Omzet en winst CM.com zwakken af in tweede kwartaal

Jeroen van Glabbeek, CEO van CM.com

02-08-2022 | door: Martijn Kregting
Deel dit artikel:

Omzet en winst CM.com zwakken af in tweede kwartaal

CM.com heeft over de eerste helft van 2022 de omzet met 21 procent zien groeien naar 136 miljoen euro. De autonome omzet steeg in dezelfde periode met 19 procent. De brutowinst van het betaal- en communicatieplatform kwam uit op 35 miljoen euro, een groei van 26 procent. De brutomarge steeg met 1 procentpunt naar 26 procent, ondersteund door alle segmenten behalve spraak.

Voor het tweede kwartaal van 2022 kwam de omzet van CM.com 5 procent hoger uit op 65,4 miljoen euro vergeleken met een uitzonderlijk sterk Q2 20211, toen door 'piekbijdragen' van Covid-19-gerelateerde bedrijfsactiviteiten in Q2 2021. De brutowinst steeg in Q2 jaar-op-jaar met 12 procent tot 17,4 miljoen euro, terwijl de brutomarge 1,5 procentpunt hoger uitkwam op 26,6 procent.

Minder sterke groei

De groeipercentages waren volgens CM.com-CEO Jeroen van Glabbeek in het tweede kwartaal van 2022 minder hoog dan in voorgaande perioden, vanwege een uitzonderlijk sterke vergelijkingsbasis in het tweede kwartaal van 2021. "In hetzelfde kwartaal van vorig jaar bereikte de Covid-19-gerelateerde rugwind een hoogtepunt, waarbij ons CPaaS-platform intensief werd gebruikt door gezondheidsdiensten voor communicatie rond Covid-tests en vaccinaties."

CM.com startte volgens Van Glabbeek het jaar goed met een sterke omzetgroei van 42 procent in het eerste kwartaal van 2022. "Het tweede kwartaal toonde opnieuw de robuustheid van ons groeiprofiel, aangezien we de hoge omzet en brutowinst in het tweede kwartaal van 2021 konden overtreffen. met respectievelijk 5 en 12 procent, met een opmerkelijke stijging van de brutomarge tot 27 procent."

Ook zonder de rugwind van Covid-gerelateerde diensten bleef CM.com volgens de CEO de CPaaS-activiteiten uitbreiden door consequent nieuwe klanten toe te voegen. "Daarnaast zagen we een zeer sterke vraag naar onze SaaS-oplossingen, een goede groei in Payments en een Ticketing-bedrijf dat enorm profiteerde van de sterke toename van tickets voor locaties en evenementen nadat de Covid-beperkingen waren opgeheven."

Omzetverwachting verlaagd

Voor het volledige jaar 2022 heeft CM.com de omzetverwachting iets verlaagd. Dit vanwege een sterker dan verwachte daling van Covid-gerelateerde diensten in de eerste helft van 2022, maar ook vanwege signalen dat klanten voorzichtiger worden met betrekking tot groei-investeringen en scherper worden op kostenbesparingen - in het licht van aanhoudende inflatie en toenemende zorgen over een potentiële recessie.

Terug naar nieuws overzicht