Martijn Kregting - 23 juni 2022

Microsoft stopt met verkoop technologie voor emotieherkenning

Microsoft stopt met verkoop technologie voor emotieherkenning image

Microsoft gaat stoppen met de verkoop van technologie die iemands emotie kan achterhalen op basis van een gezichtsopname. Ook zal het technologieconcern niet langer onbeperkte toegang bieden tot gezichtsherkenningstechnologie.

De besluiten van Microsoft weerspiegelen volgens Reuters de inspanningen van toonaangevende cloudproviders om zelfregulering toe te passen op wat als (privacy)gevoelige technologieën beschouwd worden. Zeker nu overheden in de Verenigde Staten en Europa steeds meer de nadruk leggen op wettelijke begrenzingen.

Sinds ten minste 2021 beoordeelt Microsoft of zijn emotieherkenningssystemen een duidelijke basis hebben in wetenschappelijke methoden. "Dit riep belangrijke vragen op over privacy, het gebrek aan consensus over een definitie van 'emoties' en het onvermogen om het verband tussen gezichtsuitdrukking en emotionele toestand te generaliseren over gebruikssituaties, regio's en demografie:, stelt Sarah Bird, hoofdgroepproduct manager bij Microsoft's Azure AI-afdelingin een blogpost.

Alphabet-dochter Google Cloud is vorig jaar begonnen met een soortgelijke evaluatie. Google blokkeerde onlangs 13 geplande af te lezen emotionele toestanden uit zijn tool voor het lezen van emoties en stelt vier bestaande toestanden, zoals vreugde en verdriet, te heroverwegen. Het bedrijf kijkt nu naar een nieuw systeem dat bewegingen zoals fronsen en glimlachen kan beschrijven, zonder ze aan een emotie te koppelen. Google reageerde niet meteen op een verzoek om commentaar.

Toegang verliezen

Bestaande klanten van Microsoft die de emotieherkenningstechnologie gebruiken, hebben een jaar voordat ze de toegang verliezen tot kunstmatige-intelligentietools die emotie zouden kunnen afleiden uit zaken zoals geslacht, leeftijd, glimlach, gezichtshaar, haar en make-up.

Microsoft stelt verder dat klanten nu goedkeuring moeten krijgen om zijn gezichtsherkenningsservices te gebruiken, waarmee mensen kunnen inloggen op websites of gesloten deuren kunnen openen via een gezichtsscan. Het bedrijf roept klanten op situaties te vermijden die inbreuk maken op de privacy of waarin de technologie het moeilijk zou kunnen hebben, zoals het identificeren van minderjarigen, maar verbood dat gebruik niet expliciet.