Wouter Hoeffnagel - 20 juli 2022

ACM beboet webwinkeleigenaar wegens niet reageren op vorderingen

De eigenaar van een webwinkel in accessoires voor mobiele telefoons is door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) beboet voor het belemmeren van een onderzoek naar overtredingen. De eigenaar reageerde meermaals niet om vorderingen van informatie van de ACM. De eigenaar krijgt een boete opgelegd van 10.000 euro.

De webwinkel verkocht accessoires voor mobiele telefoons, laptops, smartwatches en andere apparaten. De website is inmiddels uit de lucht. De ACM meldt in 2021 veel meldingen van consumenten te hebben ontvangen over deze webwinkel en startte eenonderzoek hiernaar. Hierbij is onderzocht of de webwinkel zich aan de consumentenregelgeving hield.

Niet gereageerd op vorderingen

Als onderdeel van dit onderzoek zocht de ACM contact met de eigenaar van de webwinkel. Ook vorderde de toezichthouder meermaals informatie die het voor het onderzoek nodig had. Aangezien de eigenaar niet reageerde op deze vorderingen, legt de ACM een boete op. De maximale boete die kan worden opgelegd voor het niet meewerken aan het onderzoek bedraagt 900.000 euro. De nu opgelegde boete is fors lager, onder meer met het oog op de omvang van de webwinkel en het feit dat de boete wordt opgelegd aan een natuurlijk persoon. De eigenaar kan bezwaar aantekenen tegen het besluit van de ACM.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: “Ons toezicht is erop gericht dat consumenten met vertrouwen online kunnen kopen. Hiertoe pakken wij bedrijven die de regels overtreden aan. Daarbij is het belangrijk dat we als toezichthouder ons werk kunnen doen. Bedrijven en personen zijn daarom verplicht om mee te werken aan zo’n onderzoek. Wij geven met deze boete een duidelijk signaal af: meewerken aan onderzoek van de ACM is niet vrijblijvend.”

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024