Marco van der Hoeven - 18 oktober 2022

Jorgen Heizenberg Gartner: Mensgerichte cultuur steeds belangrijker

Jorgen Heizenberg Gartner: Mensgerichte cultuur steeds belangrijker image

De digitale transformatie gaat om veel meer dan alleen technologie. In toenemende mate wordt duidelijk dat de menskant zeker zoveel aandacht vraagt, zeker in het licht van schaarste op de arbeidsmarkt en het toenemende belang van duurzaamheid. VP Analist Jorgen Heizenberg beschouwt dit thema in samenhang met Data, Analytics en kunstmatige intelligentie.

“Waar onze klanten elke dag mee te maken hebben zijn data, analytics en kunstmatige intelligentie”, zegt VP Analist Jorgen Heizenberg van Gartner. “Dat staat natuurlijk al langer op de agenda van organisaties, maar we zien dat dit de laatste twee jaar enorm aan het versnellen is. Ik werk nu al meer dan 25 jaar in dit vakgebied, en het is volgens mij nog nooit zo snel gegaan als nu. Steeds meer mensen raken geïnteresseerd in dit onderwerp, en ze beginnen steeds beter te begrijpen wat het nou precies is en wat het nou kan.”

“In praktijk zien we dus veel interessante initiatieven ontstaan, het groeit echt explosief. Die ontwikkeling is natuurlijk aan de ene kant goed nieuws. Maar er zit wel eens schaduwzijde aan, want in de praktijk is er een enorm tekort aan kennis, aan medewerkers met de juiste vaardigheden in data- en analytics teams. De markt kan gewoon niet voldoen aan die vraag.”

Versneller
“Dit is een interessante ontwikkeling, en een opvallende complicatie als het gaat om de Digitale Transformatie. Uit onderzoek blijkt dat de meeste organisaties data,  analytics en kunstmatige intelligentie zien als een versneller. Zelfs wanneer ze dat niet expliciet noemen zit het er wel vaak indirect in.”

“Bijvoorbeeld, wanneer ze het hebben over het verbeteren van de customer experience voor klanten. Daar zit vaak customer analytics onder. Of het verbeteren van de supply chain, daar zit operational analytics onder. Kortom, we kunnen volgens mij ondertussen wel vaststellen dat data, analytics en kunstmatige intelligence bijna altijd en overal een belangrijke rol speelt.”

ITSymposium
Die ontwikkeling sluit goed aan bij het thema van IT Symposium: Meet the moment, make the difference. “In ieder businessmoment zit data en anaytics. Dat is ook waarmee je als organisatie het verschil kunt maken. Het thema van IT Symposium is dus absoluut treffend gekozen.”

Eén van de trends in data, analytics en kunstmatige intelligentie, binnen het kader van de bredere trend naar duurzaamheid, is het gebruik van deze technologie ‘for good’. Naar dat verschijnsel heeft Heizenberg recent onderzoek gedaan. “Zoals gezegd zie je data en analytics overal. En je hebt mensen nodig, zoals data engineers en data scientists, om daar mee aan de slag te gaan. De grote uitdaging is het vinden van die mensen en hoe je ze betrokken houdt bij je organisatie? In mijn recente publicatie, doe ik een aantal aanbevelingen om eens te kijken naar dit vraagstuk vanuit een andere perspectief. Je hoeft bijvoorbeeld niet altijd te zoeken naar die persoon met twee jaar ervaring en kennis van drie programmeertalen. Misschien is er iemand binnen je organisatie die misschien niet de ervaring heeft, maar wel de aanleg.”

Verschuiving
“Gartner ziet ook dat er een duidelijke verschuiving gaande is, ook buiten data en analytics, naar de waarden rondom een functie. Het gaat niet meer alleen om de vraag hoeveel je betaald krijgt, maar ook wat je kunt leren, en of je je thuis voelt in een organisatie. Kortom, de mensenkant wordt steeds belangrijker.”

