Nutanix ontzorgt de CxO met hybride cloud image

Rajiv Ramaswami leidt nu als CEO het succesvolle Nutanix, een Amerikaanse aanbieder van moderne IT en cloud infrastructuur toepassingen. Het bedrijf helpt IT-beslissers bij hun digitale reis en transformatie, met een breed scala aan infrastructuur toepassingen en advies, zoals cloud cost management (FinOps) en duurzaamheid.

De redactie van Executive People / Dutch IT Leaders had onlangs de kans om CEO Rajiv Ramaswami van enterprise cloud specialist Nutanix exclusief te spreken. Als we Rajiv aan het woord laten en vragen naar de terugblik op zijn eerste twee jaren als CEO van het bedrijf, dan is het eerste dat op de tong komt dat de directe face to face contacten met klanten en partners erg gemist worden. Rajiv: “Dat gaan we dit jaar weer veranderen met een echt .NEXT 2023 event komende mei in Chicago. Deze grootschalige evenementen zijn essentiële componenten voor de hechte relatie van Nutanix met zijn partners en klanten.”

Als we vragen naar zijn missie als Nutanix CEO, is er ook een helder antwoord: “Al vanaf het begin is Nutanix bezig met het vereenvoudigen van complexe IT-infrastructuur, net zoals Apple dat via de iPhone gedaan heeft met de consumentenelektronica. Alle functionaliteit waarvoor in het verleden meerdere systemen nodig waren, is nu verpakt in één product: de Apple iPhone. Wij van Nutanix willen als facilitator voor de moderne IT onzichtbaar zijn en de klant ondersteunen met hun steeds complexere uitdagingen. Veel organisaties hebben grote uitdagingen, want het noodzakelijke talent is schaars. Van de school komen generiek opgeleide potentiële IT-medewerkers, die helaas geen of te weinig gespecialiseerde kennis hebben van enterprise IT. Dat staat een gezonde groei van ondernemingen al snel in de weg. Met de Nutanix-oplossingen springen we in dat gat en leveren de technologie en diensten die dit probleem helpen oplossen. Hiermee zijn we zeer flexibel, ook qua kosten. Qua keuze voor hardware zijn we niet kieskeurig, want onze software draait op alle standaard hardware. Er zijn dus geen additionele investeringen voor onze softwareoplossing noodzakelijk. Nutanix biedt dan ook toepassingen voor moderne data infrastructuur, inclusief de hybride cloud, en zorgt dat elke applicatie in elke omgevingen kan schalen en met een hoge betrouwbarheid die ook nog eens overal beschikbaar is.”

Hoge NPS

Over een ander stuk van de Nutanix-DNA is de CEO meer dan duidelijk, stelt Rajiv Ramaswami: “Als tweede belangrijke eigenschap van ons bedrijf wordt de flexibiliteit geprezen. De klant heeft een maximale vrijheid bij de keuze qua hardware, software en licentiebeleid. Het is de klant die bepaalt of hij vanuit zijn datacenter, in een public cloud of in een hybride cloud wil werken. Of welke hypervisors zijn voorkeur hebben en welke hardware vendoren hij prefereert. Wij zijn op dat punt volledig transparant. De gebruikskosten zijn pay per use: klanten betalen licenties dus naar rato van gebruik. Het resultaat van dit beleid is evident: We hebben een Net Promotor Score (NPS) van maar liefst 90, de hoogste in de industrie. De flexibiliteit betekent ook dat we niet langer een HCI-bedrijf zijn maar juist een multi-cloud-onderneming zijn.”

Ondersteunen CxO wordt steeds belangrijker

Een andere belangrijke activiteit is de ondersteuning van het management (CTO/CIO) in ondernemingen. Een belangrijke component is daarbij bijvoorbeeld FinOps. Rajiv Ramaswami: “Na de introductie van de public cloud had iedereen het over een massale migratie van processen naar de goedkope public cloud. De praktijk is heel wat weerbarstiger. Transport van en naar de public cloud kan voor grote kosten en dus financiële uitdagingen zorgen. Ook is data storage in de cloud niet per definitie goedkoper dan opslag in eigen beheer. Er is een balans nodig, en de keuze kan zelfs per regio anders uitpakken. Hoe dan ook, er zijn componenten die voor SaaS in aanmerking komen en er zijn elementen die door enterprises vanuit kosten en security overwegingen bij voorkeur in de office cloud verwerkt moeten worden. De keuzes zijn strategische en tactische. Waar zit de data het goedkoopst en het veiligst? Dat is niet altijd even helder. De technologie en dienstverlening van Nutanix kan bij deze complexe keuzes helpen.”

Binden aan sterke partners

Multi-cloud is de kern van veel IT-omgevingen in organisaties. Enterprises kopen bij voorkeur diensten in bij public cloud providers zoals AWS, Microsoft Azure en Google Cloud aldus Rajiv Ramaswami: “We hebben de public cloud-providers omarmd en leveren nu al complete integraties op Amazon AWS en Microsoft Azure (Stack). Bedrijfskritische applicaties doen we bij voorkeur op bare metal. Zodra dit ook met Google cloud mogelijk is, wordt die ondersteuning op dat platform ook ingeregeld. Met de keuze voor bare metal hebben we totale controle over de cloud-omgeving en hebben we alle processen en data in de cloud onder beheer. Dit is relevant bij specifieke beveiligings- of compliancy-richtlijnen, of wanneer men toegang moet hebben tot een Azure-omgeving zonder dat er een internettoegang is. Maar ook wanneer je onderneming te allen tijde door moet kunnen draaien. Niet bedrijfskritische applicaties zoals Office 365 draaien probleemloos op de native Azure cloud en kunnen dus op de standaard manier beheerd worden.”

Het zijn deze partners die het Nutanix-ecosysteem zo krachtig en dynamisch helpen te maken. Vervolgens is het aan de systeemintegratoren, eveneens een belangrijke groep partners, om de klant optimaal te ondersteunen. Met deze aanpak speelt Nutanix optimaal in op de trends in de markt, die hoog op de agenda staan van IT-beslissers.

Sustainability & Diversity

Bij het afronden van het gesprek kwam uiteraard ook relevante maatschappelijke vragen aan de orde die ook zeer relevant zijn voor de tech-branche, zoals sustainability en diversity. Rajiv: “Nutanix streeft er naar een sustainable en betrouwbare, onafhankelijke onderneming te zijn en blijven. We maken nu netto winst, dat is ook nodig om de toekomst zeker te stellen. Daarmee weerleg ik alle geruchten in de media dat we een sterke partner zoeken en/of in de etalage staan. Die geruchten kwamen niet van ons. Uiteraard willen we voor onze klanten ook een betrouwbare partner zijn die diversiteit hoog in het vaandel heeft. In alle lagen van de onderneming zien we daarop toe. Zo worden de rollen van Chief Marketing Officer, Chief People Officer en Chief Financial Officer in het Nutanix executive team worden door vrouwen ingevuld. Daar ben ik trots op!”

Door: Hans Steeman en Witold Kepinski