Deutsche Bank expertisecentrum voor AI en ML krijgt boost met NVIDIA

08-12-2022 | door: Redactie
Deel dit artikel:

Deutsche Bank expertisecentrum voor AI en ML krijgt boost met NVIDIA

Deutsche Bank kondigde een samenwerking aan met NVIDIA om het gebruik van AI en machine learning in de financiële dienstverlening te versnellen. De aankondiging volgt op maanden van testen om use cases te onderzoeken die de strategische ambities van de bank tot 2025 en daarna kunnen ondersteunen.

"Accelerated computing en AI staan op een kantelpunt en we brengen ze via de cloud naar alle ondernemingen over de hele wereld", zegt NVIDIA-oprichter en CEO Jensen Huang. “Elk aspect van het toekomstige zakendoen zal worden overladen met inzicht en intelligentie die met de snelheid van het licht werken.

"Samen met Deutsche Bank moderniseren en herdenken we de manier waarop financiële diensten worden beheerd en geleverd", voegde hij eraan toe. Het potentieel is enorm. McKinsey schat dat AI-technologieën jaarlijks tot $ 1 biljoen aan toegevoegde waarde kunnen opleveren voor wereldwijd bankieren.

De in Frankfurt gevestigde Deutsche Bank is een toonaangevende wereldwijde investeringsbank met meer dan 80.000 werknemers in 58 landen over de hele wereld. De initiatieven van Deutsche Bank beloven de inspanningen om klanten over de hele wereld te bedienen te versnellen, nieuwe datagestuurde producten en diensten te ontwikkelen, de efficiëntie te verhogen en technisch talent te werven.

Samen hebben Deutsche Bank en NVIDIA zich aanvankelijk gericht op drie mogelijke implementaties met een meerjarige ambitie om dit uit te breiden tot meer dan honderd, die de bedrijven onderzoeken.

Met NVIDIA AI Enterprise -software kunnen de AI-ontwikkelaars, datawetenschappers en IT-professionals van Deutsche Bank overal AI-workflows bouwen en uitvoeren, ook in de gehoste on-premises datacenters en op Google Cloud, de openbare cloudprovider van de bank. (In gerelateerd nieuws heeft NVIDIA vandaag NVIDIA AI Enterprise 3.0 aangekondigd .)

Risicobeheer van de volgende generatie

Prijsdetectie, risicowaardering en backtesting van modellen vereisen rekenintensieve berekeningen op enorme traditionele CPU-gestuurde servergridfarms. Versnelde rekenkracht levert nauwkeurigere resultaten in realtime op, waardoor klanten meer waarde kunnen bieden en de totale kosten met maar liefst 80% kunnen worden verlaagd.

Veel bankfuncties die doorgaans van de ene op de andere dag worden verwerkt, zoals risicowaardering, kunnen nu in realtime worden uitgevoerd op versnelde computers.

Dit vertegenwoordigt een grote stap voorwaarts in de manier waarop handelaren risico's kunnen beheren door meer scenario's sneller uit te voeren op een energie-efficiëntere grid farm.

Een nieuwe definitie van gepersonaliseerde klantenservice met interactieve avatars

Deutsche Bank onderzoekt hoe werknemers, potentiële rekruten en klanten interactiever kunnen worden betrokken en ervaringen kunnen worden verbeterd met behulp van virtuele 3D-avatars in realtime, 24 uur per dag, zeven dagen per week.

Een vroege potentiële implementatie stelde Deutsche Bank in staat om een virtuele 3D-avatar te creëren om werknemers te helpen bij het navigeren door interne systemen en het beantwoorden van HR-gerelateerde vragen.

Toekomstige use-cases zullen meeslepende metaverse-ervaringen met bankklanten onderzoeken.

Inzichten afleiden uit ongestructureerde gegevens

Het extraheren van kritieke informatie uit ongestructureerde gegevens is lange tijd een uitdaging geweest. Maar bestaande grote taalmodellen presteren niet goed op financiële teksten.

Transformers, een type neuraal netwerk dat context en dus betekenis leert uit data, geïntroduceerd in 2017, zouden hier verandering in kunnen brengen.

Een enkel voorgetraind model kan verbazingwekkende prestaties leveren, waaronder tekstgeneratie, vertaling en zelfs softwareprogrammering, en vormt de basis van de nieuwe generatie AI.

Deutsche Bank en NVIDIA testen een verzameling grote taalmodellen die Financial Transformers of Finformers worden genoemd.

Deze systemen zullen het potentieel hebben om vroege waarschuwingssignalen van tegenpartijrisico te geven, gegevens sneller op te halen en problemen met gegevenskwaliteit te identificeren.

Terug naar nieuws overzicht