Redactie - 24 juni 2022

Cisco verlaat Rusland en Belarus definitief

Cisco verlaat Rusland en Belarus definitief image

Cisco verlaat Rusland en Belarus definitief. Dit meldt Cisco op zijn website: "Sinds onze aankondiging op 3 maart zijn we de oorlog in Oekraïne nauwlettend blijven volgen. We hebben nu de beslissing genomen om te beginnen met een ordelijke afwikkeling van onze activiteiten in Rusland en Wit-Rusland. We zijn erop gericht ervoor te zorgen dat getroffen werknemers in Rusland en Wit-Rusland met respect worden behandeld en onze steun krijgen tijdens deze overgang. Cisco blijft zich inzetten om al zijn middelen te gebruiken om onze medewerkers, de instellingen en mensen van Oekraïne, en onze klanten en partners te helpen in deze uitdagende tijd."

Cisco komt daarmee in een lange rij van voornamelijk westerse organisaties die zich sinds het begin van de invasie van Oekraïne terugtrekken uit Rusland en diens belangrijkste bondgenoot. Eerder besloten ook Microsoft en IBM om hun diensten in het land stevig te verminderen, of helemaal stil te leggen. Op die manier zou het land ook minder toegang krijgen tot belangrijke technologie.

Rusland zelf werkt ondertussen aan een nieuwe wet, die de overheid toelaat om beslag te leggen op goederen en gebouwen van buitenlandse bedrijven die het land verlaten. Daarmee zouden ook boeten gepaard gaan, wat er voor lijkt te zorgen dat bedrijven die al van plan waren te vertrekken, dat nu een pak sneller doen.

Cisco meldt verder:

We zullen rechtstreeks communiceren met klanten, partners en verkopers om onze financiële zaken te regelen, inclusief terugbetaling van vooruitbetaalde service- en softwareregelingen, voor zover toegestaan onder de toepasselijke wet- en regelgeving.

Veelgestelde vragen

Wat is het standpunt van Cisco over de oorlog tussen Rusland en Oekraïne?
Bij Cisco veroordelen we krachtig en ondubbelzinnig de ongerechtvaardigde oorlog en het geweld dat is losgelaten op onschuldige burgers.

Wat doet Cisco om werknemers en hun gezinnen in Oekraïne te helpen?
Onze eerste prioriteit is de veiligheid en beveiliging van onze medewerkers. We hebben nauw contact gehad met werknemers in Oekraïne met aanbiedingen van ondersteuning op verschillende manieren - waaronder reizen, tijdelijke verhuizingen, vergoedingen voor onverwachte uitgaven en verlof voor noodgevallen. Sommige van onze medewerkers hebben – samen met hun gezin – ervoor gekozen om te verhuizen, terwijl anderen hebben besloten te blijven. Cisco blijft hen in beide gevallen zo goed mogelijk ondersteunen.

Helpt Cisco Oekraïne bij zijn cyberverdediging?
Cisco werkt de klok rond aan een wereldwijde, bedrijfsbrede inspanning om onze klanten en partners in Oekraïne te beschermen en ervoor te zorgen dat niets donker wordt. Cisco Talos heeft de buitengewone stap gezet om beveiligingsproducten 24/7 rechtstreeks te bedienen voor kritieke klanten in Oekraïne, terwijl meer dan 500 medewerkers van Cisco zijn samengekomen om te helpen bij het verzamelen van open-source (publieke) informatie. Cisco biedt ook voor een jaar Cloud Security-producten, zoals Duo, aan Oekraïense organisaties zonder beperkingen.

Wat is het standpunt van Cisco met betrekking tot lopende zaken in Rusland en Wit-Rusland?
Sinds onze aankondiging op 3 maart zijn we de oorlog in Oekraïne nauwlettend blijven volgen. We hebben nu de beslissing genomen om te beginnen met een ordelijke afwikkeling van onze activiteiten in Rusland en Wit-Rusland. We zijn erop gericht ervoor te zorgen dat getroffen werknemers in Rusland en Wit-Rusland met respect worden behandeld en onze steun krijgen tijdens deze overgang. Cisco blijft zich inzetten om al zijn middelen te gebruiken om onze medewerkers, de instellingen en mensen van Oekraïne, en onze klanten en partners te helpen in deze uitdagende tijd.

We zullen rechtstreeks communiceren met klanten, partners en verkopers om onze financiële zaken te regelen, inclusief terugbetaling van vooruitbetaalde service- en softwareregelingen, voor zover toegestaan onder de toepasselijke wet- en regelgeving.

Zal Cisco, indien van toepassing, restituties verlenen aan klanten, partners en leveranciers?
We zullen rechtstreeks communiceren met klanten, partners en verkopers om onze financiële zaken te regelen, inclusief terugbetaling van vooruitbetaalde service- en softwareregelingen, voor zover toegestaan onder de toepasselijke wet- en regelgeving.

Voor degenen buiten het directe conflictgebied: heeft de oorlog invloed op het vermogen van Cisco om producten en diensten te leveren?
Cisco verwacht momenteel geen gevolgen voor de levering van producten of diensten buiten Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland als gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Naarmate de situatie evolueert, zullen we potentiële bedrijfsonderbrekingen blijven beoordelen en beperken als onderdeel van onze wereldwijde inspanningen voor bedrijfsweerbaarheid.