Witold Kepinski - 07 januari 2023

Wachtlijst is geopend voor elektrische zonneauto Lightyear 2

Wachtlijst is geopend voor elektrische zonneauto Lightyear 2 image

Lightyear, het Nederlandse hightechbedrijf dat 's werelds eerste elektrische auto op zonne-energie produceert, opent de wachtlijst voor zijn tweede productiemodel: de Lightyear 2.

De auto wordt deels aangedreven door de zon, wat elektrisch rijden toegankelijker, makkelijker en goedkoper maakt dan andere elektrische auto’s op de huidige markt. De productie van Lightyear 2 start eind 2025, en de auto zal eerst gelanceerd worden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en de EU. De geschatte prijs bedraagt minder dan €40.000.

"De Lightyear 2 helpt ons in onze missie om schone mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. Dit is de eerste elektrische auto die ervoor zorgt dat men voorrang kan geven aan duurzaamheid, zonder afbreuk te doen aan het praktische nut", zegt Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear. "Door het efficiënte gebruik van zonlicht, tilt de Lightyear 2 de elektrische rijervaring naar een hoger niveau, terwijl hij tegelijkertijd de afhankelijkheid van de al overbelaste elektriciteitsnetten vermindert. Integendeel, want de auto levert zelfs schone energie aan het netwerk.”

Lightyear biedt hij een rijbereik van meer dan 800 km. Het hightechbedrijf  moedigt automobilisten aan om verder na te denken over duurzaam rijden. Het is de volgende stap in de missie naar schone mobiliteit, en het tweede productievoertuig zal hier het voortouw in nemen. De auto kan al bogen op 21.000 pre-orders van internationale leasing en ride-sharing partners, waaronder LeasePlan, MyWheels, Arval en Athlon. Hiermee stijgt het aantal bestuurders dat zal profiteren van elektrisch rijden op zonne-energie, wereldwijd. 

De Lightyear 2 verandert het mobiliteitslandschap
Uit het Mobility Consumer Index Report, dat EY uitbracht, blijkt dat 52 procent van de autokopers wel overweegt om een elektrisch voertuig aan te schaffen, maar dit niet meteen doet. Dit komt onder meer door drempels als het rijbereik, de prijs, het niet bezitten van een thuislader, en het beperkt aantal openbare laadstations. De strategie die tot nu toe gebruikt wordt, leidt enkel tot een hoger gewicht en een grotere uitstoot. De hyper-efficiënte zonneauto van Lightyear biedt hiervoor een oplossing.

Hoefsloot sluit af: "Efficiëntie begint met een nauwkeurig plan en ontwerp. Daarom ontwierpen we de auto’s zo aerodynamisch mogelijk. Zo werden de batterij en het gewicht van de auto verminderd. Dit wierp ook zijn vruchten af, die nu met veel meer mensen gedeeld kunnen worden." 

Arval

Lightyear heeft verder een pre-order overeenkomst getekend met Arval, een multibrand leasemaatschappij en belangrijke speler in duurzame mobiliteitsoplossingen, eigendom van de BNP Paribas Groep. De pre-order omvat 10.000 stuks van Lightyear 2, het toegankelijke model voor de massamarkt van het Nederlandse hightech bedrijf dat ’s werelds eerste elektrische auto op zonne-energie produceert. Hiermee heeft het bedrijf een nieuwe mobiliteitspartner voor zakelijke klanten en consumenten om zonne-elektrische mobiliteit te ervaren in Arval's belangrijkste markten in Europa. Het totaal van Lightyear 2 pre-orders van B2B-partners overschrijdt nu 21.000 stuks, wat overeenkomt met een omzet van bijna €840 miljoen. Dit nieuws komt nadat Lightyear eerder deze maand de Lightyear 2-wachtlijst heeft geopend voor consumenten om voorrang te krijgen in het pre-order proces later dit jaar.