Wouter Hoeffnagel - 21 november 2022

Nederlanders shoppen het vaakst online van alle Europeanen

Nederlanders shoppen het vaakst online van alle Europeanen image

Bijna alle Europeanen winkelen online (97%), en twee-derde hiervan doet zelfs wekelijks online aankopen. Vooral bij de jongere generaties zoals Gen Z en Millennials valt het op dat zij gemiddeld vijf aankopen per week doen en meer dan 70% wekelijks online winkelt. Nederlandse consumenten zijn daarmee de meest frequente online shoppers. Bijna 78% van hen winkelt minstens één keer per week online, met een gemiddelde uitgave van €345 per maand waarbij de categorie ‘kleding en accessoires’ met stip bovenaan staat.

Dit blijkt uit een onderzoek van PayPal over e-commerce onder 15.000 Europese consumenten en meer dan 4.500 Europese bedrijven. Nederlandse consumenten kunnen erg kieskeurig zijn over de beschikbare betaalmethodes. Uit het onderzoek blijkt dat 63% van de Nederlandse consumenten wel eens afziet van een aankoop omdat de gewenste betaalmethode geen optie is. Daarbij zijn niet alleen de betaalmethodes, maar ook verzendkosten voor 57% van de ondervraagden een drempel om iets te kopen. Gratis verzending en gratis retourzending worden steeds meer gewaardeerd.

"Zorgen over veiligheid speelt ook een grote rol in online shoppen. PayPal als bedrijf vindt het belangrijk dat consumenten het gevoel van vertrouwen hebben: bijna twee-derde van de consumenten in Europa (65%) vertrouwt erop dat PayPal hun betalingen beveiligt", legt Maarten Zwaan, Market Lead PayPal Benelux & Ierland, uit.

Social Commerce

Social commerce wordt steeds populairder: meer dan driekwart (74%) van de Nederlandse consumenten doet online aankopen of betalingen via de smartphone en bijna de helft (41%) doet aankopen via een social media platform.

Welk platform wint de social commerce-race? De populairste platforms voor social shoppers zijn YouTube (59%), Facebook (37%) en Instagram (50%). TikTok is vooral bij Gen Z populair, en daarom worden op het platform veel aankopen gedaan door 18-25-jarige social shoppers: bijna de helft (45%) koopt er wel eens iets.

Ook als consumenten niet direct via sociale media een aankoop doen, speelt het alsnog een cruciale rol bij het verstrekken van winkelinformatie. Eén op de vijf (17%) zoekt via sociale media naar producten of diensten die ze willen kopen en 21% koopt iets nadat ze het op sociale media of een streamingplatform hebben gezien.

Over de grens winkelen

Volgens het onderzoek koopt 73% van de Nederlandse consumenten online artikelen bij internationale webshops. Dit komt vooral door de lagere prijzen en de toegang tot artikelen die in Nederland niet verkrijgbaar zijn. Daarnaast blijkt uit de resultaten dat ook bedrijven profiteren van handel buiten de grenzen: 30% van de omzet is afkomstig van internationale shoppers.