Workday is zoveel meer dan HCM image

Workday, leverancier van enterprise cloud applicaties voor finance en human resource, heeft veel meer in zijn mars dan louter ‘personeelszaken’ en helpt bedrijven, samen met een groeiende groep partners, bij de omvorming naar een flexibele organisatie die kan inspelen op (snelle) veranderingen. Dit zegt Hette Mollema, Vice President Benelux bij Workday in een gesprek met Dutch IT-channel en Executive People op het onlangs gehouden Workday Rising event dat werd gehouden in Stockholm.

Op de achtergrond speelt mee dat Gartner Workday onlangs in zijn Magic Quadrant 2022 voor Cloud HCM Suites voor bedrijven met 1.000+ medewerkers Workday als Leader heeft bestempeld. Workday is nu voor het zevende jaar op rij uitgeroepen tot Leader en scoorde overall het beste op het uitvoerend vermogen.

“Natuurlijk zijn we daar heel blij mee en zien het als een waardering voor onze inspanningen”, reageert Mollema. “Tegelijk wil ik onderstrepen dat wij veel meer aanbieden dan HCM. En dat onze klanten ook veel meer van ons vragen. Wij spelen in op de behoeften van onze klanten.”

Dat bredere portfolio waarnaar Mollema naar verwijst, is overigens niet iets nieuws. “Wij hebben altijd al applicaties gehad voor de afhandeling van financiële processen bij organisaties. Er zijn klanten die specifiek op dat terrein bij ons binnen kwamen en vervolgens zagen dat wij meer hebben te bieden.”

Moderne applicaties

Hij doelt onder meer op Workday Enterprise Management Cloud dat in één platform finance, HR, planning en analytics samenbrengt. Workday gebruikt de cloud voor zijn klanten als platform voor verwerking van applicaties en data.

“Overigens blijkt uit de gesprekken die ik heb met onze klanten dat zij niet zozeer voor de cloud kiezen, als wel voor de moderne applicaties die op de cloud-leest zijn geschoeid. Het gaat hen om de innovaties die dankzij onze architectuur mogelijk zijn.”

Mollema vertelt dat partners dit ook ervaren. “Wij dachten eerst zelf ook dat het one size fits all-model maatgevend zou moeten zijn, maar klanten hebben toch allemaal een eigen werkwijze. En zeker tussen branches zijn er verschillen. Sommige partners erkennen dit en hebben – met ons platform als basis – applicaties ontwikkeld die specifiek zijn toegesneden op een bepaalde sector in de economie. Naar zulke partners zijn wij overigens op zoek. Het is niet perse zo dat wij zo veel mogelijk partners willen hebben, maar juist zij die samen met Workday waarden kunnen toevoegen aan organisaties in bepaalde sectoren. Deze partners zijn bereid samen met Workday te investeren in kennis om te zorgen dat ze getraind personeel in dienst hebben om de veranderprocessen bij klanten te kunnen ondersteunen. Op deze manier zorgt Workday samen met haar partners voor een grote mate van tevredenheid bij klanten die in onze oplossingen investeren.

Verandering

De laatste drie jaar, zo gaat Mollema verder, hebben bedrijven ervaren dat verandering de enige constante is. “Dat stelt eisen aan het IT-landschap van een organisatie, aangezien IT steeds breder de drager is van bedrijfsprocessen. Zij zullen hun automatisering zo moeten inrichten dat zij overweg kunnen met de snelle veranderingen in de wereld. Daar hebben wij heel veel ervaring in opgebouwd. Verander management zit in ons bloed. Die kennis en kunde stellen wij graag ter beschikking aan onze klanten; en trouwens ook aan onze klanten.”

Het kunnen begeleiden van organisaties bij veranderingen gaat bij Workday(-partners) gepaard met een gedegen kennis van backoffice processen. Precies die combinatie was bijvoorbeeld voor de virtuele supermarkt Picnic en voor kapitaalbeheerder Robeco de reden om voor Workday-toepassingen te kiezen.

Picnic gebruikt de Workday-oplossingen om applicaties te integreren binnen één platform. De ‘supermarkt-op-wielen’ benut toepassingen als Workday Studio, EIB (Enterprise Interface Builder), PECI (Payroll Effective Change Interface), Core Worker Data Connector, en Workday Web Services. Beter bewijs dat Workday tegenwoordig een heel breed portfolio heeft, is er niet. Picnic bouwt zijn hele bedrijfsvoering op Workday.

Ikea use case

Om de kracht van Workday te ervaren, zo geeft Mollema mee, is het nuttig zich bijvoorbeeld te verdiepen in de Ikea use case. “Ingka, het moederbedrijf van Ikea Groep, is actief in zevenentwintig landen. Ze hebben eigen winkels, maar ondersteunen ook de franchisenemers met automatisering. Je kunt nagaan dat dit ingewikkeld is. Het kwam voor dat als een werknemer in een ander land ging werken, hij ontslag moest nemen bij Ikea in het ene land en opnieuw moest worden aangenomen in het andere land. Dat proces hebben wij gestroomlijnd.”

En nog veel meer. Dankzij de toepassingen van Workday kan Ingka alle deelnemende bedrijven binnen eenzelfde IT-platform ondersteunen en beschikt het hoofdkantoor over de nodig analyses van wat zich in, tussen en buiten de winkels afspeelt. Het is een basale use case die inzicht geeft in wat er allemaal mogelijk is met Workday. Interessante kost voor onze klanten en prospects, maar ook voor onze partners”, besluit Mollema.

Door: Teus Molenaar en Witold Kepinski