Floris Hulshoff Pol - 27 januari 2023

ServiceNow boekt meer omzet en noteert winst

ServiceNow boekt meer omzet en noteert winst image

ServiceNow, specialist in digitale workflows, heeft de financiële resultaten bekendgemaakt voor het vierde kwartaal dat eindigde op 31 december 2022. De omzet steeg met 20 procent naar 1,94 miljard dollar. De winst bedroeg 150 miljoen dollar. De abonnementsopbrengsten bedroegen 1,86 miljard dollar in Q4 2022, wat neerkomt op een groei van 22% op jaarbasis, 27,5% gecorrigeerd voor constante wisselkoersen.

De jaaromzet steeg met 23 procent naar 7,245 miljard dollar. De winst bedroeg 325 miljoen dollar.

"ServiceNow blijft presteren als een bedrijf dat boven verwachting is", aldus ServiceNow-voorzitter en CEO Bill McDermott (foto). “Onze golf van nieuwe klanten in het vierde kwartaal laat zien dat de seculiere rugwind van digitalisering nergens heen gaat. We stimuleren netto nieuwe innovatie, snelle groei en operationele hefboomwerking. De wereld werkt met ServiceNow als het end to end platform voor digitale transformatie.”

Op 31 december 2022 bedroegen de huidige resterende prestatieverplichtingen ("cRPO"), contractopbrengsten die in de komende 12 maanden als opbrengsten zullen worden erkend, 6,94 miljard dollar, wat neerkomt op een groei van 22% op jaarbasis en 25,5% gecorrigeerd voor constante munteenheid. Het bedrijf heeft nu in totaal 1.637 klanten met een jaarlijkse contractwaarde van meer dan 1 miljoen dollar, wat neerkomt op een jaar-op-jaar groei van het aantal klanten met 22%.

"Q4 was weer een geweldig uitvoeringskwartaal, aangezien we onze abonnementsinkomsten en winstgevendheidsrichtlijnen overtroffen", aldus Gina Mastantuono, CFO van ServiceNow. “We hebben beter gepresteerd dan onze NNACV-verwachtingen, gedreven door robuuste netto-expansie en meer dan 30% NNACV-groei op jaarbasis dankzij nieuwe logo's. Bovendien werden onze resultaten gegenereerd met een lagere mix van vroege verlengingen vanaf 2023, waardoor we meer mogelijkheden hebben om gedurende het jaar verdere expansie te stimuleren. Met onze sterke resultaten is het duidelijk dat ServiceNow een strategische prioriteit blijft en een duurzame vraag genereert die ons goed positioneert voor 2023 en daarna.”

Na de benoeming van McDermott tot voorzitter en CEO eind 2022, heeft ServiceNow Chirantan CJ Desai benoemd tot President en COO van ServiceNow. Desai trad in december 2016 in dienst bij ServiceNow als Chief Product Officer en werd in januari 2022 gepromoveerd tot Chief Operating Officer. Voordat hij bij ServiceNow kwam, bekleedde Desai productleiderschapsfuncties bij EMC, Symantec en Oracle.

"CJ heeft zichzelf gevestigd als een leider van betekenis in deze branche", aldus McDermott. “Zijn staat van dienst – van het versterken van ons platform tot het stimuleren van onze klantervaring – heeft ertoe bijgedragen dat ServiceNow de ondernemingsmoloch is die het vandaag de dag is. Ik wil CJ persoonlijk feliciteren met deze laatste, welverdiende bevestiging van zijn leiderschap.”

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024