Martijn Kregting - 25 oktober 2022

Rob Overtoom, Fujitsu: uSCALE biedt zowel voordelen van on premise als cloud

Rob Overtoom, Fujitsu: uSCALE biedt zowel voordelen van on premise als cloud image

Fujitsu heeft onlangs zijn in 2020 geïntroduceerde uSCALE-infrastructuur-as-a-service toegankelijk gemaakt voor onder meer Nederlandse SELECT-partners. Klanten van Fujitsu's SELECT-partners kunnen daarmee ook flexibel gebruikmaken van IT-infrastructuur, waarbij ze maandelijks afrekenen. Hoewel hybride- een relatief nieuwe loot is aan de xaaS-tak, bleek het afgelopen jaar volgens Fujitsu’s Rob Overtoom dat steeds meer bedrijven het zien als een goed alternatief voor volledig on premise blijven of volledig kiezen voor cloud-infrastructuur.

Nederland zit als relatief klein land vaak in de Europese voorhoede met de adoptie van nieuwe technologie. Zo ook met as-a-service-oplossingen. Het zijn wel meestal kleinere en middelgrote organisaties die voorop lopen, stelt Rob Overtoom, nooit de grote concerns, overheidsorganisaties of multinationals.

“Zij durven eerder iets uit te proberen, te kijken wat het oplevert”, merkt de Chief Evangelist XaaS solutions, European Platform Business, van Fujitsu. “Ik vind het dan ook veel makkelijker om het met Nederlandse bedrijven over het gebruik van as-a-service te hebben dan in veel andere Europese landen.”

Waar as-a-service op gebieden zoals toepassingen en werkplekomgevingen al vrij breed geaccepteerd begint te raken als Opex-alternatief voor investeren in eigen hardware, is infrastructure as a service nog een relatief nieuwe loot aan de xaaS-tak. Eentje waarbij je een fysieke oplossing als cloud-oplossing kunt leveren. Het liefst willen IT’ers als het om hardware gaat toch nog naar hun eigen serverrack toe lopen om er wat bij te zetten als dat nodig is”, stelt Overtoom.

Beweging naar cloud
“Dat zie je ook bij de beweging naar de cloud. Er zijn slechts weinig organisaties die hun infrastructuur volledig in de cloud afnemen. En wie dat wel heeft gedaan, komt er steeds vaker op terug en gaat weer insourcen. Ik heb het idee dat er toch te veel hick-ups zijn geweest op infrastructuur in the cloud. Men gelooft wel dat toepassingen en systemen prima in de cloud kunnen staan, maar heeft toch liever meer grip op de infrastructuur eronder. Dan doet men dat toch in eigen beheer, met het idee dan meer controle te hebben.” Daarnaast zijn kosten, security en beschikbaarheid zeer belangrijke tegenvallers in de cloud IaaS biedt zowel de voordelen van on premise als de cloud, benadrukt Overtoom. De hardware is dichtbij, maar je hoeft niet te investeren in de apparatuur of de kennis, je kunt opschalen zonder dat het je opnieuw geld kost als de hardware na zes maanden niet langer toereikend is. Je kunt zelfs nog als je wil eigenaar zijn van de hardware, terwijl het toch mogelijk is om flexibel op en af te schalen zodra er meer of juist minder capaciteit nodig is.

uSCALE voor partners
Fujitsu begon zelf in oktober 2020 in Europa met uSCALE. Het platform is grotendeels gelijk per land, met her en der nuanceverschillen. Nederland loopt ook voorop in IaaS, merkt Overtoom, al verloopt de adoptie niet geheel volgens de assen die hij vooraf verwacht had.

“In eerste instantie dacht ik dat IaaS of hybride oplossingen vooral aan zouden slaan bij middelgrote organisaties. Grote organisaties hebben vaak grote IT-budgetten, ook voor hun infrastructuur. Maar daar blijkt investeren in die infrastructuur juist vaak een uitdaging te zijn. Enterprise-organisaties en overheden willen hun budgetten goed besteden en doen dat het liefst gespreid. IaaS blijkt daar dan ook een goed alternatief te zijn, zeker omdat het ook meer flexibiliteit biedt in up- en downscaling.”

De wijze van adoptie van IaaS verschilt dan ook duidelijk per organisatie. Grotere bedrijven kiezen er vaak voor om eerst met pilots en kleine onderdelen van hun infrastructuur over te stappen naar IaaS, waar kleinere organisaties dit eerder volledig doen. “Het is net als met cloud, dat gebeurde ook niet in één klap maar heel geleidelijk. Eerst Exchange, of een storage-omgeving. Logisch ook, omdat we bij enterprise-organisaties over veel grotere en meer complexe IT-omgevingen spreken.

