Johan van Leeuwen - 19 december 2022

AVM timmert bij bedrijven aan de weg met FRITZ!-producten

AVM timmert bij bedrijven aan de weg met FRITZ!-producten image

Wie AVM zegt, zegt FRITZ!. De kenmerkende netwerkproducten met die naam zijn al meer dan twintig jaar populair in Nederland. Bij consumenten, maar ook bij steeds meer bedrijven. Het verhaal van AVM richting partners wordt ondertussen steeds sterker, met onder andere een vernieuwd Business Portal. Gerald Schouten (Sales Manager Benelux) vertelt daarover, maar ook over de vrije modemkeuze en wat dat voor AVM betekent.

Gerald Schouten heeft al meer dan 25 jaar ervaring in de IT. In maart 2021 kwam hij terug naar AVM, waar hij tussen 2012 en 2016 al voor werkte. “Het voelt echt als thuiskomen”, zegt hij enthousiast. Hij legt de geschiedenis van het bedrijf kort uit. “We zijn in 1986 in Duitsland begonnen, waar we vandaag de dag markleider zijn. Met de FRITZ!-producten zijn we nu al meer dan twintig jaar actief, ook in de Benelux-regio. In 2011 begonnen we met het opbouwen van een retail- en e-tail-kanaal in Nederland. Dat werd in de jaren daarna uitgebreid met vakhandels en een zakelijk kanaal van resellers en installateurs.”

FRITZ!Box
De FRITZ!Box groeide uit tot het paradepaardje van AVM. Het is een alles-in-één-product: een modem, router, WiFi-toegangspunt, telefooncentrale en mediaserver met Gigabit LAN en USB-aansluitingen. Schouten: “De FRITZ!Box is een uniek device waarin alles eigenlijk bij elkaar komt. Hij is stabiel, betrouwbaar en je krijgt gratis updates. Hij is onder meer onderscheidend omdat hij één interface heeft. Of je nu aansluit op glasvezel, kabel, DSL of 4G/5G: je hebt dus altijd dezelfde interface. Voor installateurs is dat heel prettig. Zij hoeven maar één opleidingstraject te volgen om een FRITZ!Box te kunnen installeren. Als je het juiste kabeltje aansluit, dan doet de interface, die helemaal in het Nederlands is, de rest. Dat maakt onze propositie echt uniek.”

Een ander belangrijk onderscheidend punt van de FRITZ!Box is de Mesh Master-functionaliteit, zo geeft Schouten aan. “Veel mensen in Nederland kopen een Mesh set die ze als extra WiFi-punt achter hun modemrouter positioneren. Bij ons is dat niet nodig, want die functionaliteit zit al ingebouwd in de FRITZ!Box. Als je vervolgens je Mesh-WiFi-netwerk uit wilt breiden of af wilt schalen, kun je een grotere of kleinere repeater aanschaffen. Je kunt bij ons heel makkelijk die set samenstellen. In overleg met je reseller of vakman zoek je naar wat het beste past bij jouw huis- of werkomgeving.”

Zelf kiezen
Sinds 28 januari van dit jaar kent Nederland de vrije modemkeuze. Je kunt daardoor zelf kiezen met welk apparaat je verbinding maakt met het internet en bent niet afhankelijk van wat een internetprovider je aanbiedt. Dat is heel belangrijk voor AVM. “Voor elke aansluiting is er namelijk een passende FRITZ!Box”, verduidelijkt Schouten nog een keer. AVM speelt er actief op in. “We organiseren sinds september roadshows bij Nederlandse vakhandels, resellers en installateurs. We willen het verhaal over de routervrijheid vertellen.”

Hij legt uit hoe die bijeenkomsten eruit zien. “We gaan naar partners in heel Nederland en nodigen dan andere vakhandels, resellers en installateurs uit, vaak afkomstig uit die regio. We vertellen hoe alles in zijn werk gaat en wat er nu aan de hand is met de routervrijheid. Wat moeten consumenten en zakelijke klanten doen om hun box te verwisselen? Welke verschillende soorten aansluitingen zijn er? Wat kenmerkt de FRITZ!Box? Welke producten zijn er nog meer? We geven demonstraties en verzorgen een hapje eten. Alles gaat in een gemoedelijke sfeer. Het bevalt heel goed. Volgend jaar gaan we er het hele jaar mee door.”

Business Portal
Begin vorig jaar lanceerde AVM een nieuw businessportal voor partners. Een belangrijke stap, legt Schouten uit. “We tonen daar onder andere user cases, zodat partners kunnen zien welke projecten er met een FRITZ!Box allemaal mogelijk zijn. Zoals een project met onze partner Tijdhof Consulting uit Groningen, bij de klant Teledatacom. Dat bedrijf levert gebouwen op, die online moeten komen. De FRITZ!Box is daar ideaal voor. Het gebouw kan dankzij de FRITZ!Box altijd online zijn, zelfs in het begin van de bouw, als er nog geen internetaansluiting is. Dan wordt 4 of 5G gebruikt.”

Maar dat is uiteraard niet het enige doel van de portal. “Daarnaast kun je er het laatste nieuws over ons of onze producten teruglezen. Ook bieden we de mogelijkheid om marketingmateriaal te downloaden of te bestellen. Partners die een actie willen doen en meer informatie over onze producten nodig hebben, kunnen er onze verkoopdisplays vinden. Tot slot is onze academy een belangrijk onderdeel. We zien graag dat partners zichzelf ontwikkelen. Door een update heb je als eigenaar nu de mogelijkheid om je personeel eraan te linken en te zien welke voortgang ze boeken als het om die kennis gaat.”

Thuiswerken
Steeds meer mensen gaan thuiswerken. Dat merkt ook AVM. “We hebben daardoor in 2020 en 2021 piekjaren gehad. Nu heeft iedereen zijn zaakjes op orde, maar gaan ze kijken wat ze nog kunnen verbeteren aan hun thuiswerkplek, zeker met ook de routervrijheid erbij. Dan komt de stabiliteit van de FRITZ!Box vaak naar voren.”

AVM richt zich op consumenten en bedrijven. “B2B is voor ons echt heel belangrijk. Voor iedereen geldt dat als je goed verbonden wilt zijn met het internet, de FRITZ!Box de basis is. Ook als het om het waarborgen van de privacy gaat. Onze producten zijn volwassener geworden en de snelheden nemen toe. Daarmee zijn ze ook geschikt voor grotere organisaties. Het verschil tussen een persoonlijke en een zakelijke gebruiker is door de ontwikkeling van het thuiswerken trouwens langzaam aan het verdwijnen.”

Het team van AVM in Nederland groeit snel. “We komen graag en vaak bij mensen over de vloer. Persoonlijke benadering is voor ons heel belangrijk. Het is iets dat we ook actief zoeken bij onze sollicitanten. We hebben gelukkig geen moeite om nieuw personeel te vinden.”

Meer weten over AVM? Bekijk dan het Business Portal. Hier kun je je inschrijven voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Door: Johan Van Leeuwen