Witold Kepinski - 28 juli 2022

KPN ziet een mooie ommekeer in de zakelijke markt

KPN ziet een mooie ommekeer in de zakelijke markt image

KPN heeft de resultaten bekend gemaakt van het tweede kwartaal 2022. De omzet steeg met 1,4 procent tot 1,3 miljard euro. De nettowinst steeg met 18 procent tot 174 miljoen euro. De omzet in de zakelikje markt steeg.

Joost Farwerck (foto), CEO van KPN, zegt over de resultaten: "Na de start van onze Accelerate To Grow strategie in november 2020 zijn we nu halverwege de uitvoering van ons ambitieuze driejarenplan. Onze succesvolle strategie richt zich op drie duidelijke pijlers; het verder uitbreiden van onze beste netwerken, het versterken en verstevigen van onze klantrelaties om te groeien en het vereenvoudigen van ons bedrijfsmodel. In de afgelopen anderhalf jaar hebben we op alle drie deze punten zichtbare vooruitgang geboekt.

Tijdens het afgelopen kwartaal bleef de omzet uit diensten van KPN groeien, ondersteund door een solide groei van de omzet uit diensten op de massamarkt. Ook zagen we dit kwartaal een mooie ommekeer in de zakelijke markt; voor het eerst in ruim tien jaar steeg de omzet en daarmee lopen we voor op schema. Ons mobiele netwerk is door Ookla voor de vierde keer op rij uitgeroepen als beste mobiele netwerk van Nederland met de hoogste 5G-snelheden, wat de hoge kwaliteit van onze mobiele diensten bewijst. We blijven ons glasvezelnetwerk uitbreiden en sluiten steeds meer huishoudens aan.

Het aantal klanten en de inkomsten uit mobiele diensten laten over de gehele linie groei zien. In een uitdagende en competitieve markt zien we de omzet uit glasvezel blijvend groeien, terwijl we - zoals verwacht- een afname zien van de omzet via koper en ons legacy portfolio. Met de huidige snelheid in de uitrol van glasvezel, onze regionale commerciële aanpak en aantrekkelijke diensten, hebben we vertrouwen in verbeterende resultaten in breedband voor consumenten.

De betrokkenheid van onze medewerkers blijft onverminderd hoog, ondanks toenemende werkdruk, mede een gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. Onze collega’s tonen hun betrokkenheid en geven aan dat ze trots zijn bij KPN te werken. Dankzij hun inzet en deskundigheid is de tevredenheid van onze klanten in de verschillende segmenten het hoogste in de Nederlandse telecomsector.

Uiteraard zijn wij als bedrijf niet immuun voor de effecten van inflatie in het huidige economische klimaat. Loonindexering en stijgende energiekosten zijn van invloed op onze kostenbesparingen, door mitigerende maatregelen hebben we vertrouwen dat we gezonde marges en een groeiende vrije kasstroom kunnen behouden. Dankzij de gemaakte vooruitgang en onze solide prestaties in het eerste halfjaar, kunnen we de verwachtingen voor onze operationele winst en vrije kasstroom zelfs verhogen."