Johan van Leeuwen - 24 november 2022

Ingram Micro ziet uitdagingen maar kijkt vol vertrouwen vooruit

Ingram Micro ziet uitdagingen maar kijkt vol vertrouwen vooruit image

Enthousiast kijkt Eric Segers, Vice President Benelux van Ingram Micro, uit naar de lancering van Xvantage. Dat platform zorgde al voor positieve reacties in de VS, Canada en Duitsland en gaat begin volgend jaar ook live in de Benelux. Tegelijkertijd zijn de omstandigheden in de markt en de wereld ook voor Ingram Micro uitdagend, zo geeft hij aan.

Het gaat nog altijd goed met Ingram Micro, vertelt Eric Segers. De pandemie zorgde voor extra omzet. “Zeker de eerste twee jaar was dat het geval. Dit jaar hadden we een goede eerste helft, nu zie je dat de markt stagneert. Je merkt dat het consumentenvertrouwen afneemt en dat het levensonderhoud duurder is geworden.”

De arbeidsmarkt is ook voor Ingram Micro op dit moment niet eenvoudig. “Technische mensen zijn heel lastig te vinden. We proberen iedere dag om een nóg betere werkgever te zijn. Dat is een leuke uitdaging.” Segers klinkt daarbij zeker niet pessimistisch. Er zijn genoeg processen die goed lopen. Twee segmenten waarover hij zich zeker geen zorgen maakt zijn, niet geheel verrassend, cloud en cybersecurity. “Onze Cloud Marketplace explodeert, dat loopt echt ongelofelijk goed. Datzelfde geldt voor alles op het gebied van cybersecurity. Iedereen gaat daarmee aan de slag.”

Veertig jaar aan data

Segers wordt enthousiast als het over Xvantage gaat, dat begin volgend jaar in de Benelux wordt gelanceerd, nadat het eerder al live ging in de VS, Canada en Duitsland. “Het is een volledig digitaal, intelligent, zelflerend, global experience platform”, klinkt het veelbelovend. “Met Xvantage ervaar je hetzelfde gebruiksgemak en dezelfde voordelen als wanneer je als consument een pizza of een taxi bestelt. Maar dan in de B2B-wereld, voor onze gehele business: hardware, software, diensten, cloud en totaaloplossingen. Alles via, zoals ze dat zo mooi zeggen: a single pane of glass.”

Daarvan profiteren zowel vendoren, partners als Ingram Micro-medewerkers, geeft hij aan. “We beschikken over veertig jaar aan data, waar je ontzettend veel uit kunt halen. Dat gaan we nu doen. Partners krijgen bijvoorbeeld informatie over wat wij in de markt zien gebeuren. Bepaalde oplossingen die veel verkocht worden, maar waar een specifieke partner bijvoorbeeld nog niet zoveel mee doet. Daar kunnen ze wellicht iets mee voor de toekomst. Daarnaast adviseren we op een intelligente manier add-ons. En het platform is zelflerend, dus constant in beweging.”

Meer gebruiksgemak

Xvantage maakt het ook mogelijk om de ETA, de verwachte aankomsttijd van een product, beter te voorspellen. “Dat is een groot pijnpunt in de hele industrie”, zegt Segers. “Met al onze data kunnen we veel meer informatie aan de ETA toevoegen, waardoor we dichter bij de werkelijkheid kunnen komen. Ook dat verhoogt het gebruiksgemak. Al die voordelen zitten voor de reseller in één mandje. We maken het voor iedereen nog gemakkelijker, door alles te automatiseren wat we kunnen automatiseren en de klant te voorzien van uitsluitend nuttige informatie. Het zijn dingen die we als consument gewend zijn, maar die in de B2B-wereld nog weinig toegepast worden.”

Volgend jaar maakt Ingram Micro nog veel meer bekend over de lancering van Xvantage. Na dat moment is het platform zeker nog niet klaar. Segers: “Er is hiervoor geen einddatum. We blijven het platform op volle kracht doorontwikkelen. We gaan werken met sprints: iedere twee weken komen er functionaliteiten bij. Dat wordt heel gaaf voor de gebruikers.” Hij is duidelijk enthousiast. “Het is een gamechanger. Vooral omdat de vendoren hier ook op zitten, wat uniek is. Zij kunnen dus ook gebruik maken van alle data en intelligentie in het platform. In de landen waar het al draait zijn de ervaringen heel positief. In Canada zijn alle klanten al over op het nieuwe systeem, dat daarmee bewijst dat het ook robuust is.”

Dat de lancering belangrijk is voor Ingram Micro blijkt wel uit het feit dat speciaal hiervoor, op global niveau, de functie van Chief Digital Officer (CDO) werd geïntroduceerd. “De functie van CIO is nu opgesplitst in een CTO (Chief Technical Officer, red.) en een CDO. Sanjib Sahoo is de nieuwe CDO en hij richt zich volledig op Xvantage.”

Stijgende prijzen

Als hij vooruit kijkt naar 2023 dan is er nog een ander punt dat Segers graag aanstipt. Het is iets dat hem minder vrolijk stemt: de stijgende prijzen. “Er gebeurt van alles om ons heen. Alle prijzen exploderen. Van onder meer energie, salarissen, transport en huur tot en met bijvoorbeeld karton. Ook de leveranciers gooien hun prijzen fors omhoog. Een klein gedeelte daarvan moeten we doorrekenen naar onze klanten, hoe vervelend ik dat ook vind. Daar ontkomen we helaas niet aan.” “De prijzen van gas en elektra stegen voor ons met ongeveer 60 procent”, legt hij uit. “De transportkosten gingen het afgelopen jaar al met 20 procent omhoog, en daar komt dit jaar nog 15 procent bovenop. Daar komen onder meer de salariskosten en de hogere prijzen voor huur nog bij. De leveranciers van bijvoorbeeld routers en switches gooien hun prijzen met tientallen procenten omhoog. In een business waar je met kleine marges te maken hebt, moet je dat wel doorberekenen. Er komt ongeveer 0,5 tot 1,5 procent bovenop onze prijzen, om een deel van die extra kosten te dekken. Door onze schaalgrootte kunnen we het percentage van die stijging relatief laag houden.”

Dat besluit gaat hem aan het hart. “In de 27 jaar dat ik voor Ingram Micro werk, is het voor het eerst dat we zoiets moeten doen. Klanten zullen het niet leuk vinden, maar ik verwacht dat ze er wel begrip voor hebben.”

Eén Ingram

Hij kijkt vol vertrouwen vooruit naar 2023, ondanks alle economische omstandigheden waar hij geen grip op heeft. “De lancering van Xvantage past precies bij wat we willen uitstralen. Dat is één platform voor al onze producten, diensten en oplossingen en dat is wat ons gezicht naar de markt nu is. Eén Ingram. We hebben nog steeds verschillende divisies, maar daar moet de markt eigenlijk niets van merken.”

Auteur: Johan van Leeuwen