Wouter Hoeffnagel - 02 februari 2023

Gartner identificeert belangrijkste trends voor tech leveranciers

Gartner zet de belangrijkste trends uiteen die technologieleveranciers tot 2025 beïnvloeden. Deze trends weerspiegelen drie overkoepelende thema's: bedrijven die steeds afhankelijker worden van technologie, nieuwe kansen die ontstaan door technologie en de impact van externe macro-krachten.

"De opmars van digitalisering gaat door, zelfs te midden van disruptie, en technologieleveranciers gaan een leidende rol spelen", zegt Rajesh Kandaswamy, Distinguished VP Analyst en Gartner Fellow. "In 2023 moeten productleiders en technologiemanagers een evenwicht vinden tussen kortetermijnplanning en langetermijnstrategie om de onmiddellijke schokken in de economie en de onderliggende 'permacrisis' die het bedrijfsleven vormgeven voor te blijven."

Gartner identificeert een aantal trends die van invloed zijn op technologieklanten, kopers, producten, ecosystemen, bedrijfsmodellen en bedrijfsmodellen wereldwijd gedurende ten minste de komende drie jaar:

Democratisering van technologie

De democratisering van technologie stelt niet-IT-werknemers in staat om hun eigen technologie te zoeken, selecteren, implementeren en aanpassen. Deze trend biedt kansen om tegemoet te komen aan de behoeften van een nieuwe groep burgerontwikkelaars en bedrijfstechnologen. Gartner voorspelt dat tegen 2025 55% van alle succesvolle opkomende technologische oplossingen zal worden geleverd aan "niet-traditionele" kopers - bijvoorbeeld buiten IT - binnen ondernemingen, waardoor leveranciers kunnen uitbreiden naar nieuwe markten en nieuwe klantrelaties kunnen smeden.

Federatief koopproces

In een federatief koopproces worden koopbeslissingen genomen door vertegenwoordigers van het volledige bedrijf. Gedreven door de democratisering van technologie neemt de federatieve inkoop van bedrijfstechnologie toe, waarbij slechts 26% van de technologiekopers in een recent onderzoek van Gartner meldt dat aankopen uitsluitend door IT worden gefinancierd.

"Federatief inkopen creëert kansen voor productleiders, omdat het een focus mogelijk maakt op diensten met meer toegevoegde waarde voor zakelijke klanten", zegt Emil Berthelsen, VP Analyst bij Gartner. "Het voegt echter ook complexiteit toe, dwingt tot veranderingen in go-to-market-modellen en vereist een grotere focus op waardescenario's en -resultaten."

Productgestuurde groei

Productgestuurde groei is een go-to-market-strategie waarbij gebruikers waarde ervaren door middel van gratis productaanbiedingen of interactieve of geautomatiseerde demonstraties. Vervolgens worden gebruikers direct omgezet naar betaalde accounts of helpt hun belangenbehartiging en invloed bij het stimuleren van aankopen. Tegen 2025 zal 95% van de software-as-a-service (SaaS)-aanbieders een vorm van self-service PLG gebruiken voor het werven van nieuwe klanten, verwacht Gartner.

"Productgestuurde groei bereikt zijn weg in B2B na veel bijval in de B2C-techwereld", aldus Kandaswamy. "Het kan de kosten verlagen om klanten te werven en de verkoopcycli verkorten in vergelijking met traditionele, op de koper gerichte, top-down marketing- en verkoopstrategieën."

Co-innovatie ecosystemen

De co-innovatie-ecosysteembenadering is een opkomende praktijk die de convergentie van interne, externe, collaboratieve en co-creatieve ideeën mogelijk maakt voor het creëren van nieuwe waarde. Bedrijven maken actief gebruik van technologie om zich te onderscheiden en succesvol te zijn, waardoor zij steeds vaker samen met technologieaanbieders innoveren.

"Met een ecosysteem van co-innovatiepartners kunnen technologieleveranciers voldoen aan de dringende behoeften van klanten door gebruik te maken van gedeelde vaardigheden, technologische expertise, investeringen en incentives", zegt Kandaswamy.

