Johan van Leeuwen - 20 december 2022

Acer wordt steeds groener met Chromebook Vero als tastbaar bewijs

Acer heeft heel nadrukkelijk een groene weg ingeslagen. De Vero-lijn, met nu ook een Chromebook, is daar een tastbaar bewijs van. Maar de missie ‘Earthion’ gaat verder. Erik-Jan Colijn en Do Lu vertellen namens de leverancier over de duurzaamheidsdoelstellingen richting 2035 en hoe die behaald moeten gaan worden.

“De producten die wij en onze concurrenten maken zijn van origine natuurlijk behoorlijk vervuilend vanwege onder andere de accu’s, het plastic en het transport”, geeft Colijn toe. Daar moest wat aan veranderen, vonden ze bij Acer. “Daarom hebben we vorig jaar besloten om toe te treden tot het RE100-initiatief.” Daarin zitten inmiddels een kleine vierhonderd industrie-leidende bedrijven uit de hele wereld die stuk voor stuk hebben beloofd om in 2035 alleen maar duurzame energie te gebruiken. Lu: “2035 is een mooi jaartal om ons op te richten, omdat het ook haalbaar moet zijn. Het is allemaal onderdeel van onze missie Earthion. We proberen zelf zo milieuvriendelijk mogelijk te zijn, maar daarnaast ook partners te selecteren die daarbij passen: van de leveranciers van chips en plastic tot recyclepartners.”

De wens om groener te zijn is op een duidelijke manier uitgesproken door het Taiwanese hoofdkantoor. Colijn: “Maar ook op lokaal niveau proberen we daar op allerlei manieren aan mee te werken. Ons hele Nederlandse wagenpark is nu bijvoorbeeld elektrisch. We werken ook met lichtsensoren om minder energie te verbruiken en hebben uiteraard ook zonnepanelen.”

Vero-lijn
Belangrijk onderdeel van de missie van Acer is de Vero-lijn, die vorig jaar het levenslicht zag. Colijn: “Daarin zitten onder andere Windows laptops, desktops, notebooks, maar ook allerlei accessoires. En sinds kort ook een Chromebook. Bij alles in de lijn proberen we zoveel mogelijk gebruik te maken van post consumer recycled plastic, oftewel PCR-plastic.”

Dat geldt ook voor het eerste Chromebook van de Vero-lijn, voluit de Acer Chromebook Vero 514. De behuizing bevat voor 30 procent PCR-plastic en voor het toetsenbord is dat percentage 50 procent. Het touchpad is volledig gemaakt van plastic dat uit de oceaan is gevist en de verpakking bestaat bijna volledig uit gerecycled papier. Lu: “Alle producten in de Vero-lijn hebben een minimale PCR-waarde van 30 procent. In veel gevallen is het meer. Normaal gesproken ligt die waarde tussen de 5 en de 10 procent. We maken dus een enorme stap.”

Het liefst schroeft Acer de percentages nog verder op, maar het mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het device. Colijn: “Ze moeten bestand blijven tegen bijvoorbeeld vallen en koud weer. Daar zijn we momenteel druk mee bezig.” Lu: “Het blijft daardoor een kwestie van het vinden van de juiste balans. Maar we kiezen er heel bewust voor om een statement te maken door nu al grote stappen te zetten.”

Slimmigheden
Er zijn ook andere slimmigheden toegepast. Colijn: “De verpakking is op meerdere manieren herbruikbaar. Je krijgt bij de Chromebook Vero een doos die je daarna als opslagdoos kunt gebruiken. Er zit verder geen plastic in de verpakking. Bovendien is de hele Vero-lijn uitgerust met normale schroeven. Kleine reparaties die buiten de garantie om nodig zijn, kun je daardoor wellicht zelf uitvoeren. Het doel daarvan is de levensduur van de apparaten te verlengen. Want dat is heel belangrijk om de uitdaging van de plastic soep op te lossen.”

Groene boodschap
De Chromebook Vero is uitgerust met de twaalfde generatie Intel Core-processoren en een Intel Iris Xe-videokaart. Het beschikt over een 14-inch Full HD-touchscreen. Lu: “Het is een krachtig device, met heel goede specificaties, maar het gaat toch vooral om de groene boodschap erachter. De Chromebook Vero is eigenlijk geschikt voor iedereen die bezig is met het milieu en duurzaamheid. Voor de educatieve markt is het formaat wellicht wat aan de grote kant voor leerlingen, maar bij leraren zou het wel passen. Daarnaast wordt hij ook gepositioneerd richting frontline workers en de consumentenmarkt. Steeds meer mensen zien het belang van een groener product.”

“Er komen volgend jaar nieuwe Chromebooks in deze lijn. Die zijn net zo groen”, verduidelijkt Lu. Niet gek, want Chromebooks blijven in trek. In het onderwijs, maar ook bij bedrijven. Colijn: “Omdat alles bij de Chromebook cloud-based is, heb je minder hardware nodig. Ook zijn er nog geen ransomware-aanvallen op Chromebooks bekend en verbruiken ze tot 46 procent minder stroom dan vergelijkbare Windows-devices, zo is kort geleden vastgesteld.”

“Google heeft daarnaast Chrome Enterprise Upgrade”, vervolgt hij. “Daardoor heeft de Chromebook nog veel meer zakelijke mogelijkheden. Zo worden ze voor IT-beheerders makkelijker om te managen.” Lu: “Wij hebben dat op een slimme manier gebundeld met onze devices. Beheerders kunnen daardoor met één druk op de knop iemand een nieuw profiel toekennen.”

Milieubewust partnerkanaal
Het partnerkanaal reageert enthousiast op de nieuwe producten. Colijn: “We hadden onlangs een event in Utrecht waar veel partners waren. Daar kregen we erg positieve feedback. Meerdere partners vertelden dat ze de producten bij al hun klanten gingen pitchen om overal de belangstelling te polsen. Je ziet dat er steeds meer milieubewustzijn komt. Gelukkig blijft het daarbij niet alleen bij woorden maar wordt het ook omgezet in daden.” Lu: “We merken dat het thema in de hele wereld gedragen wordt. Zeker ook bij partners. Ze kijken naar hoe ze hun steentje bij kunnen dragen om de maatschappij op een goede manier achter te laten voor volgende generaties. We helpen ze daar graag bij.”

Auteur: Johan van Leeuwen