Wouter Hoeffnagel - 11 juli 2022

Verzekeraar Zurich bouwt bedrijfsbrede oplossingen met Mendix

Verzekeraar Zurich bouwt bedrijfsbrede oplossingen met Mendix image

Internationaal verzekeringsbedrijf Zurich rolt twee nieuwe bedrijfsbrede oplossingen uit die de workflow voor acceptanten stroomlijnen en de gebruikservaring voor 1,5 miljoen klanten transformeren. Beide oplossingen zijn gebouwd met het Mendix low-code platform.

De verzekeraar heeft low-code gebruikt om een polisoplossing die premies berekent en data vastlegt voor terrorismedekking te vernieuwen. Ook ontwikkelde Zurich de My Plans Portal op basis van Mendix low-code. Met deze applicatie kunnen 1,5 miljoen klanten inloggen en al hun pensioen- en beleggingsinformatie op één plek inzien.

Dekking terrorisme moderniseren

Terrorismedekking is een noodzaak voor de klanten van Zurich. Voor Zurich genereert dit miljoenen aan inkomsten door geboekte premies, ongeveer tweederde (grofweg 20.000) van de dekkingspolissen van het bedrijf. Voor de uitvoering van het acceptatieproces voor terrorisme was Zurich voorheen afhankelijk van een verouderde applicatie om premies te berekenen en klantgegevens vast te leggen.

Barrington Clarke, head of DevOps UK bij Zurich: “Ons eerste project met Mendix was het vernieuwen van de applicatie die het acceptatieproces voor terrorisme beheert. Met Mendix hebben we het verouderde systeem vervangen en onze nieuwe toepassing, Terrorism Data Capture (TDC), in slechts 12 weken gebouwd. Deze nieuwe applicatie bevat een uniforme workflow om handmatige taken te verminderen, vergroot de nauwkeurigheid van rapportages, versnelt de voorbereiding van terrorisme-submissies en biedt een betere ervaring voor onze acceptanten.”

My Plans Portal

Zurich gebruikt het Mendix low-code platform om applicaties te bouwen die de gebruikservaring van klanten verbeteren. Een voorbeeld is de onlangs geïntroduceerde My Plans Portal, waarmee de klant online kan inloggen en al zijn pensioen- en beleggingsinformatie op één plek kan raadplegen. Deze met Mendix gebouwde applicatie communiceert met het Salesforce-platform van Zurich, is geïntegreerd met het back-end systeem en zorgt ervoor dat taken of activiteiten in een workflow kunnen worden ondergebracht.
 
Clarke voegt toe: “We hebben een verzekeringsportefeuille met ruim 1,5 miljoen klanten. Er was weliswaar een digitale portal voor ondersteuning, maar niet alle klantgegevens en -informatie waren beschikbaar. Soms was een telefoontje nodig om de klant verder te helpen. Dit kostte de klant veel tijd en leverde uiteindelijk geen positieve ervaring op. Onze nieuwe ‘My Plans Portal’ zorgt voor een meer naadloze ervaring voor klanten. Dit willen we graag uitbreiden door Mendix ook voor andere toepassingen te gebruiken."

Afscheid van verouderde Lotus Notes-applicaties

Zurich werkt momenteel aan een project waarbij verouderde Lotus Notes-applicaties worden vervangen. De verzekeraar heeft meer dan 1000 dergelijke applicaties die bedrijfsprocessen verwerken; van eenvoudige formulieren die gemakkelijk kunnen worden omgezet naar geautomatiseerde processen, tot complexe UI-workflows die moeilijker te ontwikkelen zijn. Dit project loopt de rest van dit jaar door. Met Java zou dit Zurich vijf keer meer tijd hebben gekost en tot veel hogere uitgaven hebben geleid.   

Clarke: “De Lotus Notes-applicaties zijn erg oud. Sommigen zijn al meer dan vijf jaar geleden ontwikkeld en passen niet meer bij de werkwijze van ons bedrijf. Dit heeft al verschillende problemen veroorzaakt, waaronder schaduw-IT, omdat werknemers snellere oplossingen willen. Met het low-code platform biedt Mendix ons de mogelijkheid deze applicaties versneld te vervangen, aan te passen en te updaten.”

Paul Fondie, global industry principal insurance bij Mendix: “Zurich is een geweldig voorbeeld van een verzekeraar die technologie gebruikt om zijn klanten en medewerkers de best mogelijke ervaring te bieden. Low-code biedt organisaties in deze branche de tools die ze nodig hebben om digitale transformatie te stimuleren. De pandemie heeft de behoefte aan deze digitale oplossingen versneld, met klanten die meer dan ooit online hun zaken afhandelen.”