Wouter Hoeffnagel - 29 september 2022

Grote merken staken advertentiecampagnes op Twitter

Grote merken staken advertentiecampagnes op Twitter image

Diverse grote merken zetten hun marketingcampagnes op Twitter stop. Aanleiding hiervoor zijn advertenties die verschenen bij ongepaste tweets met links naar schadelijke content, onder meer met betrekking tot kinderporno.

Reuters meldt dat onder meer Dyson en Mazda hun marketingcampagnes op Twitter staken. Zij maken onderdeel uit van een groep van dertig adverteerders. Uit onderzoek van cybersecurityorganisatie Ghost Data blijkt hun advertenties verschenen op profielpagina's van Twitter-accounts die verwijzen naar schadelijke content. Een voorbeeld is Cole Haan, een schoenen- en accessoiremerk. Advertenties van eht bedrijf verschenen bij een tweet van een gebruiker die hierin kinderporno te koop aanbiedt. Cole Haan eist dat Twitter het probleem oplost en dreigt anders geen advertenties meer op Twitter te plaatsen.

In een reactie meldt een woordvoerder van twitter aan Reuters dat het bedrijf een zerotolerancebeleid hanteert wat betreft seksuele uitbuiting van kinderen. Ook meldt de woordvoerder dat Twitter nauw samenwerkt met klanten en partners om de situatie te onderzoeken en herhaling te voorkomen.