Ngo: Facebook detecteert politieke ads met desinformatie niet

17-08-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Ngo: Facebook detecteert politieke ads met desinformatie niet

Ondanks beloftes slaagt Facebook er niet in verkiezingsgerelateerde advertenties met desinformatie te detecteren. Dit stelt de ngo Global Witness.

De ngo wijst erop dat de spanningen in Brazilië rondom de verkiezingen van 2 oktober 2022 oplopen. Onder meer door de groeiende dreiging van desinformatie, die de resultaten van de verkiezingen dreigen te beïnvloeden en tot geweld kunnen leiden. Facebook zelf stelt zich in te zetten om de integriteit van verkiezingen te bewaken.

Tien advertenties

Global Witness nam de proef op de som en publiceerde tien advertenties in het Braziliaans-Portugees op Facebook. Vijf van deze advertenties bevatte valse informatie over de verkiezingen, terwijl vijf de legitimiteit van het verkiezingsproces in twijfel trekken. Alle advertenties zijn door Facebook goedgekeurd.

De ngo meldt dat een van de advertenties in eerste instantie werd afgekeurd als onderdeel van Facebook's beleid tegen advertenties over sociale vraagstukken, verkiezingen of politiek. Zes dagen zou de advertentie echter zonder interventie van Global Witness alsnog zijn goedgekeurd zonder verdere uitleg. "Deze bizarre reeks beslissingen van Facebook trekt de integriteit van diens contentmoderatiesystemen serieus in twijfel", stelt de ngo.

Global Witness wijst er ook op dat het advertenties kon plaatsen zonder dat de accounts waarmee deze werden geplaatst geverifieerd waren. Dit zou in strijd zijn met het beleid van Facebook. De advertenties zijn geplaatst vanuit Nairobi en Londen en betaald via een niet-Braziliaanse betaalmethode, iets waarbij Facebook volgens Global Witness ook vraagtekens zou moeten zetten.

Terug naar nieuws overzicht