Martijn Kregting - 12 december 2022

Employee experience centraal op werkplek van de toekomst

Employee experience centraal op werkplek van de toekomst image

Hybride werken is het nieuwe normaal. Een nieuwe generatie digitale tools gaat de moderne werkplek komende jaren sterk veranderen, vertelt workplace-expert Herman Thijssens van Dustin.

Ook even helemaal klaar met videovergaderen? Volgens onderzoekers van Stanford University zijn er goede redenen voor de snel om zich heen grijpende ‘Zoom fatigue’. “De overdaad aan close-up oogcontact is voor veel mensen bijvoorbeeld heel belastend”, concluderen de onderzoekers. “Bovendien moeten we veel harder werken om eventuele non-verbale communicatie te interpreteren, en vinden we het vaak niet heel prettig om onszelf doorlopend in beeld te zien.”

Andere benadering
Veel van dit ongemak is te voorkomen door beter gebruikersonderzoek en design, én een andere benadering door de gebruikers, constateert workplace-expert Herman Thijssens van IT-multinational Dustin. “Video conferencing kan heel handig zijn, maar dat betekent niet dat we daar nu opeens bij elk contact met collega’s gebruik van moeten maken.”

Als Senior Consultant Workplace bij een van de grotere merkonafhankelijke IT-leveranciers begeleidt Thijssens organisaties al ruim 18 jaar richting de ‘werkplek van de toekomst’. Hij ziet in de ‘zoom-moeheid’ zeker niet de eerste tekenen dat we het thuiswerken alweer zat zijn. Integendeel.

“Innovatieve technologie voor werken op afstand heeft door de coronacrisis een enorme extra boost gekregen. Wij zien nu al talrijke nieuwe toepassingen die het hybride werkmodel de komende jaren enorm gaan verrijken. Daarbij komt de positieve ervaring van de medewerkers steeds meer centraal te staan. Optimaal ondersteunde medewerkers zijn immers gemotiveerder en leveren beter werk af. Bij Dustin spelen we daarom nu al in op de vijf volgende workplace-trends.”

1. Van kantoor naar multimediale ‘social hub’
Hoewel veel kantoren en andere werkruimtes alweer gevuld zijn, verwelkomt lang niet elk bedrijf zijn complete medewerkersbestand weer op locatie. “Nu het fysieke kantoor vaak niet meer noodzakelijk is, moeten organisaties de functionaliteit aanpassen aan de nieuwe behoeftes van hun werknemers”, stelt Thijssens.

De Senior Consultant Workplace van Dustin ziet nu al hoe veel organisaties hun kantoor ontwikkelen als ‘social hub’.“CBRE, ’s werelds grootste verhuurder van commercieel vastgoed, noemt dit al de hotellisering van het kantoor”, vertelt hij. “Een grotere en gezelligere lobby, grote koffietafels en ander hoogwaardig decor maken van het kantoor een prettige bestemming. Bovendien krijgt het allerlei extra voorzieningen die medewerkers thuis niet hebben. Bijvoorbeeld camera’s, interactieve schermen en technische communicatie- en interactiesnufjes die helemaal zijn afgestemd op groepsactiviteiten als vergaderen en brainstormen. Een beetje kantoor krijgt daarnaast ook professionele faciliteiten voor het opnemen van video’s of podcasts.”

2. AR, VR vervangen computerscherm
Augmented reality legt een digitale informatielaag over de dagelijkse realiteit. Virtual reality verplaatst de aandacht van de gebruiker naar een geheel digitale omgeving. Volgens Thijssens gaan beide technologieën een cruciale rol spelen in de wijze waarop professionals op afstand met elkaar samenwerken.  “Bijvoorbeeld met ruimtes waarin je gesprekspartners letterlijk ‘in kunt stralen’. Het is echt alsof je in dezelfde ruimte bent, en alle non-verbale communicatie komt dus ook een-op-een over.”
Daarbij wordt het bijvoorbeeld ook mogelijk direct gewenste aanpassingen aan een 3D ontwerp door te voeren, of collega’s in het veld te ondersteunen bij technische handelingen, vervolgt Thijssens: “Je hoeft daardoor niet meer op het vliegtuig te stappen om prototypes te beoordelen. Ook kan je medewerkers of klanten overal ter wereld assisteren alsof je er zelf bij bent. In een tijd van grote personeelsschaarste zijn dergelijke mogelijkheden uiteraard zeer waardevol.”

