Witold Kepinski - 07 oktober 2022

Betere betaaldiensten zijn nodig voor MKB

Betere betaaldiensten zijn nodig voor MKB image

Consumenten worden overal ter wereld geconfronteerd met nieuwe betaalmethoden (instant payments, digitaal geld, mobiele en digitale portemonnees, account-to-account betalingen, QR-codes). Maar de dreigende recessie en de toenemende inflatie, in combinatie met aanhoudende geopolitieke problemen, zorgen voor een hele reeks nieuwe uitdagingen.

Ondanks deze mondiale tegenwind, zal het gebruik van nieuwe betaalmethoden nog steeds toenemen van ongeveer 17% van de totale girale transacties nu naar ongeveer 24% in 2026. Maar terwijl B2C-betalingen tot bloei komen, wordt de B2B-waardeketen nog te vaak verwaarloosd. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde World Payments Report 2022 van het Capgemini Research Institute.

Betaaldienstverleners hebben de recente marktvolatiliteit, versneld door de invoering van innovatieve nieuwe digitale betalingsmethoden voor consumenten, goed doorstaan. Wereldwijd slagen veel banken er echter niet in om kleine tot middelgrote ondernemingen dezelfde ondersteuning te bieden.

Volgens het rapport blijven MKB-bedrijven, ondanks veelbelovende herstelniveaus na de pandemie, worstelen met cashflowproblemen en cash conversiecycli, waardoor de volgende groeifase voor velen wordt belemmerd. Dit heeft geleid tot een toenemende vraag aan betaaldienstverleners om hun prioriteiten bij te stellen en de juiste instrumenten te verzamelen om het MKB te helpen nieuwe marktkansen te verkennen.

"Kleine en middelgrote ondernemingen vormen de ruggengraat van de wereldwijde economische groei, met een bijdrage die goed is voor de helft van het wereldwijde bbp en van de wereldwijde werkgelegenheid. En toch behoren zij tot ondernemingen die het meest zijn getroffen door de recente marktvolatiliteit", aldus Jeroen Hölscher, Global Head van het Payments en Cards segment bij Capgemini. "Banken en aanbieders van betaaldiensten moeten hun prioriteiten bijstellen om deze ongebruikte waarde te benutten via innovatieve en ervaringsgerichte betaaldiensten."

Stel de juiste bouwstenen samen om MKB-journeys te verbeteren

Hoewel het MKB-marktsegment nu wereldwijd meer dan 850 miljard US dollar waard is, aldus het rapport, wordt het MKB door de traditionele banksector nog vaak over het hoofd gezien ten gunste van grotere zakelijke rekeninghouders en de grotere retailmarkt. Als gevolg daarvan worstelen MKB-bedrijven vaak met cashflowproblemen, cyberbeveiligingsrisico's, slechte liquiditeit en operationele inefficiënties die de bestaande ontevredenheid over de gevestigde betalingsdienstaanbieders aanwakkeren. Zo'n 89% van de ondervraagde MKB-bedrijven wereldwijd vindt dat zij van hun primaire bank te weinig service krijgen. Zij overwegen daarom een overstap naar een meer flexibele, alternatieve PayTech dienstverlener.

Een verschuiving naar een digitale betalingsprovider zou het MKB in staat stellen de trend te volgen die al gaande is op de consumentenmarkten. Uit het rapport blijkt bijvoorbeeld dat wereldwijde girale B2B-transacties in de periode 2021-2026 naar verwachting met circa 10% zullen toenemen.

Om de loyaliteit van het midden- en kleinbedrijf terug te winnen, zullen banken de waarde van hun platform moeten vergroten, wat alleen mogelijk is door beperkende legacysystemen aan te pakken die de groei momenteel belemmeren. Uit het rapport blijkt dat meer dan een kwart van de banken worstelt met een inflexibele infrastructuur, waarbij 75% van de leidinggevenden prioriteit geeft aan de kosten om de huidige systemen draaiende te houden boven het innoveren van nieuwe waardeproposities - een duidelijke belemmering voor de noodzakelijke investeringen in innovatie en flexibiliteit waar MKB-klanten om vragen.

In plaats daarvan zouden betaaldienstverleners moeten kiezen voor composability, waarmee ze bouwstenen in verschillende combinaties kunnen selecteren en verbinden om aan de eisen van de klant te voldoen. Op die manier kunnen bedrijven hun aanbod optimaal afstemmen op de behoeften van het MKB. Dit gebeurt op basis van geharmoniseerde data, om een uniforme waardepropositie te bieden door betaaldienstverleners in staat te stellen B2B-marktplaatsen voor het MKB te bouwen.

Nieuwe betalingsmogelijkheden met Distributed Ledger Technology

Binnen de overvloed aan innovatieve technologieën die door banken worden toegepast, komt Distributed Ledger Technology (DLT) naar voren als een cruciaal voordeel. Een distributed ledger is een database van transacties die over een netwerk van vele computers is verspreid, in plaats van opgeslagen op één gecentraliseerde locatie. Hoewel veel banken en betaaldienstverleners het erover eens zijn dat deze technologie de sector kan transformeren, zal de invoering ervan met voorzichtige stappen plaatsvinden omdat de beperkte middelen de investeringsmogelijkheden beperken. Naarmate de markt evolueert en betaaldienstverleners deze nieuwe technologie beginnen te verkennen, schetst het rapport meerdere potentiële routes voorwaarts.

64% van de MKB’ers gelooft dat DLT kan uitgroeien tot een levensvatbare aanvullende optie voor bestaande betalingsnetwerken, aangezien grensoverschrijdende B2B-transacties op de blockchain blijven groeien, naast de opmars van cryptocurrency. DLT kan daarom worden beschouwd als een onderdeel van een strategie om deze wereldwijde en regionale betalingsnetwerken beter te ondersteunen.

Ook heeft de snelle opkomst van meer ongereguleerde crypto-activa veel banken ertoe gebracht de mogelijkheden van CBDC (Central Bank Digital Currency) te onderzoeken. Tot slot benadrukt het rapport dat degenen die koplopers in de sector willen worden, al bezig zijn met het opschalen van DLT-use-cases.

 Methodologie van het rapport

Het World Payments Report 2022 is gebaseerd op inzichten uit twee primaire bronnen - de Global Small and Medium Business Survey 2022, waaraan 150 respondenten deelnamen, en de Global Banking and Payments Executive Surveys and Interviews 2022, waaraan 125 senior executives van toonaangevende banken deelnamen. Deze primaire onderzoeksbronnen bestrijken inzichten uit 17 markten: Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Hongkong, India, Italië, Japan, Maleisië, Nederland, Singapore, Spanje, Zweden, Zwitserland, de VAE, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.