Martijn Kregting - 10 juni 2022

Work Rebalanced-studie: hybride werken is de toekomst

Work Rebalanced-studie: hybride werken is de toekomst image

Werknemers houden van hybride werken en hybride werken werkt. Dat zijn enkele belangrijke conclusies in het Work Rebalanced-onderzoek van Citrix Systems. De studie toont volgens Citrix aan dat hybride medewerkers - die deels op kantoor en deels op afstand werken - productiever en meer betrokken zijn dan medewerkers die volledig op kantoor of volledig op afstand werken. Hybride medewerkers zeggen zich ook beter te voelen - zowel fysiek als mentaal - en zijn positiever over hun organisatie.

Voor organisaties wereldwijd is het momenteel een prioriteit om te bepalen of, en zo ja hoe ze flexibel werken toepassen. Citrix heeft in dat kader samen met Man Bites Dog en Coleman Parkes Research, het wreldwijde Work Rebalanced-onderzoek uitgevoerd onder 900 businessleiders en 1.800 kenniswerkers. In Nederland namen 100 businessleiders en 200 kenniswerkers deel.

Van de 200 Nederlandse kenniswerkers die deelnamen aan het onderzoek, zegt 51 procent nu hybride te werken, 28 procent werkt volledig op kantoor en 21 procent volledig op afstand. Uit het onderzoek blijkt dat hybride werken, mits goed geïmplementeerd, kan leiden tot een productiever en gezonder personeelsbestand.

Fundamenteel andere regels

"Er gelden nu fundamenteel andere regels voor het werken”, zegt Traci Palmer, Vice President of People and Organization Capability bij Citrix in een toelichting. "Ons onderzoek laat duidelijk zien dat werknemers nu de voorkeur geven aan hybride werken en dat zij beter presteren als zij de flexibiliteit krijgen om hun locatie te kiezen op basis van wat ze moeten doen en waar ze dat naar hun gevoel het beste kunnen doen.”

Het onderzoek komt met een reeks bevindingen:

  • 69 procent van de hybride medewerkers wereldwijd zegt zich productief te voelen, tegen 64 procent van medewerkers op afstand en 59 procent van de medewerkers op kantoor;
  • 69 procent van de hybride medewerkers voelt zich betrokken, vergeleken met 56 procent van de werkers op afstand en 51 procent van de medewerkers op kantoor;
  • 73 procent van de hybride medewerkers is positief over hun persoonlijke werkprestatie, tegen 69 procent van de afstandwerkers en 65 procent van de kantoorwerkers;
  • 71 procent van de hybride medewerkers heeft een sterke emotionele verbinding met het team en hun directe collega’s, at hen motiveert tot harder werken, tegen 63 procent van de medewerkers op kantoor en 60 procent van de medewerkers op afstand. Bij de emotionele binding met hun organisatie en het leiderschapsteam zijn de percentages 70 procent (Hybride werker), 60 procent (afstandwerker) en 58 procent (kantoorwerker).
  • 70 procent van de hybride medewerkers laat weten zich goed te voelen, tegen 61 procent van de medewerkers op afstand en 60 procent van de medewerkers op kantoor;
  • 69 procent van de hybride medewerkers zou hun werkgever aanbevelen, vergeleken met 60 procent van de afstandwerkers en 56 procent van de medewerkers op kantoor.

Technologie een van belangrijkste sucesfactoren

Het onderzoek toont verder dat technologie een van de belangrijkste succesfactoren is bij het ondersteunen van hybride werken en bij het bieden van virtual-first ervaring, nodig voor een personeelsbestand op verschillende plekken. Werknemers willen over de tools beschikken om te kunnen werken waar ze willen en hoe ze willen om het meest productief te zijn. Ze verwachten van hun werkgevers dat zij hen dit leveren. Van de Nederlandse hybride medewerkers zegt 86 procent dat ze overal van dezelfde werktechnologie gebruik kunnen maken, thuis, onderweg en op kantoor.

Het is volgens de studie een must om ruis en afleiding die technologie kan veroorzaken weg te nemen. Een voorbeeld is het aantal applicaties en wachtwoorden die werknemers nodig hebben om hun werk te kunnen doen. De gemiddelde werknemer moet bijvoorbeeld vier of meer applicaties gebruiken om een enkel bedrijfsproces uit te voeren. Om toegang te krijgen tot deze applicaties moet hij of zij verschillende wachtwoorden onthouden en met een groot aantal verschillende interfaces omgaan. Dit wordt als frustrerend ervaren en werkt vertragend: de gemiddelde medewerker wereldwijd zegt dagelijks ruim 54 minuten kwijt te zijn aan technologische kwesties. In Nederland is dat een fractie minder: iets meer dan 53 minuten

Medewerkers uitgangspunt

Veel organisaties zijn hier al mee bezig en maken gebruik van digitale werkplekoplossingen die hen in staat stellen om:

  • Werk samen te brengen - of medewerkers nu thuis, in het vliegtuig of op kantoor zijn, ze hebben altijd op een consistente en betrouwbare manier toegang tot alle middelen die ze nodig hebben om productief te zijn, via elk werkkanaal, apparaat en op elke locatie;
  • Veilig te werken - contextuele toegang en appbeveiliging zorgen ervoor dat applicaties en informatie veilig blijven, ongeacht waar het werk uitgevoerd wordt;
  • Werk te vereenvoudigen - intelligente functionaliteiten zoals machine learning, virtuele assistenten en vereenvoudigde workflows helpen het werk te personaliseren, in goede banen te leiden en te automatiseren, zodat medewerkers zonder ruis kunnen werken en optimaal kunnen presteren.

"IT-afdelingen zijn nu, met de werktechnologie die ze bieden, veel meer gericht op het echt begrijpen van medewerkers en op het tegemoetkomen aan hun behoeften. De afdelingen nemen dan ook meer en meer de medewerkers als uitgangspunt en een design thinking-benadering als het gaat om de infrastructuur van de werktechnologie", aldus Safi Obeidullah, Global Head of Value Advisory bij Citrix.

Deze stap werpt zijn vruchten af, vooral voor hybride werknemers. Volgens Work Rebalanced voelen hybride werknemers zich beter ondersteund door hun werktechnologie dan hun collega's die op kantoor of op afstand werken. 68 procent van de hybride medewerkers zegt dat hun werktechnologie hen in staat stelt effectief te werken, zoals zij willen, vergeleken met 65 procent van de werkers op afstand en 60 procent van de medewerkers op kantoor.