Redactie - 03 juni 2022

SoftwareONE is behalve LSP ook een MSP die bijdraagt aan een gedeelde missie

SoftwareONE is behalve LSP ook een MSP die bijdraagt aan een gedeelde missie image

SoftwareONE heeft zich door een reeks van overnames op internationaal niveau in een hoog tempo ontwikkelt als Managed Service Provider (MSP). Licenties aanbieden, daar was SoftwareONE altijd al goed in en door de transitie naar MSP is het ook in staat om klanten te begeleiden tijdens de gehele digitale transformatie. De samenwerking met Microsoft speelt hierin een belangrijke rol door de managed services Digital Workplace Essentials, AzureSimple en BackupSimple. Suzanne van Schip legt het uit.

Als Microsoft Alliance Manager is Suzanne van Schip bij SoftwareONE verantwoordelijk voor de samenwerking met Microsoft. De twee bedrijven werken al tientallen jaren samen, maar de manier waarop ontwikkelt zich constant. “In het verleden lag de focus op licentieadvies en transacties. En dat doen we nog steeds, maar we bieden daarbij ook specialisten en tooling voor de implementatie en optimalisatie van de software”, legt Van Schip uit. “Managed services zoals Digital Workplace Essentials, AzureSimple en BackupSimple brengen de verschillende fasen bij elkaar in een end-to-end oplossing. We halen daarbij ook veel informatie uit data, onder meer vanuit ons digitale platform PyraCloud/Goatpath. Waar we eerst alleen een Licensing Solution Provider (LSP) waren, is onze kracht verschoven naar MSP. In alle bescheidenheid durf ik te zeggen dat we inmiddels erg goed zijn in dat laatste, maar we vergeten het vaak te vertellen.”

De internationale en lokale samenwerking met Microsoft verloopt prettig, benadrukt ze. “Onze missie en die van Microsoft komen sterk overeen. We hebben allebei als doel om elke organisatie in staat te stellen mee te gaan in de digitale transformatie die in de markt zichtbaar is. Microsoft en SoftwareONE zoeken elkaar op in de componenten die voor ons allebei belangrijk zijn zoals het bieden van sectorgerichte oplossingen. Zo zien we dat er veel behoefte is aan uitbreiding van de moderne werkplek, waar onze managed service Digital Workplace Essentials mooi op aansluit. Bij grote trajecten werken onze lokale teams samen, zodat we de oplossing naadloos kunnen uitrollen. En als iets niet haalbaar is, zoeken we naar manieren om het stapsgewijs wel voor elkaar te krijgen. Ook daarin is de samenwerking met Microsoft belangrijk.”

Verandering

Het is cruciaal om organisaties tijdens hun reis bij de hand te nemen, vindt ze. “Het klinkt voor ons, in deze sector, vaak heel eenvoudig en logisch dat klanten ergens naartoe moeten. Maar voor een klant gaat het meestal om een hele grote verandering en van nature heeft de mens een weerstand tegen veranderen. Sommige organisaties zijn daar goed in en lopen voorop, terwijl anderen traditioneler zijn ingericht. Als een klant bij wijze van spreken van de typemachine overschakelt naar de cloud, dan is het verstrekken van een licentie slechts de basis en is er verdere begeleiding nodig. Wij staan de klant bij tijdens die reis, of het nu gaat om adoptie, back-up of security.”

“Hiervoor hebben we een heel team aan specialisten dat bijvoorbeeld workshops geeft aan medewerkers”, vervolgt ze. “In Nederland zijn dit ongeveer tachtig solution specialisten, ter vergelijking: een paar jaar geleden waren dat er nog acht.”

Workshops
De workshops spelen een belangrijke rol. “Wij geven workshops vanuit het Microsoft Commerce Incentive Program (MCI, voorheen MCAP, red.). Die workshops zijn vaak een eerste stap in de reis van de klant. Vandaaruit borduren we verder. Zo’n workshop kan heel generiek zijn, een soort informatiesessie over de moderne werkplek. Maar het kan ook heel specifiek, over een onderwerp als cybersecurity. Dat is echt bedoeld voor klanten die verder in hun reis zijn, dan gaat het niet alleen over het scannen van de omgeving of het toevoegen van securitycomponenten, maar ook over gedrag, want daar valt veel winst te behalen. Dat gaat namelijk nog heel vaak fout. Nu er zoveel informatie in de cloud staat, moeten medewerkers begrijpen hoe ze daarmee om moeten gaan. Daar nemen we ze graag in mee.”

Onlangs heeft SoftwareONE in samenwerking met Microsoft een video opgenomen om deze bewustwording op een grappige manier in beeld te brengen. “Als ICT-manager wil je niet te vaak met je vinger wijzen, maar je wilt wel dat alles goed is beveiligd. Dat is een grote uitdaging. Wij helpen daarbij met workshops zoals onder andere Transition to Cloud, Securing Identities en Endpoint Management.”

SoftwareOne_QR.png

Klanttevredenheid
“Je merkt dat organisaties nu echt het maximale eruit willen halen, nog meer dan voorheen”, ziet Van Schip. Een mooi voorbeeld van een veranderend bedrijf is te zien in de case RIBW K/AM, een organisatie die mensen met psychiatrische uitdagingen in de regio Kennemerland/Amstelland begeleidt. Van Schip: “Ze kwamen bij ons binnen voor Microsoft-licenties, maar tijdens het gesprek keken we naar wat ze echt nodig hadden om stappen te maken. Het bleek dat ze veel konden besparen op basis van de non-profit voorwaarden. Die besparing wilden ze omzetten in innovatie. Ze kozen voor onze managed services: 365Simple, AzureSimple en BackupSimple. Daardoor kunnen medewerkers nu veel makkelijker op afstand werken, bij cliënten langs en op iedere locatie zorg verlenen vanachter de laptop. Dat moet vanwege de cliëntendossiers natuurlijk wel in een zeer beveiligde omgeving, dus kozen ze ook voor Managed Security. De klant is enorm tevreden en kan nu meer kwaliteit stoppen in alles wat met hun missie te maken heeft, wat zeker na de coronapandemie erg belangrijk is. Het is het ultieme voorbeeld van hoe die reis er precies uit kan zien. Ik word daar persoonlijk heel gelukkig van en ook Microsoft ziet dit soort projecten erg graag. De klant en zijn medewerkers staan hier duidelijk centraal. Dat is ons grote doel bij elk project.”

www.softwareone.nl