Wouter Hoeffnagel - 08 september 2022

Omvangrijke IT-storing bij Essent en dochter Energiedirect

Omvangrijke IT-storing bij Essent en dochter Energiedirect image

Energieleverancier Essent en dochteronderneming Energiedirect kamp met een hardnekkige IT-storing die al zeker week aanhoudt. De partijen zijn hierdoor op geen enkel manier bereikbaar voor klanten. De Consumentenbond overweegt een stap naar de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Essent spreekt van een omvangrijke IT-storing. Deze treft niet alleen de klantenservice van het bedrijf, maar ook de apps van Essent die klanten inzicht geeft in hun verbruik.

Op haar website meldt Essent: "Update 7-9-2022, 19.00 uur. Sorry, we hebben op dit moment een storing. Je kunt Mijn Essent wel gebruiken. Het kan druk zijn in onze live chat, waardoor je misschien niet gelijk geholpen wordt. We vinden dit heel vervelend. Als we de storing hebben opgelost, updaten we dit bericht."

Klanten uiten zorgen

Klanten online hun zorgen over de situatie. Zij vrezen onder meer een faillissement of hack. Een woordvoerder van de energieleverancier ontkent dit en spreekt van een IT-storing. "We weten wat het issue is en er wordt met man en macht aan gewerkt”, zegt de woordvoerder tegen het AD. "De apps werken weer, zodat mensen online hun gegevens kunnen inzien. En de chatbot op onze site doet het weer." Dit is opvallend, want klanten melden aan de krant juist dat de apps vooralsnog niet naar behoren werkt.

Het is niet duidelijk wat de storing precies inhoudt. Ook is onduidelijk wanneer de storing is verholpen. De Consumentenbond is kritisch. "Een storing kan voorkomen, maar een week is wel heel lang", zegt woordvoerder Joyce Donat tegen het AD. De Consumentenbond vindt een oplossing te lang duren. De organisatie overweegt naar de ACM te stappen, die een bedrijf in het uiterste geval kan dwingen tot het nemen van maatregelen.

Nutanix BW start 6 mei - 20 mei CompTIA Community Benelux BW 7-31 mei
Nutanix BN start 6 mei - 20 mei