Wouter Hoeffnagel - 27 juli 2022

MVNO's zien marktaandeel met acht procent groeien in eerste kwartaal

MVNO's zien marktaandeel met acht procent groeien in eerste kwartaal image

De omzet van MVNO's is in het eerste kwartaal van 2022 met ruim 13 procent gestegen op jaarbasis. Groei bij grotere spelers als Youfone, Budget en Enreach jaagt de stijging aan. In dezelfde periode zagen zogenaamde 'second brands', dochtermerken van KPN, Vodafone en T-Mobile, hun omzet met meer dan 5 procent dalen.

Dat blijkt uit het Dutch Virtual Operators Rapport over het eerste kwartaal van 2022. Ondanks een sterk verzadigde en competitieve markt blijven MVNO's klanten winnen in Nederland. Het gecombineerde klantenbestand groeide in het eerste kwartaal jaar-op-jaar met meer dan 8 procent tot bijna 2,9 miljoen abonnees.

De groei was het sterkst bij uitdager Youfone en business provider Enreach. Ook meer gevestigde spelers als Lebara en Lycamobile zagen het klantenbestand echter groeien. In totaal waren de MVNO's eind maart 2022 goed voor 13,1 procent van de sims op de Nederlandse mobiele markt. Een jaar eerder lag dit percentage nog op 12,5 procent.

Second brands verliezen marktaandeel

Het Telecompaper-rapport behandelt ook de virtuele second brands van de mobiele netwerkoperators. Deze providers waren goed voor iets minder dan 4 miljoen sims in het eerste kwartaal, wat goed is voor 18,4 procent van de totale mobiele markt. Dat komt neer op een daling van 19,2 procent jaar-op-jaar, wat Telecompaper toeschrijft aan de verschuivende focus van mobiele operators richting hun eigen premiummerken. Met name Tele2, de grootste virtuele operator en eigendom van T-Mobile, verliest langzaam klanten. KPN faseert op zijn beurt second brands als Yes Telecom en XS4All uit.

"De cijfers laten zien dat er nog ruimte is voor groei voor onafhankelijke MVNO's, zelfs ondanks dat meer dan 30 mobiele merken actief zijn op de markt", zegt Alejandra van de Roer, senior onderzoeksanalist voor de mobiele markt van Telecompaper en co-auteur van het rapport. "De veranderende strategieën bij de mobiele operators en de veranderende economische omstandigheden kunnen in de nabije toekomst groeikansen bieden voor MVNO's, vooral in het populaire 'no-frills'-segment waar prijsbewuste consumenten op zoek zijn naar betere deals voor mobiele diensten."

No-frills aanbieders het populairst

Het no--frills segment is goed voor bijna 80 procent van de sims op de virtuele mobiele markt. T-Mobile bezit hier drie merken: Tele2, dat klanten verliest; Simpel, dat langzaam groeit; en Ben, die een beperkte groei laat zien. Samen zijn ze goed voor meer dan de helft van de klanten in dit segment. Anderen zoals Youfone en Budget Mobiel groeien sneller en kunnen profiteren indien T-Mobile besluit zijn merken te consolideren, meldt Telecompaper.