Martijn Kregting - 02 november 2022

2022 brengt groeivertraging mee voor app-omzet

Na twee jaar groei met dubbele cijfers begint de app-markt te vertragen. In 2022 zullen de wereldwijde app-inkomsten naar verwachting 430,9 miljard dollar bedragen. Dat is 8,3 procent meer dan een jaar geleden. In-app-advertenties zullen meer dan de helft van die inkomsten uitmaken.

App-ontwikkelaars zullen dit jaar meer inkomsten uit in-app-aankopen zien dan uit advertenties, aldus SafeBettingSites.com. Zo zullen app-gebruikers dit jaar zo'n 205 miljard dollar uitgeven aan in-app-aankopen: 10 procent meer dan een jaar geleden. De in-app-inkomsten uit advertenties zullen naar verwachting jaar-op-jaar met een lagere 6 procent groeien tot 220,8 miljard dollar.

In-app aankopen groeien sneller

Hoewel in-app-advertenties nog altijd de grootste inkomstenstroom voor de app-markt zijn, stijgen de inkomsten uit in-app-aankopen de afgelopen jaren aanzienlijk sneller. Tussen 2017 en 2021 groeiden de inkomsten uit in-app aankopen met gemiddeld 25 procent per jaar. 2020 was een recordjaar, met een groeipercentage van 36 procent. De inkomsten uit in-app-aankopen zijn de afgelopen vijf jaar bijna verdrievoudigd: van 74 miljard dollar in 2017 tot een verwachte 205 miljard dollar in 2022.

Hoewel de inkomstengroei voor de app-markt in 2022 vertraagde, zullen in-app-aankopen nog steeds met dubbele cijfers groeien. Statista verwacht dat gebruikers wereldwijd dit jaar 20 miljard dollar (+10%) meer uitgeven aan in-app-aankopen. Anderzijds wordt verwacht dat de inkomsten uit in-app-advertenties in 2022 met 12,7 miljard - 6 procent - zullen groeien. In totaal zal het in app aankoopsegment dit jaar goed zijn 47 van de totale app-inkomsten - 1 procent meer dan in 2021. Het aandeel van de advertentie-inkomsten daalt van 52 naar 51 procent.

De hele app-markt zal naar verwachting de kleinste groei in jaren meemaken. Vorig jaar stegen de wereldwijde app-inkomsten met 26 procent op jaarbasis tot 398 miljard dollar, de hoogste jaarlijkse stijging in vijf jaar. In 2022 zal de hele markt naar verwachting met veel minder - 8 procent groeien - naar 430,9 miljard dollar.