Arrow Electronics: steeds meer oplossingen lopen in toekomst via de cloud

Duurzaamheid speelt duidelijk een rol in de gesprekken die wij voeren met onze partners en klanten

Peter Alkemade, Director Sales & Marketing, Arrow
27-06-2022 | door: Marco van der Hoeven
Deel dit artikel:

Arrow Electronics: steeds meer oplossingen lopen in toekomst via de cloud

Duurzaamheid is een breed begrip waarin veel componenten een rol spelen. Een onderdeel dat steeds weer boven komt in gesprekken over duurzaamheid is het belang van cloudgebaseerde oplossingen, met de bijbehorende voordelen voor de omgeving. Bij Arrow is daarom ArrowSphere een belangrijk deel va de propositie om de omgeving van klanten te vergroenen. Niet voor niets verwacht Peter Alkemade dat binnen vijf jaar een aanzienlijke hoeveelheid van alle oplossingen via ArrowSphere draait.

“Duurzaamheid speelt duidelijk een rol in de gesprekken die wij voeren met onze partners en klanten”, zegt Peter Alkemade, Director Sales & Marketing bij Arrow’s enterprise computing solutions business in Nederland. “Duurzaamheid is ‘all over the place’. Een van de gevolgen daarvan is dat onze klanten ons dus steeds meer vragen om cloud based in plaats van on premise oplossingen. Dat heeft voor een belangrijk deel natuurlijk ook met het thema duurzaamheid te maken. Want als je alleen maar gebruik maakt van technologie wanneer je die nodig hebt, en daardoor niet meer alles zelf hoeft aan te schaffen, verklein je je footprint.”

Een essentieel deel van de propositie van Arrow dat daarop inspeelt is ArrowSphere. “Dat is een oplossing die past in een duurzame strategie. We verwachten zelf dan ook dat in de toekomst een aanzienlijk deel van onze business via ArrowSphere, dus via de cloud-oplossing, zal verlopen. En het gebruiken van meer cloud-oplossingen betekent vanzelfsprekend minder hardware, dus ook minder stroomverbruik en daarmee een positief effect op de CO2-footprint van organisaties.”

Vraag
Die vraag naar duurzame oplossingen wordt gedreven door meerdere factoren, en de push komt zowel uit klanten als vanuit leveranciers. “De wens duurzamer te werken leeft breed. Onze klanten vragen er nadrukkelijk om, maar zelf promoten wij ook onze cloud-oplossing heel actief, en zoomen we daarbij inderdaad ook in op de duurzaamheidsaspecten. En natuurlijk speelt hierin mee dat het voor ons interessant is om cloud-oplossingen te verkopen, omdat die meteen recurring business opleveren.”

Ook bij Arrow leidt deze manier van werken tot veranderingen, al is die transitie al langer geleden ingezet. “Het ArrowSphere platform an sich bestaat eigenlijk al ongeveer tien jaar binnen onze organisatie. In Nederland zijn we er nu ongeveer vier jaar heel actief mee. En dat heeft ertoe geleid dat ons cloud team snel is verdubbeld in omvang. En inmiddels zijn we zover dat we regelmatig benaderd worden door grote vendoren met de vraag of zij gebruik kunnen maken van ons platform.”

Solution provider
En in het verlengde van deze ontwikkeling merkt hij op dat ook Arrow als organisatie niet alleen een traditionele distributeur is, maar een complete solution provider. “Hierdoor verandert ook de relatie die wij met onze channel partners hebben. Wij komen in die relaties steeds meer in een rol waarbij we kennis overdragen. We organiseren daarom ook regelmatig sessies waarbij we klanten en channel partners meenemen op een cloud journey. We laten ze in die sessies dan zien wat het werken in de cloud nu echt allemaal behelst. En voor de channel partners zoomen we daarbij natuurlijk ook in op de bijbehorende veranderde verdienmodellen.”

Ook intern spelen duurzaamheidsthema’s een rol bij Arrow. Alkemade: “Wij proberen op allerlei manieren om ons steentje bij te dragen. Soms zijn dat maar heel kleine dingen, zoals bijvoorbeeld onze keuze voor Fair Trade koffie, maar we gaan bijvoorbeeld binnenkort ook verhuizen omdat we bewust de keuze hebben gemaakt ons te willen vestigen in een duurzaam pand. Ook rijden we zoveel mogelijk in groene auto’s. En daarnaast proberen we onze voorraden beperkt te houden, zodat we uiteindelijk zo weinig mogelijk hoeven weg te gooien. En wanneer dat toch eens aan de orde is proberen we uiteraard zo veel mogelijk te recyclen.”

ESG
Arrow heeft op corporate niveau de eerste stap in hun ESG-doelstellingen geformuleerd, terwijl ze verder kijken naar toekomstige doelstellingen, en rapporteert ook gedetailleerd over de voortgang. Eerder dit jaar maakte Arrow bijvoorbeeld hun jaarlijkse Environmental, Social, and Governance Report openbaar. Met dit rapport wil Arrow het ESG verder strategisch integreren in alle aspecten van de bedrijfsvoering om meer waarde toe te voegen aan het bedrijf en de wereldwijde gemeenschap.

Zo wil het bedrijf dit jaar al zijn Scope 1- en 2-emissies verminderen met tien procent. Ook voor het wereldwijd personeelsbestand van bijna 21.000 mensen wordt gewerkt aan meer diversiteit als katalysatoren voor innovatie. Zo zal het aantal vrouwelijke leidinggevenden worden vergoot,

Security
Het is niet verrassend dat oplossingen in de cloud in de nabije toekomst de grootste nadruk krijgen. “Je ziet ook dat we bij de keuze van vendoren die wij op ons platform aanbieden steeds nadrukkelijker kijken naar hun mate van ‘cloudificatie’. En intern zullen we de nu nog vaak gescheiden opererende business units steeds meer met elkaar laten samenwerken. Hierdoor verwachten we dat we beter in staat zijn om de producten van diverse vendoren ook op elkaar te laten aansluiten, waardoor het voor onze eindklanten nog meer toegevoegde waarde oplevert.”

Hij benadrukt dat het natuurlijk moeilijk te voorspellen blijft waar de markt zich naar toe zal gaan bewegen. “Door alle dreigingen waar we nu redelijk onverwacht mee geconfronteerd worden zien we bij een aantal grote multinationals soms een omgekeerde cloud-beweging. Men wil oplossingen dan liever eerst on premise neerzetten, omdat ze dan denken dat ze alles veel beter kunnen bewaken. En gebruikers hebben ondertussen ook wel door dat al dat thuiswerken de veiligheid van het netwerk ook niet ten goede komt. Ik verwacht dan ook dat samen met de vraag naar duurzaamheid de markt voor security-oplossingen ook blijft groeien.”

Auteur: Marco Verhoeven

Terug naar nieuws overzicht
Future of Business Technology