Wouter Hoeffnagel - 01 februari 2023

Canalys: Smartphonemarkt krimpt met achttien procent

Canalys: Smartphonemarkt krimpt met achttien procent image

De markt voor smartphones is in het vierde kwartaal van 2022 met 18% gekrompen. Het aantal verscheepte units komt uit op 296,9 miljoen stuks.

Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys. Naarmate de vraag afnam verscheepten leveranciers minder dan 1,2 miljard stuks in het volledige jaar 2022, wat leidde tot een daling van 12% in de jaarlijkse verzendingen. De top vijf leveranciers in 2022 zijn onveranderd ten opzichte van 2021. Samsung behoudt zijn eerste plaats en beschikt over een marktaandeel van 22% met 257,9 miljoen zendingen. Apple staat op de tweede plaats met zendingen van 232,2 miljoen en een marktaandeel van 19%. Dit terwijl Q4 2022 voor het eerst een dubbelcijferige daling liet zien door COVID-19-beperkingen op Chinese productiefaciliteiten en een zwakkere vraag. Xiaomi is de derde speler met 152,7 miljoen zendingen en een marktaandeel van 13%. Met respectievelijk 10% en 9% marktaandelen staan OPPO en vivo op de vierde en vijfde plaats.

canalys-smartphonemarkt-4q2022.jpg

'Slechtste prestaties in de geschiedenis'

"Toonaangevende markten worstelden tegen het einde van 2022 met scherpe dalingen van het aantal leveringen, wat zowel Samsung als Apple hard trof", zegt Sanyam Chaurasia, analist bij Canalys. “Ondanks enige stabilisatie in het derde kwartaal, boekten Azië-Pacific en Europa in 2022 hun slechtste prestaties in het vierde kwartaal in de geschiedenis. Aandelen stapelden zich op in topmarkten zoals India en de Volksrepubliek China (vasteland), wat heeft geleid tot een teleurstellend laatste kwartaal. Ondertussen drukken de economische problemen de consumentenbestedingen in Noord- en Latijns-Amerika. Leveranciers moeten hun nieuwe productlanceringen zorgvuldig plannen, aangezien retailers en telco's terughoudend zijn om de voorraadniveaus te verhogen.

canalys-smartphonemarkt-4q2022-2.jpg

"Met het oog op 2023 zijn Apple en Samsung beter gepositioneerd om door voortdurende onzekerheden te navigeren dankzij hun high-end dominantie", zegt Le Xuan Chiew, Research Analyst bij Canalys. “De populariteit van iPhone Pro-modellen helpt Apple zijn omzetaandeel te vergroten, ondanks dat de algemene vraag onder druk staat. Ondertussen hebben de onverwachte leveringsuitdagingen met de Pro-modellen geleid tot een versnelling van de productiediversificatie van Apple, wat het bedrijf zal helpen het leveringsrisico en de aanhoudende geopolitieke spanningen te verminderen. Samsung handhaaft eveneens zijn focus op winstgevendheid door zijn high-end portfolio te versterken en een premium nichesegment te creëren via zijn Fold-serie. Aan de andere kant zijn Chinese leveranciers nog steeds kwetsbaar voor tegenwind op de internationale markt en een meedogenloze thuismarkt. Naast een slechte vraag vormen kanaalvoorraad, margedruk en operationele efficiëntie ook een uitdaging voor hun expansiestrategieën.”

'2023 wordt een zwaar jaar'

“2023 wordt een zwaar jaar. Recente macro-economische trends wijzen op een groeiend risico op een wereldwijde recessie”, zegt Amber Liu, analist bij Canalys. “De weg naar herstel voor de smartphonemarkt is omgeven door onzekerheden. Leveranciers en kanalen moeten de marktdynamiek nauwlettend volgen en voorzichtig te werk gaan. Kleinere leveranciers moeten zich richten op het veiligstellen van winstgevendheid door nichekansen te vinden met gestroomlijnde portfolio's en efficiënt kanaalbeheer. Aan de andere kant gaan de populaire merken manieren onderzoeken hoe zij de vraag kunnen stimuleren via hun gevestigde IoT-ecosystemen, gedifferentieerde high-end aanbiedingen en effectieve kanaal- en promotiestrategieën.”

canalys-smartphonemarkt-4q2022-3.png

canalys-smartphonemarkt-4q2022-4.png