Marktaandeel Apple 62 procent in premium smartphonesegment

24-06-2022 | door: Redactie
Deel dit artikel:

Marktaandeel Apple 62 procent in premium smartphonesegment

De afzet in het premium smartphonesegment (smartphones met een verkoopprijs van meer dan USD 400) is met 8 procent op jaarbasis gekrompen in het eerste kwartaal van 2022, maar presteerde nog steeds beter dan de volledige smartphonemarkt, die met 10 procent daalde. Dat blijkt uit de Market Pulse Service van Counterpoint Research. Dit is het achtste achtereenvolgende kwartaal waarin de premiummarkt beter presteerde dan de algemene groei van de smartphonemarkt.

Apple bleef marktleider op de de premiummarkt, met een marktaandeel van meer dan 60 procent voor het tweede achtereenvolgende kwartaal. Apple heeft dit te danken aan de iPhone 13-serie. De iPhone 13 is sinds oktober 2021 elke maand wereldwijd het best verkochte model. Dit was ook het hoogste aandeel voor Apple in het eerste kwartaal in het premiumsegment sinds het eerste kwartaal van 2017.

Het aandeel van Samsung daalde in het premium segment. Dit kwam voornamelijk door een vertraagde lancering van de Galaxy S22-serie in vergelijking met de lancering van de S21-serie in 2021. De S22-serie presteert echter over het algemeen goed. De Galaxy S22 Ultra was in het eerste kwartaal van 2022 de best verkochte Android-smartphone in het premiumsegment.

OPPO was het op twee na grootste merk in het premiumsegment. OPPO werd gevolgd door Xiaomi en Vivo. De verkoopbijdrage van de Chinese markt binnen het premiumsegment voor Xiaomi, OPPO en Vivo is sinds 2021 afgenomen.

Foldables winnen ook langzaam aan tractie, gedomineerd door Samsung. Het verkoopvolume voor foldables groeide met 184 procent op jaarbasis in het premiumsegment, zij het vanuit een kleine basis, en veroverde 3 procent van het totale verkoopvolume in het premiumsegment. Meer smartphonefabrikanten betreden het marktsegment voor opvouwbare apparaten en naarmate de prijzen dalen, zullen opvouwbare apparaten waarschijnlijk meer mainstream worden, zo verwacht Counterpoint.

Hoewel het verkoopvolume in het premiumsegment op jaarbasis daalde, won het wel aan belang. Bijna drie op de tien verkochte smartphones is een toestel in het premiumsegment; het hoogste aandeel ooit. De verkoopwaarde groeide licht (+0,5% op jaarbasis) als gevolg van een stijging van de gemiddelde verkoopprijs (ASP). Het premiumsegment alleen was goed voor bijna twee derde van de wereldwijde smartphonewaarde tijdens het eerste kwartaal en bereikte ook de hoogste waardebijdrage in het eerste kwartaal. Dit toont ook het strategische belang aan van aanwezigheid van smartphoneproducenten in het premiumsegment.

De omzet werden ondersteund door een groei van het verkoopvolume op jaarbasis van 164 procent in de ultra-premium prijsklasse van toestellen met een verkoopprijs van boven de USD 1000, die de grootste bijdrage leverde aan de premiummarkt, zowel in termen van verkoopvolume als waarde. Het was het snelst groeiende prijssegment, zowel wereldwijd als in China, West-Europa en Noord-Amerika.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

devices