadden gepland. We hebben onze activiteiten kostenbewust gegroeid, aangezien het tempo van onze OPEX-groei in de tweede helft van 2022 aanzienlijk vertraagde, terwijl de onderliggende volumes blijven groeien. Die trend zet zich voort in 2023.

Een van de belangrijkste posten voor onze kostenbasis is de FTE-groei. Het personeelsbestand van CM.com groeide in 2022, zij het in een langzamer tempo dan in 2021. Zoals werd bevestigd met onze Great Place to Work Award in 2022, streeft CM.com ernaar alle medewerkers te motiveren om hun volledige potentieel binnen ons bedrijf te bereiken. Daarom zijn we in 2022 begonnen met de reeksen vrouwelijk leiderschap en ons Talentprogramma, omdat we het belang van de juiste balans tussen capaciteiten en kansen binnen ons personeelsbestand volledig erkennen, onafhankelijk van geslacht, leeftijd of afkomst. CM.com richt zich nu op het inzetten van de talenten binnen haar Human Capital om de groei van de brutowinst verder te verbeteren.

Voor 2023 zijn we goed begonnen. Zoals eerder aangegeven, is onze stichting nu klaar en zullen we ons concentreren op de groei van ons bedrijf en onze winst. De pijplijn bouwt goed en de eerste bestellingen komen binnen. In de toekomst zullen we ons concentreren op de groei van de brutowinst, aangezien we nu alle acquisities hebben geïntegreerd en alle sterke punten gebruiken om onze aanwezigheid in alle markten waarin we momenteel actief zijn te vergroten. Dat betekent dat we niet meer primair sturen op omzetgroei, al blijft dat natuurlijk wel een key performance indicator. Het gaat nu om winstgevende groei. Als leidraad voelen we ons daarom gerust bij het herhalen van onze doelstelling om tegen eind 2023 structureel EBITDA-positief te zijn en tegen eind 2024 structureel cashflowpositief. Ik wil graag alle medewerkers van CM.com bedanken voor hun bijdrage aan dit resultaat in 2022. We zijn trots op onze medewerkers en hun prestaties en kijken uit naar een voortzetting van onze reis in 2023."