Redactie - 24 juni 2022

Michel van Teijlingen: managers moeten toegankelijk zijn en verbinden

Michel van Teijlingen: managers moeten toegankelijk zijn en verbinden image

Hij is een echte verbinder, houdt ervan om een compleet team te smeden en reed nog nooit met een rotgevoel naar kantoor. Hij is bovendien een van de drijvende krachten achter SoftwareONE's transitie van louter 'licentiehuis' naar een volwaardige aanbieder van managed services. Reden genoeg voor de redactie van Dutch IT-channel om Michel van Teijlingen dit jaar de speciale Editor's Choice Award toe te kennen.

Michel van Teijlingen (45) is sinds januari 2016 Managing Director Netherlands en Board Member bij SoftwareONE. Voorafgaand bekleedde hij verschillende functies bij PC-Ware, sinds 2011 onderdeel van COMPAREX dat in 2018 door SoftwareONE werd overgenomen. Maar het begon allemaal in 1998 als accountmanager bij PC-Ware. “Dat was overigens geen bewuste keuze voor de IT”, memoreert Michel. “Mijn toenmalige buurman werkte daar en vertelde me dat ze jong verkooptalent zochten voor de afdeling binnendienst. De IT-wereld beviel goed en de rest is geschiedenis. Je moet weten dat PC-Ware toen nog puur een licentieadviseur was en niet direct actief in het domein van IT-inhoudelijke zaken. De klantvraag was: ik moet een x-aantal PC's uitrusten met een pakket, hoe sluit ik daarvoor contracten af? Inhoudelijke IT-kennis was niet echt nodig.”

Michel debuteerde bij PC-Ware als twintiger, een jonge kerel met ambities die niet verder reikten dan een mooie leaseauto en een vet salaris. “Lekker kortzichtig”, noemt hij dat nu. “Maar dat is nou eenmaal de cultuur in sales, daar zijn bonussen – en veel lol maken! – de belangrijkste drijfveer. Word je ouder, dan krijg je de ambitie om een klant z'n bedrijfsvoering en concurrentiepositie te laten verbeteren door hem precies de juiste oplossingen en licenties te verkopen. Het gaf mij voldoening om klanten te adviseren over wat er allemaal gebeurt in IT-omgevingen, over de dynamiek en veranderlijkheid van het vakgebied en over het toenemende belang daarom van goede contracten. Liever een oplossing adviseren die écht het verschil maakt voor een klant, dan eenmalig een commerciële klapper. Targets halen is uiteindelijk een resultaat op de lange termijn. Focus op je klanten, bouw duurzame relaties op en wees enthousiast over je bedrijf, dan komen de commerciële successen vanzelf.”

Transitie naar services

IT'er of niet, Michel leerde in de afgelopen 24 jaar natuurlijk wel iets over het vakgebied. “Ik ben nog altijd geen IT-specialist; als mensen me op een verjaardag vertellen dat hun laptop raar doet en ik ga eraan prutsen, dan blijft-ie raar doen. Maar vanwege ontwikkelingen en trends in de markt – business modellen en verdienmodellen staan onder druk en klanten verwachten steeds meer van IT-leveranciers – begon SoftwareONE met de transformatie naar IT-dienstverlener. Daardoor is inhoudelijke kennis van het vakgebied belangrijker geworden. Klanten konden traditioneel bij ons terecht voor alle soorten softwarepakketten, maar hebben nu een volwaardige services organisatie beschikbaar. We zijn inmiddels volop bezig met onder meer diensten die klanten helpen met hun cloudtransitie, compleet met adoptietraningen voor gebruikers, implementaties, inrichtingen en optimalisaties.”

Deze belangrijke transitie van SoftwareONE maakte Michel mee als leidinggevende. “In het begin van m'n carrière werkte ik puur commercieel, maar al bij PC-Ware deed ik m'n eerste ervaring op met leidinggeven, aan een vierkoppig team. Dat beviel goed en ik groeide door naar Sales Manager, Commercieel Directeur, Algemeen Directeur en vorig jaar oktober Federation Lead bij SoftwareONE, een regioverantwoordelijkheid voor de hele Benelux. Toen COMPAREX drie jaar geleden werd overgenomen door SoftwareONE, heb ik veel tijd en energie gestopt in het behoud van personeel, want dat bepaalt uiteindelijk het succes, vind ik. Dat is goed gelukt, want er was nagenoeg geen verloop. Ik ben vooral trots op hoe we in Nederland een organisatie van tachtig mensen hebben neergezet voor services. SoftwareONE is een commerciële handelsorganisatie, maar begin je met services, dan heb je andere mensen nodig. Dat had impact op de cultuur in het bedrijf. Maar ik merk dat onze klanten inmiddels ook op dit terrein de kennis en kunde van SoftwareONE waarderen.”

Verbinder

Gevraagd naar een typische 'managementkwaliteit' van de hoogste Nederlandse baas van SoftwareONE, vertelt Michel over het belang van een goed team. “Wil je meer dan zevenduizend softwareproducten en diensten naar de markt brengen, dan heb je een team nodig met precies de juiste kennis en kunde, waarin mensen elkaar aanvullen, versterken en samen succesvol zijn. Ik vind het mooi om mensen om me heen te verzamelen die net als ik weten wat ze wel en niet kunnen. Doe liever waar je goed in bent en maak van een 7 een 8, dan dat je halsstarrig van een 3 een 6- probeert te maken met werk waar je eigenlijk geen aanleg voor hebt.”

Michel wil een echte 'verbinder' zijn. “Ik ben als Algemeen Directeur best 'a-typisch', hoor ik regelmatig. Ik verschijn vaak casual op het werk, sta dichtbij de mensen en heb een open blik. Je medewerkers moeten het uiteindelijk doen in een organisatie, niet een of ander directeurtje in een ivoren toren. In veel bedrijven zie ik dat directieleden gaan 'zweven', niet toegankelijk zijn voor hun medewerkers, zich groter voordoen dan ze werkelijk zijn. Ik vind het onwijs belangrijk te weten wat er speelt in mijn organisatie, en dat SoftwareONE een gaaf bedrijf is, waarin we samen als team uitdagingen aangaan. Heeft een directeur geen steun van z'n personeel, dan is het snel klaar. Ik wil mensen om me heen die eerlijk tegen me zijn, me helpen en me terechtwijzen als ik fouten maak. Ook leidinggevenden moeten kritiek kunnen krijgen.”

Mooie bevestiging

De voordracht voor de Editor's Choice Award van Dutch IT-channel kwam voor de naar eigen zeggen 'toch best bescheiden' Michel als een verrassing. “Maar na bijna een kwart eeuw in dit kanaal is het vooral een heel mooie bevestiging van wat ik heb betekend. Denk 's aan wat er allemaal is gebeurd in die tijd: cloud, cyber security, social media, het gaat ontzettend snel. Ik heb drie kinderen en vooral aan hen zie ik hoe belangrijk IT is geworden in ons dagelijks leven. Kijk hoe jong zij al overweg kunnen met iPads, PC's en mobiele telefoons. In 1998 bepaalde het IT-management welke oplossingen een organisatie gebruikte, nu downloaden werknemers zelf hun apps bij elkaar. De hele wereld is digitaal geworden, gebruikers zijn veeleisender en de vraag naar IT-oplossingen is complexer. Maar dat maakt dit vakgebied ook fascinerend. Wat altijd de boventoon heeft gevoerd in die 24 jaar: ik ben nog nooit met een rotgevoel naar kantoor gereden. Plezier hebben in je werk blijft het allerbelangrijkste.”

Door: Jeroen Bordewijk