Cloud alike
Cloud en as a service lijken vaak twee kanten van dezelfde medaille te zijn. Bij IaaS is dat natuurlijk anders. Overtoom omschrijft uSCALE en andere IaaS-oplossingen ALS ‘cloud alike’. “Je gaat een IT-omgeving neerzetten die je flexibel kunt gebruiken. Of het on site staat, in een extern datacenter of uit een cloud komt, dat is dan om het even. Het gaat om Opex versus Capex. Gebruik versus bezit.”

uSCALE is bovendien een soort paraplu-platform, waar heel veel toepassingen onder gehangen kunnen worden. Denk aan Primeflex 2.0 – of eigenlijk alle hardware en hardware in combinatie met een oplossing van Fujitsu. Maar ook producten of diensten van derde partijen, zoals NetApp- of VMware-toepassingen. Overtoom: “Wat wij horen van klanten is dat ons model het meest flexibel is. NetApp, de vccp-licentie van VMware, alles kunnen we eronder hangen. Dat is tot nu toe nergens anders mogelijk.”

80 tot 90 procent van een IaaS-oplossing is hardware waar toepassingen of workloads op draaien. Maar uSCALE is in feite een schil om een totaalpakket heen, vervolgt Overtoom. “Het maakt niet zoveel uit welke toepassing of technologie van welk merk er onder hangt, we kunnen het in zijn geheel voor een vast bedrag per maand aanbieden. Ook devices van eindgebruikers, van toetsenbord tot pc, kunnen worden meegenomen. Ik denk dat dat uSCALE zeker wel uniek maakt. Zelfs in Duitsland, dat vaak achterloopt in de adoptie van nieuwe technologie, slaat het aan. We hoeven ons daar bijna niet meer te richten op het aanspreken van de latente behoefte in de markt, we kunnen ons vooral richten op het helpen van onze partners nu die sinds juni ook met uSCALE aan de slag kunnen.”

Indirecte model
Eind juni is het indirecte model gelanceerd voor SELECT-partners. “Je moet er wel iets voor doen als partner om er samen met ons mee aan de slag te gaan. Er zit geen onderscheid in het portfolio, dat is voor iedereen gelijk. Het onderscheid zit vooral in de partnerbenadering. Als er een kanaalpartner bij betrokken is, dan kúnnen we een contract met hem sluiten, zodat hij als system integrator naar zijn klant kan optreden. Maar er is ook een commission plus-model. Daarbij sluiten we het contract voor uSCALE direct met de eindklant en krijgt de partner een commissie. Wanneer er iets verandert, bijvoorbeeld als de klant wil opschalen, krijgt de partner ook een bedrag. En wat ook mogelijk is – we hebben al een system integrator in Finland die dit voor een klant doet – is ons flexibele model in zijn geheel doorleveren aan een eindklant. Ook onze partnerbenadering is dus flexibel. Ook dat doet het wel goed, want dat zie je nog niet elders bij IaaS-modellen voor kanaalpartners.”

Ook hier tekent zich weer het verschil af tussen cloud en IaaS. Zo kan een partner van Fujitsu zelf een IT-omgeving via een uSCALE-model optuigen, maar kan hij dat ook doen voor een klant zelf. Zo komt het nog voor dat het voor een organisatie een must is om hardware on premise of in ieder geval heel dichtbij te hebben.

Focus op kernactiviteiten
“Dan kan het zijn dat wij dus de hardware on premise leveren en daarvoor een contract met een eindklant sluiten, terwijl de partner alles eromheen levert”, stelt Overtoom. “Verbazingwekkend genoeg zijn dat soort modellen nog vrij vaak voorkomend. Wat men vooral wil, is een partij die op hardwaregebied alles regelt: plaatsen, onderhoud en beheer, op- of afschalen, en dat alles in een prijs per maand-model. Uitgangspunt is dat een klant zich kan focussen op zijn kernactiviteiten. Daarbij maakt het niet uit of het een kleine of grote organisatie is, men heeft in de basis dezelfde uitdagingen.”

Zijn er nog nieuwe plannen voor uSCALE? Zeker, vertelt Overtoom tot slot. Volgend jaar zetten we een volgende stap: pay per use, waarin echt wordt afgerekend voor gebruik. Nu wordt er al flexibel afgerekend per maand, maar volgend jaar gaan we dit verder aanscherpen.”

Auteur: Martijn Kregting