3. War on talent is niet langer locatiegebonden
Met name Millenials, GenZ en jongere generaties talenten kwalificeren organisaties die medewerkers op afstand laten werken als aantrekkelijke werkgever, blijkt uit onderzoek. Regelmatig vanuit Groningen of je Franse vakantiehuis inloggen bij je Amsterdamse werkgever? Geen probleem!

“Zeker in sectoren waar de war on talent in volle hevigheid woedt, wordt die ‘afstand’ bovendien steeds groter”, constateert Thijssens. “ Steeds meer digitale dienstverleners maken het mogelijk geschikte medewerkers in andere landen te selecteren en begeleiden.”

De in Silicon Valley  gevestigde startup is Turing ontwikkelde bijvoorbeeld een slim selectieproces om technici over de hele wereld te selecteren en trainen. “Behalve hun technische skills simuleert hun kunstmatig intelligente platform ook werksituaties. Zo testen ze het vermogen van de medewerker om in teamverband of onder hoge stress te functioneren”, aldus Thijssens. “De ruim twee miljoen reeds geselecteerde professionals uit ruim 50 landen blijven in dienst van Turing en werken via het eigen digitale platform samen met opdrachtgevers.”

4. Gepersonaliseerd leren vanuit AI-gedreven marktplaats
In een wereld waarin het tempo van technologische vernieuwing sterk toeneemt, wordt het delen van actuele kennis een grotere uitdaging. Welke waarde hebben de vaak al jarenoude cases op het moment dat je universiteit of MBA die als leerstof voorschotelt?  “In de hybride werkomgeving consumeer je daarom vaker alleen nieuwe kennis op het moment dat je die nodig hebt”, aldus Thijssens.

Zo volgt de in New York gevestigde startup Gloat de ontwikkeling van medewerkers bijvoorbeeld met kunstmatig intelligente software. Thijssens: “Op opportune momenten koppelt het platform ze aan nieuwe kennis, projecten, teams of vrijkomende functies. Grote klanten als Unilever formeren vormen via de AI-gedreven marktplaats ad hoc teams van over de gehele wereld werkende medewerkers. In plaats van het hiërarchische beklimmen van de functieladder bewegen getalenteerde medewerkers zo door de gehele organisatie van project naar project.”

5. ‘employee experience’ steeds meer centraal
In deze trend komen verschillende van de hiervoor beschreven trends samen, vertelt Thijsens. Het creëren van een positieve en prikkelende bedrijfscultuur is uitdagend – zeker wanneer collega’s steeds minder fysiek contact hebben. “Zeker voor het middle management betekent dat een uitdaging. Hoe haal je immers het beste uit iemand die je nog maar een paar keer per maand ziet, of soms zelfs nog minder?”

Bovendien missen veel medewerkers de spreekwoordelijke ontmoeting bij de koffiemachine. “Ook dat is voor organisaties een groot probleem”, aldus Thijssens. “Vaak komen juist uit deze toevallige ontmoetingen immers de beste nieuwe ideeën voort. Daarom zie je bijvoorbeeld hoe startups als Workvivo het intranet opnieuw hebben uitgevonden. Met veel social media-elementen, en ook de mogelijkheid om micro communities op te zetten met collega’s die een hobby of andere privé-interesse delen.”

Persoonlijke aanpak
De employee experience begint uiteraard wel direct bij de basis. Thijssens: “Met Dustin leveren we grote en kleine organisaties al vele jaren alle hardware en software om een hoogwaardige werkplek te kunnen inrichten. Daarbij zien we nu ook duidelijk een ontwikkeling naar een meer persoonlijke aanpak. Dustin biedt nu bijvoorbeeld ook een zeer gebruiksvriendelijke portaal aan waar de medewerkers van onze klanten geheel zelfstandig hun laptops, telefoons en andere devices kunnen uitzoeken. Veel medewerkers waarderen dat enorm. Bovendien blijkt uit verschillende onderzoeken dat ze dankzij deze verbeterde employee experience ook efficiënter werken en meer tevreden zijn.”

Om dat mogelijk te maken, kijken de workplace adviseurs van Dustin eerst goed naar de specifieke behoeftes van organisatie en functieprofielen. “Dat doen we met een uitgebreide nulmeting, waar nodig aangevuld met praktische gebruikerssessies”, vertelt Thijssens. “Als je optimaal wilt inspelen op de behoefte van je medewerkers, moet je die immers eerst nauwkeurig in kaart brengen. Met de verzamelde informatie produceren onze adviseurs onder meer een lijst met functiepersona’s en de devices die daar het beste bij passen. En tijdens dit proces praten we onze klanten uiteraard ook uitgebreid bij over de laatste trends en technologische mogelijkheden.”

Auteur: Martijn Kregting

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024