Redactie - 26 oktober 2022

Daan Ruizendaal, Pure Storage over employee experience in tijden van schaarste

Daan Ruizendaal, Pure Storage over employee experience in tijden van schaarste image

Wil een organisatie succesvol digitaal transformeren, dan is de 'employee experience' van levensbelang. Volgens Daan Ruizendaal van Pure Storage hebben vooral applicatieontwikkelaars de banen voor het oprapen. “Ze willen een goed salaris, maar ook werken in de frontlinie. Door zoveel mogelijk standaardprocessen bij klanten te automatiseren, geeft Pure Storage talenten daar de ruimte om zich uit te leven met hun passie: innoveren.”

Daan Ruizendaal geeft vanuit Amsterdam als Country Manager leiding aan de Nederlandse tak van Pure Storage. De Amerikaanse ontwikkelaar van all-flash hardware- en softwareproducten voor gegevensopslag die niet alleen de eigen employee experience, maar zeker ook die van eindgebruikers uiterst serieus neemt. “De digitale transformatie is een technologisch proces, maar ook een transformatie van mensen”, vindt hij. “En die mensen zijn schaars, zeker als ze technisch geschoold en getalenteerd zijn. Organisaties hebben er daarom groot belang bij dat personeel tevreden is met de werkcultuur in hun bedrijf, zodat ze zich aangetrokken (blijven) voelen tot hun werkgever. Iedereen zoekt momenteel talent dat op de digitalisering kan aanhaken, dat een transformatie technologisch correct uitvoert, dat de juiste technologische vertalingen doet. De enorme schaarste aan zulke vakmensen is voor veel bedrijven een grote belemmering om stappen te zetten.”

Dus hoe verhoogt een organisatie de employee experience op de werkvloer? Ruizendaal: “Je kunt ook zeggen: hoe hebben medewerkers van onze klanten de beste ervaring met ons als leverancier? De loyaliteit van onze klanten heeft veel te maken met hoe tevreden hun personeel werkt met onze technologieën. Professionals kijken niet alleen naar de hoogte van het salaris en andere primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook naar dingen als: kan ik m'n innovatietalent kwijt? Welke organisaties opereren in de frontlinie? Waar krijg ik als developer de ruimte? Voor een werkgever is de vraag: voelen mensen voor wie innovatie een primaire drijfveer is zich prettig in mijn bedrijf?”

Minder hardware beheer
Een bedrijf is volgens Ruizendaal aantrekkelijker voor ambitieuze technologen als die zoveel mogelijk tijd kunnen stoppen in hun passie: innoveren. “Juist met innovaties maken duurbetaalde techneuten het verschil. In deze tijden van schaarste is het daarom cruciaal dat bedrijven de meest basale bedrijfsprocessen bij hen wegnemen en standaardprocessen zoveel mogelijk automatiseren. Pure Storage heeft slimme oplossingen die bijvoorbeeld het hardware beheer met twee derde reduceren ten opzichte van het gemiddelde in onze 'competitie'. Niet voor niets bieden we onze propositie voor data storage Evergreen tegenwoordig aan als Evergreen Forever: een 'abonnement op innovatie', waarbij we de storage van onze klanten modern en actueel houden door regelmatig en geruisloos alle benodigde hardware en software te upgraden en te zorgen voor een productarchitectuur met ingebouwde compatibiliteit en altijd de nieuwste technologieën. De klant koopt een product dat het datacenter nooit meer verlaat en ‘forklift’ upgrades en datamigraties zijn niet meer nodig.”

Pure Storage hoort bij de 1 procent hoogst scorende B2B-bedrijven wereldwijd, met een notering van 85,2%, als het gaat om de Net Promoter Score (NPS), een managementtool die klantloyaliteit meet. “Uiteraard is vooral customer experience daarvoor een belangrijke KPI, maar voor een technologiepartner als Pure Storage draait het zeker ook om employee experience”, relativeert Ruizendaal. “Onze oplossingen geven technisch personeel de ruimte, zodat ze niet de hele tijd bezig zijn met de lichten aanhouden. Feedback van klanten, inclusief grote ziekenhuizen, is dat door het gebruik van onze oplossingen zij hun tijd aan systeem beheer drastisch hebben verminderd, van een week tot nu slechts 15 minuten. Echt een zegen voor IT-mensen, die daardoor kunnen 'shiften' naar meer vruchtbare zaken, zoals de ontwikkeling van 'disruptieve' cloudapplicaties.”

Drie experiences
De methodiek van NPS om de 'beleving' van een product of dienst te meten, wordt volgens Ruizendaal steeds belangrijker. “Een hoge NPS is de bevestiging van een klant dat we onze belofte waarmaken. Overigens doet Pure Storage honderd procent van de verkoop via zijn channel partners, dus naast onze eigen employee experience en de customer experience (die dus sterk samenhangt met de employee experience bij een klant, want het zijn uiteindelijk de mensen daar die met onze producten werken) is ook 'partner experience' uiterst belangrijk voor ons succes, dat moet de hele organisatie hier voelen. Vraag je steeds af: hoe zijn wij de beste vendor voor een partner om mee te teamen? Hoe zorgen we voor voldoende 'partnerbeleving' in sales en presales? Ik bedoel: het is allemaal een mensending en niet iets dat het management met een programmaatje van bovenaf oplegt. Het zijn de medewerkers die het moeten doen. Hebben we deze experiences alle driehonderd procent op orde, dan zijn we de concurrentie twee stappen voor.”

Betere wereld
Het is de missie van Pure Storage om innovators met data een betere wereld te laten bouwen, om data platforms te leveren waarmee bedrijven zoveel mogelijk voordeel halen uit data intelligence. Het Amerikaanse technologiebedrijf doet dat onder andere met de as-a-service propositie Evergreen//One, een abonnement op data storage met één contract voor on-premises én cloud. “Een variant daarop is Evergeen//Flex, waarbij men nog steeds hardware koopt, maar tegelijk een subscription krijgt, zodat klanten hun capaciteit kunnen verplaatsen naar waar hun data en applicaties het meest nodig hebben”, vult Ruizendaal aan. “En we hebben Evergreen//Forever: je koopt een systeem dat je vervolgens acht, tien of bijvoorbeeld twaalf jaar lang kunt laten staan, want door de modulaire bouw kunnen we het apparaat altijd tot de laatste technologie up-to-date houden. Ook het duurzaamheidsaspect is daarbij belangrijk; we willen niet elke vijf jaar alle hardware vervangen en steeds gigantische datamigraties te hoeven doen. We willen geen wegwerpproducten meer, ook vanwege de schaarste aan componenten waar de markt momenteel mee worstelt.”

Ten slotte zijn er tegen ransomware en andere cyberdreigingen zowel de Pure FlashBlade- als FlashArray-oplossingen. “Om een organisatie snel te laten herstellen na een datalek, maken we back-ups die 'onveranderlijk' zijn: versleuteld en dus onaantastbaar”, besluit Ruizendaal. “Als laatste verdedigingslinie heeft een klant een back-up die beschermd is en niet kan worden uitgeroeid of gewijzigd. Na een breach is het van cruciaal belang voor klanten om snel te herstellen, vooral wanneer het om enorme datasets gaat en dat is waar het gegevensbeschermingsaanbod van Pure op gericht is.”

Auteurs: Jeroen Bordewijk en Witold Kepinski