Nieuwe Europese datacenterlocaties van Wasabi

We groeien extreem snel in EMEA

Richard Czech
04-06-2022 | door: Johan van Leeuwen
Deel dit artikel:

Nieuwe Europese datacenterlocaties van Wasabi

Amsterdam is niet meer de enige Europese datacenterlocatie van Wasabi Technologies. Sinds kort heeft de leverancier van cloud object storage ook datacenterlocaties in London, Parijs en Frankfurt. Het biedt kansen voor klanten en partners, geeft Richard Czech aan.

“We groeien extreem snel in EMEA”, zegt Richard Czech, Vice President Sales voor EMEA bij Wasabi Technologies, tevreden. Dat resulteerde de afgelopen maanden in het openen van drie nieuwe Europese datacenterlocaties in Londen, Parijs en Frankfurt, naast de locatie in Amsterdam die al bestond.
De opening van het datacenter in Londen kan niet los worden gezien van de Brexit. “De GDPR-regelgeving in de UK is aangepast. Daarom willen klanten daar hun data graag in eigen land opslaan.”

Twee behoeften
Het hebben van vier Europese locaties biedt ook veel voordelen voor andere Europese bedrijven, legt Czech uit. “Bij de meeste klanten staan twee verschillende behoeften voorop. Ten eerste willen ze hun data graag in eigen land opslaan. Er zijn meerdere soorten regelgeving, niet alleen de GDPR, die daarvoor zorgen. Klanten anticiperen ook op mogelijke veranderingen op dat gebied. Ten tweede willen ze zo min mogelijk latency. Daar spelen wij op in, want al onze locaties zijn van Equinix en hebben daarom een sterke en snelle verbinding met elkaar. Klanten kunnen data heel makkelijk van de ene naar de andere locatie verplaatsen. Ook vanuit andere datacenters.”

De verwachting die klanten van Wasabi hebben verandert, en juist daarom was deze stap nodig. “Klanten zien ons niet alleen maar als leverancier voor de storage van cold data. Ze gebruiken ons steeds vaker voor primaire opslag, of het komt daar in ieder geval dicht bij in de buurt. In de omroep-sector gebruiken ze ons bijvoorbeeld voor de primaire opslag van hun CDN (content delivery network, red.). Ze zijn tevreden met Wasabi en willen alles bij ons onderbrengen, maar ze zoeken wel een tweede locatie, zodat ze altijd toegang tot hun data hebben. Stel dat er bijvoorbeeld ergens iets mis is met het netwerk en ze niet bij hun data op de ene locatie kunnen, dan willen ze hun cloud framework kunnen overzetten naar de andere locatie. Dat kan nu. Data kan heel makkelijk worden gerepliceerd. Er zit standaard een tool in ons product om buckets te repliceren. Dat is uiteraard niet alleen interessant in de omroep-sector met CDN’s, maar ook voor heel veel andere doeleinden.”


Nieuwe klanten en partners
Wasabi trekt daarmee nieuwe klanten aan. “Waar we begonnen met een focus op klanten die overwogen om hun backup naar de cloud te verplaatsen, bereiken we nu ook klanten met de behoefte om kopieën op verschillende plaatsen te hebben. Juist in deze onzekere tijden zien we dat steeds meer klanten daarover nadenken.” De prijs is daarbij een belangrijke reden om voor Wasabi te kiezen. “Voor de prijs van opslag op één locatie bij bijvoorbeeld Amazon, kun je bij ons op vijf locaties opslaan.”

Ook voor partners van Wasabi, in de Benelux gedistribueerd door CloudLand, biedt de koers die het bedrijf nu vaart veel kansen, zo geeft Czech aan. “Partners doen er goed aan om met hun klanten mee te denken over de wereldwijde strategie voor disaster recovery. Wasabi is daar een belangrijk ingrediënt voor. Je hoeft niet meer te piekeren over uitdagingen die horen bij media als tape. Je kunt je Recovery Time Objective en Recovery Point Objective verminderen en een stap verder denken door een kopie te maken van je data. Dat alles kan op een zeer makkelijke en kosteneffectieve manier. Sommige klanten kopiëren momenteel meer dan een petabyte aan storage, dus het gaat niet alleen om kleine klanten.”

Wasabi krijgt namelijk steeds meer aandacht vanuit de hoek van publieke organisaties en grote enterprises. Czech: “Om die nieuwe doelgroep nog beter te bereiken zijn we in Europa op zoek naar meer partners met een specifieke focus op enterprises en het publieke domein. Onder meer de onderwijs en onderzoek-sector kijken heel nadrukkelijk naar ons. We krijgen er steeds meer van dat soort klanten bij. Ook zij hebben uitdagingen bij de opslag van hun data. Ze willen dat de laatste versie van hun data immutable (letterlijk: onveranderlijk, red.) is. De kans is groot dat dat binnenkort ook onderdeel van alle regelgeving wordt. Wij zijn daar toonaangevend in en kunnen ervoor zorgen dat bedrijven daar op een eenvoudige manier aan kunnen voldoen. Immutable storage biedt veel voordelen. Het kan er bij een ransomware-aanval voor zorgen dat data na een aanval niet aangepast kan worden.”

“Eén van de meest interessante eigenschappen van Wasabi voor deze doelgroep is de schaalbaarheid”, vervolgt hij. “We hebben dezelfde SLA voor een terabyte als voor meerdere petabytes. Daarnaast bieden we een heel hoog niveau van security in de manier waarop we de data opslaan en beschermen.”

CO2-footprint
Een andere reden waarom klanten vaker voor Wasabi kiezen is vanwege het wereldwijde tekort aan componenten. Daardoor hebben partners steeds vaker moeite om storagesystemen te kunnen leveren aan hun klanten. “En dat tekort verdwijnt niet, verwachten wij. Partners doen er goed aan om hun klanten aan te moedigen om op een andere manier naar storage te kijken. Naar een hybride architectuur, bijvoorbeeld, met een combinatie van lokale opslag en storage in de cloud. Dat zien we steeds vaker gebeuren. De keuze voor cloud wordt niet alleen maar gemaakt vanwege prestaties of kosten, maar ook om de bestaande storage te kunnen behouden.”

Er is volgens Czech ook nog een andere reden waarom steeds meer bedrijven voor Wasabi kiezen. “Er komen steeds meer regels die als doel hebben om de CO2-footprint te verminderen. Op de eigen locatie ligt de PUE (Power Usage Effectiveness, red.) meestal tussen de twee en de drie. Dat betekent dat je twee tot drie keer zoveel energie verbruikt als wat je nodig hebt om je systemen draaiende te houden. In onze datacenters is die PUE ongeveer 1,6. Dat houdt in dat je ongeveer drie keer minder energie nodig hebt om je data op te slaan dan wanneer je dat lokaal doet. Ook om deze reden is het niet meer logisch om cold data op locatie te houden. Ook als je jouw CO2-footprint terug wilt brengen, kun je je storage veel beter verhuizen naar een clouddienst zoals Wasabi.”

Auteur: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Cloud
Cloud