HP compenseert consumenten voor blokkeren van cartridges van andere merken

08-09-2022 | door: Redactie
Deel dit artikel:

HP compenseert consumenten voor blokkeren van cartridges van andere merken

HP Inc gaat anderhalf miljoen euro vrijmaken om consumenten te compenseren wiens printer dienst weigerde na een update. Die update blokkeerde het toestel als er cartridges werden gebruikt van andere merken. De compensatie is beschikbaar voor klanten uit België, Italië, Spanje en Portugal. Nederlandse klanten komen niet in aanmerking.

Het Amerikaanse techbedrijf is in mei 2021 in gebreken gesteld door Euroconsumers, een cluster van consumentenorganisaties waar de Belgische, Italiaanse, Spaanse en Portugese consumentenbonden zich in hebben verenigd. Zij eisten 150 euro schadevergoeding per klant. Het gaat specifiek om verschillende modellen van de HP Officejet, Officejet Pro en HP PageWide Pro.

HP geeft tot 50 euro compensatie

HP komt daar nu deels aan tegemoet. Het schikt de zaak voor 1,5 miljoen dollar en wie tussen 1 september 2016 en 17 november 2020 eigenaar of bezitter van een van de getroffen printers was, en die printer weigerde te werken met een vreemd inktpatroon, kan tot 50 euro eisen. Daar kan nog tot 45 euro bijkomen als je kan aantonen dat het verlies hoger ligt dan de schikkingsvergoeding.

HP is een van de grootste printerfabrikanten ter wereld en verdeelt ook inktpatronen voor de toestellen. Maar er zijn ook inktpatronen op de markt van andere merken, die perfect passen en werken met HP-toestellen.

Dat vreet aan de inkomsten van HP, waardoor het bedrijf in 2016 een update uitbracht die de printers niet meer liet functioneren als er een niet-HP inktpatroon werd gedetecteerd. Het probleem werd destijds opgemerkt door 123inkt.nl, een Nederlandse verkoper van alternatieve inktpatronen.

HP erkent geen schuld

HP Inc benadrukt wel dat het feit dat het geld vrijmaakt voor een compensatie, geen erkenning is van schuld in de zaak.

In samenwerking met Data News

Terug naar nieuws overzicht