Wouter Hoeffnagel - 22 november 2022

ACM pleit voor betere bescherming van online consumenten

ACM pleit voor betere bescherming van online consumenten image

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) pleit voor betere bescherming van online consumenten. Dit stelt de ACM in reactie op een evaluatie van de Europese consumentenregels door de Europese Commissie. De ACM stelt dat de Europese consumentenregels aangescherpt moeten worden.

De ACM wil dat websites, apps en games zo zijn ontworpen dat consumenten niet misleid worden door bijvoorbeeld oneerlijke beïnvloedingstactieken of misleidende vormgeving. Ook pleit de ACM ervoor dat het gebruik van persoonlijke informatie voor het personaliseren van bijvoorbeeld prijzen, kortingen en advertenties wordt afgeremd.

Voordelen, maar ook risico's

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “De ontwikkelingen in de digitale economie gaan snel. Ze bieden consumenten voordelen, zoals snel overzicht van wat er te koop is of presenteren een mooie aanbieding, maar er kleven zeker ook risico’s aan de nieuwe verdienmodellen , ‘slimme’ marketingmethoden en verleidelijke digitale omgevingen. Daarom moeten we goed kijken waar de online consumenten niet genoeg worden beschermd en suggesties doen voor verbeteringen. Wat ons betreft wordt de regelgeving duidelijker en strenger om misleiding van consumenten te voorkomen. Ook in de digitale economie moeten consumenten beschermd zijn.”

De ACM stelt dat de regelgeving uitgaat van een gemiddelde consument die zich informeert voordat hij iets koopt. Uit verschillende onderzoeken blijkt echter dat consumenten eenvoudiger misleid worden en slechts beperkt  informatie oppikken voordat zij een product aanschaffen. De ACM wil dat de regelgeving wordt aangepast en bedrijven rekening moeten houden met het gedrag en beperkte kennis en vaardigheden van veel consumenten.

Digitale munten en lootboxes

Ook wil de ACM dat een aantal technieken aan banden worden gelegd, zeker indien zij gericht zijn op kinderen. Denk hierbij aan digitale munten in bijvoorbeeld games en op platforms en aan lootboxes. Zo vertroebelen digitale munten volgens de ACM het zicht op echt geld. Ook hebben ze verschillende namen en waardes in apps en games. Dit zorgt voor verwarring bij consumenten en kan volgens de ACM leiden tot bestedingen die consumenten anders niet hadden gedaan.

Meer informatie is hier beschikbaar.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024