“Een van onze aanbevelingen is om ervoor te zorgen dat mensen zich kunnen ontplooien in een organisatie, bijvoorbeeld door zich bezig te houden met een data-for-good initiatief. Dus naast de tijd die ze besteden voor het bedrijf aan bijvoorbeeld het optimaliseren van het bedrijfsproces, krijgen ze ook ruimte om een data en analytics project op te pakken ten behoeve van een goed doel. Het is een effectief middel om personeel te werven en personeel te behouden.”

Het is echter wel zaak om het niet puur transactioneel te benaderen. “Het is belangrijk ervoor te zorgen dat het ondersteunend is aan wat jij als organisatie belangrijk vindt. Zorg er dus voor dat het past bij de cultuur van je organisatie. Probeer dus ‘greenwashing’ te voorkomen, en doe het vooral niet alleen om personeel te trekken. Doe het juist omdat je vindt dat je als organisatie ook een sociaal doel moet hebben, naast een commercieel doel.”

Duurzaamheid
“Dat zien we in praktijk ook steeds meer opkomen. Uit onderzoek blijkt dat steeds meer organisaties serieus werk maken van duurzaamheid, vaak als onderdeel van een ESG (Environemtal, Social, Governance) initiatief. Klimaatverandering, mensen helpen, armoede bestrijden zijn zaken waar bedrijven steeds vaker naast hun commerciële activiteiten mee bezig zijn. Het is mooi om te zien dat het mes dus aan twee kanten snijdt. Een mensgerichte cultuur wordt steeds belangrijker dan alleen winstmaximalisatie.”

“Bedrijven zien heel goed dat de wereld aan het veranderen is, en dat ze niet alleen meer te maken hebben met shareholders in het commerciële model, maar dat ze ook rekening moeten houden met belanghebbenden (stakeholders) voor het sociale deel. Natuurlijk stoppen ze niet met hun commerciële activiteiten om de wereld te gaan redden, maar ze gaan wel steeds meer rekening houden met de sociale aspecten, zoals hun impact op het milieu. Dat zien we bijvoorbeeld terug in de ESG-rapportages die steeds meer bedrijven publiceren. Ze zijn steeds vaker intrinsiek gemotiveerd om bij te dragen aan een betere wereld.”

Mensgericht
“Dit betekent ook dat de rol van de CIO verandert, en een meer mensgerichte componenten moet krijgen. “In plaats van een traditionele platformgerichte instelling zal die menskant een rol moeten gaan spelen. De CIO moet bijvoorbeeld meer gaan nadenken over het aanbrengen van balans in hun teams. Hoe kunnen zij ervoor zorgen dat ze niet alleen technische experts in hun team hebben, maar bijvoorbeeld ook mensen die meer kennis hebben van het businessdomein. Of hoe zorgen ze ervoor dat ze naast mensen die heel sterk analytisch van aard zijn, ook mensen in hun team opnemen die meer empathisch van aard zijn.” 

Daarnaast zal de CIO moeten nadenken over de veranderingen die plaatsvinden in de maatschappij, de veranderingen op de arbeidsmarkt en al die externe factoren laten doorwerken op hun eigen taken en verantwoordelijkheden. “En ook voor hen geldt, dat als zij werknemers willen aantrekken en behouden, ze niet onder die mensgerichte benadering uitkomen.”

“We zien in praktijk dat dit steeds meer erkend wordt door de CIO, en ze willen ook graag hun bijdrage leveren aan dit soort initiatieven. Ik denk dat het oude beeld, wat sommigen misschien nog wel eens hebben, van de CIO als hoofd afdeling ketelhuis wel aan het verschuiven is. De meeste CIO’s begrijpen echt wel dat tools en technologie niet het doel zijn maar een middel, en dat zij daarmee ondersteunend kunnen zijn bij het realiseren van allerlei veranderingen binnen hun organisatie.”

Auteur: Marco van der Hoeven

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024