Redactie - 07 januari 2023

Hoe AI-driven enterprise technologie retail, zorg en onderwijs vooruithelpt

Hoe AI-driven enterprise technologie retail, zorg en onderwijs vooruithelpt image

De digitale transformatie is door de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen. Dit dwingt organisaties in alle sectoren om op een meer digitaal aangedreven manier te werken. Omdat het technische landschap echter voortdurend verandert, is dit voor veel organisaties niet makkelijk. De invloed van digitalisering is nog het meest voelbaar in de netwerksector. Want bedrijven schaffen netwerken niet alleen aan met het oog op connectiviteit. De versnelde digitale transformatie maakt dat organisaties willen beschikken over een moderne infrastructuur die kan dienen als basis voor hun bedrijfsprocessen, zakelijke groei en de ervaring die zij klanten bieden. De kans is groot dat locatiegebaseerde netwerkdiensten in 2023 een verdere vlucht zullen nemen.

Locatiegebaseerde diensten

Neem bijvoorbeeld de retail, gezondheidszorg en het onderwijs. Artificial intelligence (AI) en machine learning (ML) zorgen in deze sectoren voor een transformatie van de relatie van organisaties met het netwerk. Er zijn steeds meer apparaten aangesloten op het netwerk, die met elkaar en met mensen communiceren. Daarnaast hebben individuen vaak meerdere apparaten in gebruik, die aangesloten zijn op een netwerk. In een publieke omgeving zal het aantal aangesloten apparaten dan ook exponentieel groeien en meer vereisen van het netwerk. Een intensievere inzet van AI-operations (AIOps) en microservices kan helpen om deze last te verlichten. AIOps zal het netwerk in staat stellen om zichzelf aan te sturen en problemen automatisch te verhelpen, zonder de hulp van een IT-expert. Microservices zullen daardoor in staat zijn om alle onderdelen van het netwerk in real-time te optimaliseren zonder diensten te verstoren, en locatiegebaseerde diensten zullen de ervaring van eindgebruikers op vergelijkbare wijze verrijken.

Retail

Retailbedrijven zullen merken dat locatiegebonden diensten de klantervaring op een ongekende manier kunnen optimaliseren. Stel bijvoorbeeld dat een consument een fles wijn koopt. De volgende keer dat hij langs de wijnschappen loopt, zal de loyaliteitsapp op zijn smartphonehem op de hoogte stellen van speciale acties. Uiteraard moet de smartphone wel met het netwerk verbonden zijn en moet de gebruiker de app toegang tot zijn locatiegegevens hebben gegeven. Virtual Bluetooth biedt ondersteuning voor dit soort toepassingen in de vorm van nauwkeuriger en betrouwbaarder locatiegebaseerde diensten. Personalisatie is altijd een pijler van de moderne winkelervaring geweest. Innovatieve nieuwe technologieën stellen winkels nu in staat om hun klanten een nog sterker gepersonaliseerde ervaring te bieden. En een geoptimaliseerde winkelervaring vertaalt zich automatisch in verbeterde omzet en klantenloyaliteit. De gegevens die worden verzameld door apps die gebruikmaken van locatiegebaseerde diensten zullen retailers meer inzicht in het gedrag van klanten bieden. Zo kunnen ze nagaan hoe bezoekers zich door winkelpaden begeven en die kennis inzetten voor het verhogen van de conversies en het aantal verkochte producten.

Gezondheidszorg

Zorginstellingen staan voortdurend onder druk en worstelen met een breed pakket van verantwoordelijkheden. Locatiegebaseerde diensten staan echter op het punt om voor ingrijpende verbetering van hun processen te zorgen.

Ziekenhuismedewerkers dragen speciale near field communication (NFC)-tags, die toegang bieden tot bepaalde gedeeltes van het gebouw. Het gebruik van deze tags voorkomt dat onbevoegden het zorgproces kunnen verstoren of de kwaliteit van de zorg kunnen schaden. In stressvolle en soms zelfs levensbedreigende situaties bieden deze tags met geactiveerde draadloze technologie met kort bereik een beter overzicht van de zorg in het ziekenhuis. De tags bieden namelijk de mogelijkheid om verplaatsingen te monitoren met een nauwkeurigheid van één tot drie meter. Dit zal het beheer van ziekenhuisprocessen ingrijpend verbeteren.

Als een patiënt bijvoorbeeld in een gang in elkaar zakt, kan een ziekenhuismedewerker een paniekknop op zijn tag activeren, zodat collega’s in de nabijheid snel te hulp kunnen schieten. Op die manier hoeven in nood verkerende patiënten minder lang op assistentie te wachten en kan er effectiever op crisissituaties worden ingespeeld. Met het oog op het toenemende aantal meldingen van bedreiging van ziekenhuismedewerkers, zal locatiegebaseerde technologie ook van pas komen bij het bieden van bewijsmateriaal voor de politie.

Hoger onderwijs

Studenten in het hoger onderwijs hebben de afgelopen jaren voor uitzonderlijke uitdagingen gestaan. Ze zijn overgestapt van leren op de campus naar een volledig virtuele leeromgeving. Dit is inmiddels weer veranderd naar een hybride aanpak, waarbij sommige lessen in persoon worden gevolgd, terwijl andere digitaal blijven. Er zijn veel factoren die bijdragen aan de universiteitservaring van een student, waaronder locatiegebaseerde diensten die onderwijsinstellingen kunnen voorzien van monitoringfunctionaliteit.

Het is voor hogescholen en universiteiten belangrijk hun verouderde IT-infrastructuur om te vormen tot flexibele, veilige serviceplatforms die worden aangedreven door kunstmatige intelligentie (AI). Naast het helpen van instellingen voor hoger onderwijs bij het stroomlijnen van IT-activiteiten en het versnellen van innovatie, helpt een modern netwerk het fysieke en emotionele welzijn van studenten te verbeteren, risico's te verminderen en een veiligere omgeving op de campus te creëren. Locatiegebaseerde diensten kunnen ook in het hoger onderwijs voor verbetering zorgen door onderwijsinstellingen te voorzien van monitoringfunctionaliteit. Door het volgen van de interactie van studenten met het netwerk, kunnen universiteiten zich een beter begrip vormen van hun sociale- en leerprestaties. AI-gestuurde netwerken kunnen daarnaast gegevens en inzichten gebruiken om preventief te signaleren wanneer een student mogelijk een slechte mentale gezondheid heeft of te maken heeft met andere problemen, zodat passende ondersteuning kan worden geboden.

Door: Gaby Kroet (foto), Area Vice President EMEA bij Juniper Networks