Wouter Hoeffnagel - 15 februari 2023

Sales, corporate IT en supply chain maken meeste kans hogere budgetten

Sales, corporate IT en supply chain maken meeste kans hogere budgetten image

Sales, corporate IT en supply chain kunnen komend jaar de grootste budgetverhogingen verwachten. CFO's die aanzienlijke verschuivingen in functiebudgetten voor 2023 plannen, verwachten dat deze functies hiervan het meest profiteren.

Dit blijkt uit onderzoek van Gartner. "CFO's blijven voorzichtig met hun vooruitzichten voor 2023 en hebben de meeste budgetten in de aanloop naar dit jaar verlaagd", zegt Alexander Bant, hoofd onderzoek bij Gartner Finance. "Deze gegevens laten ons zien waar CFO's als eerste incrementeel budget zullen toewijzen naarmate we meer duidelijkheid krijgen over inflatie, overheidsbeleid, vraag vanuit de consument en verschuivingen in bedrijfsuitgaven in de komende kwartalen."

Sales maakt grootste kans op hoger budget

Volgens een Gartner-enquête onder bijna 300 CFO's in november 2022, is sales de functie die dit jaar de meeste kans maakt op extra budget. 73% van de CFO's meldt geplande verhogingen rondom salesbudgetten. Bijna de helft spreekt van een verhoging van 10% of meer. Tweederde van de CFO's plant een verhoging voor corporate IT, waarbij 29% van plan is om met 10% of meer te groeien. Supply chain volgt; 61% van de CFO's voorziet hogere budgetten rondom supply chain. Wel zijn de budgetstijgingen hier doorgaans beperkter dan bij sales.

Figuur 1: Geplande wijzigingen van CFO's in functionele budgetten in 2023
gartner-budgetverhogingen-02-2023-klein.jpeg  
Bron: Gartner (februari 2023)

"Chief Sales Officers (CSO's) voelen een grotere druk om slanker te werken en de productiviteit van hun teams te verbeteren, aangezien de meeste budgetten voor 2023 zijn teruggeschroefd", licht Bant toe. “CFO's weten echter dat zij voor het stimuleren van winstgevende groei naar de volgende fase van de bedrijfscyclus niet te laat mogen zijn met het beschikbaar stellen naar aanvullende financiering voor sales. Ze staan klaar om deze uitgaven de komende maanden en kwartalen te versnellen naarmate ze levensvatbaarder worden in de vooruitzichten."

'2023 is een jaar van efficiëntie'

Corporate IT is de op een na meest waarschijnlijke functie om een budgetverhoging te zien. Digitale transformatie wordt door leidinggevenden gezien als strategisch prioriteit, zelfs in het licht van stijgende kosten.

"Executive teams moeten de winstgevendheid en cashflow in 2023 van kwartaal tot kwartaal verbeteren, en ze blijven technologieën omarmen die workflows vereenvoudigen, personeelskosten verlagen en de algehele productiviteit verbeteren", aldus Bant.

CFO's, CEO's en Raden van Bestuur eisen een hoger rendement op investeringen in technologie. "Het verhaal van zakelijke IT-investeringen is nu veel meer gericht op betrouwbare digitale projecten met een onmiddellijke en zekere terugverdientijd", aldus Bant.

Schokken in de toeleveringsketen leiden tot hogere budgetintenties

Na een reeks schokken in de toeleveringsketen in de afgelopen jaren die voor veel bedrijven ernstige problemen veroorzaakten, noemen Gartner-experts het niet verwonderlijk dat de functie de op twee na hoogste prioriteit krijgt bij uitgaven in 2023.

Bant: "Toonaangevende leidinggevenden werken aan het corrigeren (waarschijnlijk verkleinen) van de oppervlakte van de toeleveringsketen van hun organisatie om het aantal kostbare verstoringen te beperken, terwijl inflatie 78% van de CFO's dwingt om meer te budgetteren voor de kosten van verkochte goederen."

Intenties voor marketinguitgaven gemengd

Negentig procent van de marketingfuncties meldde bezuinigingen op het hoogtepunt van de pandemie. In juli 2022 waren de meeste CFO's (79%) nog van plan om hun marketingbudget in de eerste helft van 2023 te behouden of te verlagen. De nieuwe cijfers suggereren echter dat marketingafdelingen na beperkte budgetten tijdens de pandemie wellicht juist een boost in financiering kunnen verwachten.

"CFO's zijn op dit gebied het meest gepolariseerd: een kwart plant grote marketingverhogingen van 10% of meer, terwijl een kwart bezuinigingen plant. De resterende helft zit ergens in het midden" zegt Bant. "CFO's willen marketing niet op het verkeerde moment in de bedrijfscyclus afschalen."

Meer informatie is voor klanten van Gartner beschikbaar in 'CFOs Plan Broad Functional Budget Increases in 2023'. Daarnaast kunnen CFO's en financiële leiders deelnemen aan Gartner-onderzoek en aanvullende toegang krijgen door lid te worden van de Gartner Research Circle.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024