Wouter Hoeffnagel - 12 juli 2022

Miljoenen Canadezen konden tijdelijk niet bellen of internetten door grote storing

Miljoenen Canadezen konden tijdelijk niet bellen of internetten door grote storing image

De Canadese provider Roger Telecommunications is afgelopen vrijdag getroffen door een omvangrijke storing. Miljoenen Canadese konden door de storing niet bellen, gebeld worden, internetten of sms'en. Ook banken, overheidsinstellingen en de transportsector ondervond grote hinder. De provider telt zo'n 12 miljoen klanten.

Reuters meldt dat de impact van de storing groot was. Zo konden sommige bellers het Canadese alarmnummer niet meer bereiken. Ook trof de storing zowel mobiele communicatie als het vaste telecomnetwerk werden getroffen. Ook systemen voor contactloos betalen waren niet beschikbaar, terwijl banken problemen hadden met geldautomaten. De grenspolitie van Canada meldt dat zijn mobiele app niet beschikbaar was voor reizigers die Canada wilden betreden.

Rogers Telecommunications meldde vrijdag aan het einde van de dag op Twitter dat zijn diensten herstelden. Ook biedt CEO Tony Staffieri in een verklaring op de website van de provider zijn excuses aan voor de ontstane situatie. "Vandaag hebben we u teleurgesteld. We kunnen en zullen beter doen", aldus de verklaring. De problemen zijn inmiddels opgelost.