Digitale marktplaatsen

Kopers van technologie omarmen digitale marktplaatsen voor het eenvoudig vinden, aanschaffen, implementeren en integreren van technologische oplossingen. Niet-technische kopers kijken ook steeds vaker naar marktplaatsen om te voldoen aan hun vereisten voor composable en eenvoudig consumeerbare technologische oplossingen.

"Technologie- en serviceproviders vergroten hun investeringen in marktkanalen omdat ze op zoek zijn naar groeimogelijkheden en concurrentievoordeel", aldus Kandaswamy. "Een digitale marktplaats versnelt de time-to-market, vergroot het bereik naar doelsegmenten, breidt partnerecosystemen uit en versnelt de verkoopcyclus."

Intelligente toepassingen

Intelligente toepassingen gaan waarde creëren en markten verstoren door te leren, zich aan te passen en nieuwe ideeën en resultaten te genereren. Generatieve kunstmatige intelligentie (AI) is een voorbeeld van een opkomende technologie die snel terrein wint voor commercieel gebruik binnen intelligente toepassingen. Generatieve AI kan nieuwe mediacontent waaronder tekst, beeld, video en audio, synthetische gegevens en modellen van fysieke objecten produceren.

"Productleiders mogen generatieve AI-functies verwachten die werknemers in staat stellen met uitgebreide en creatieve mogelijkheden om een nieuw concurrentiefront te vormen in intelligente toepassingen", aldus Kandaswamy.

Metaverse-technologieën voor marketing en klantervaring

Metaverse-technologieën winnen snel terrein in marketing voor het creëren van unieke ervaringen, impactvolle interacties en nieuwe betrokkenheid. Tegen 2027 gebruikt meer dan 40% van de grote organisaties wereldwijd een combinatie van Web3, ruimtelijke computing en digital twins in op metaverse gebaseerde projecten die gericht zijn op het verhogen van de omzet.

“B2B-marketeers hebben de mogelijkheid om metaverse technologieën toe te passen en immersieve ervaringen te bieden voor het vergroten van het bereik en de betrokkenheid van klanten te vergroten en verbeteren van de klantervaring”, aldus Kandaswamy. "Early adopters gebruiken metaverse-technologieën om evenementen in om onder meer virtuele ruimtes te organiseren, interne en externe verkoopbijeenkomsten te houden en producten te presenteren."

Duurzaam ondernemen

"Duurzaam ondernemen is veranderd in een 'must have' in plaats van een 'nice to have'", stelt Kandaswamy. "In een wereld die steeds meer door technologie is gedreven, wordt duurzaam ondernemen ondersteund door duurzame technologie."

Technologieleveranciers moeten de duurzaamheid verbeteren van hun producten die duurzame bedrijfsresultaten mogelijk maken. Uit een recent onderzoek van Gartner blijkt dat 42% van de leiders momenteel gebruikmaken van duurzaamheidsactiviteiten voor het stimuleren van innovatie, differentiatie en bedrijfsgroei door middel van duurzame producten. Gartner voorspelt dat techaanbieders die de positieve bijdrage van hun aanbod aan de duurzaamheidsdoelstellingen van klanten kunnen kwantificeren, hun winstpercentage tegen 2025 met 20% verhogen.

Tech-nationalisme

Een trend waarbij globalisering verschuif naar mercantilisme zorgt ervoor dat wereldmarkten steeds meer lokaal worden, wat gevolgen heeft voor mondiale technologie-ecosystemen. Beleidsbeslissingen zetten landen tot de implementatie van regelgeving op het gebied van digitale soevereiniteit, waardoor de tech stacks uiteenlopen. Als reactie op deze trend moeten productleiders een evenwicht vinden tussen het voldoen aan specifieke lokalisatiebehoeften op landniveau en de winstgevendheid van producten.

Meer informatie is beschikbaar in het rapport 'Top Trends for Tech Providers for 2023'. Ook deelt Gartner aanvullende informatie in het gratis Gartner-webinar "The Gartner Top Trends for Tech Providers in 2023", dat plaatsvindt op 13 februari om 16:00 uur Britse tijd. Aanmelden kan hier.