Martijn Kregting - 04 augustus 2022

KPN Security: 5 procent webshops is niet te vertrouwen

KPN Security: 5 procent webshops is niet te vertrouwen image

Bijna 5 procent van de Nederlandse webshops vertoont verdachte kenmerken. Dat blijkt uit onderzoek van KPN Security onder Nederlandse webwinkels. Een relatief veelgebruikte misleiding is het voeren van onterechte of niet-bestaande webwinkelkeurmerken. 

Zelfs wanneer webshops een keurmerk voeren, zijn ze niet altijd te vertrouwen, concludeert KPN Security. Een deel van de webshops plaatst niet bestaande keurmerken of voeren er een ten onrechte op, aldus de studie waarbij zo’n 1000 webshops bekeken werden. Bij 46 webshops werden onregelmatigheden aangetroffen. Die varieerden van niet geldige keurmerk-logo’s en het ontbreken van https-verbindingen tot valse of ontbrekende kvk-nummers, e-mailadressen en telefoonnummers.

Wwebwinkelkeurmerken vormden een van de belangrijkste aandachtspunten, waarbij vier populaire keurmerken centraal stonden: Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk, Qshops Keurmerk en Webwinkelkeur. Van de 1000 onderzochte webshops voerden 27 een keurmerk zonder dat ze dit hebben verdiend. Acht websites toonden zelfs een niet-bestaand keurmerk.

Vertrouwen niet altijd terecht

“Een keurmerk wekt vertrouwen bij consumenten, maar dat vertrouwen blijkt lang niet altijd terecht”, constateert Siep van der Waal, Security Researcher bij KPN Security. “Daarnaast zijn volgens de Consumentenbond niet alle webwinkelkeurmerken gelijkwaardig”, vervolgt hij. “Zo zijn de keurmerken Webwinkelkeur en Qshops Keurmerk niet aangesloten bij De Geschillencommissie. Ook gebruiken zij geen algemene voorwaarden die zijn afgesproken met de Consumentenbond. Voor Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk gelden die zaken wel.”

Volgens KPN Security zijn er naast een ongeldig of niet-bestaand keurmerk of een vermelding op politie.nl een aantal aanvullende aanwijzingen om een webshop niet te gebruiken, zoals een verlopen keurmerk, het ontbreken van een beveiligde https-verbinding of het niet tonen van het wettelijk verplichte KVK-nummer en het ontbreken van de optie om te betalen bij ontvangst van een besteld product. Andere signalen zijn websiteteksten met veel fouten, een overdaad aan positieve reviews en Ongeldige of ontbrekende adresgegevens.

Betre samenwerking

De onderzoekers van KPN Security bepleiten betere samenwerking tussen instanties om malafide webshop-praktijken te bestrijden. Van der Waal hierover: “De Kamer van Koophandel, de keurmerkorganisaties en de SIDN zouden kunnen samenwerken om deze vorm van fraude actief te bestrijden en malafide websites offline te halen. Ook zou het terugbrengen van alle keurmerken naar een geldig en betrouwbaar keurmerk meer helderheid bieden voor consumenten."