Redactie - 02 juni 2022

Afzet smartbands daalt met 4% in Q1, afzet smartwatches groeit 15%

Afzet smartbands daalt met 4% in Q1, afzet smartwatches groeit 15% image

De wereldwijde afzet van smartbands is in het eerste kwartaal van 2022 met 4% gedaald tot 41,7 miljoen stuks. Dat blijkt uit schattingen van marktonderzoeker Canalys. De marktonderzoeker signaleert een verschuiving van smartbands naar smartwatches. Polshorloges, bestaande uit basishorloges en smartwatches, waren goed voor 76,6% van de totale afzet van draagbare bandjes in het eerste kwartaal, een groei van 15 procent tot 32,0 miljoen stuks.

De categorie 'basisbands' daalden met 37 procent, een zesde achtereenvolgende daling sinds het vierde kwartaal van 2020. De afzet van basisbands daalde voor het eerst tot onder de 10 miljoen na een piek van 27,9 miljoen in het vierde kwartaal van 2019. De groei in de afzet van horloges hielp de daling van de basisband te compenseren, maar resulteerde in een daling van de algemene markt voor draagbare bandjes.

De opkomst van basishorloges versnelde de verschuiving van smartbands naar horloges. Basishorloges draaien rudimentaire realtime besturingssystemen, maar hebben geen ondersteuning voor apps van derden, in tegenstelling tot smartwatches, die volwaardige besturingssystemen draaien met app-ondersteuning van derden.

Smartwatch wint het van smartbands

Volgens Canalys geven consumenten de voorkeur aan horloges boven banden. Met grotere schermen, rijkere functies en een langere batterijduur, denken ze dat horloges beter in staat zijn om te voldoen aan hun behoeften op het gebied van gezondheid en digitale levensstijl. Basic-horloges worden gepositioneerd als een betaalbare opstap van basisbanden, geschikt voor prijsbewuste consumenten met groeiende verwachtingen over wat wearables kunnen doen.

Volgens de laatste consumentenenquête van Canalys, uitgevoerd in april 2022, zei 34 procent van de 4.000 respondenten uit vier West-Europese markten dat ze van plan waren om in de komende 12 maanden een smartwatch te kopen, tegenover 17 procent die een fitnessband zou kiezen. Smartwatches vielen op als de meest populaire aanvulling op smartphones voor West-Europese consumenten. De onderzoeksresultaten bevestigen de verwachtingen van Canalys dat de toekomstige vraag van consumenten zal verschuiven van standaardbanden naar horloges, met mogelijk gevolgen voor leveranciers zoals Xiaomi en Fitbit, die nog steeds in aanzienlijke aantallen basisbanden afzetten.

Apple is marktleider

Apple behield zijn voorsprong in het polshorlogesegment, gedreven door een sterke vraag naar de Watch Series 7. Ondanks een groei van 53 procent, werd Samsung verslagen door Huawei, die nu de tweede plaats inneemt. Zelfs met een verbeterde mix van basis- en smartwatches in het productportfolio, laat echter ook Huawei een dalende trendzien, aangezien zijn smartphone-activiteiten zijn verminderd.  Xiaomi kaatste terug naar de vierde plaats dankzij de toenemende wereldwijde beschikbaarheid van zijn Mi- en Redmi-basishorloges, waarbij Garmin werd ingehaald, dat als vijfde eindigde.

Ondanks de uitdagende marktomstandigheden is er een sterke vraag naar geavanceerde smartwatches, getuige de solide prestaties van Apple, Samsung en Garmin. De stijgende wereldwijde inflatie zal naar verwachting een belemmering vormen voor de consumentenbestedingen aan niet-essentiële zaken. Maar smartwatches zijn volgens Canalys nu hulpmiddelen waar veel gebruikers afhankelijk van zijn geworden om ze gezond en geïnformeerd te houden, en het zal een categorie met groeipotentieel blijven in 2022, zo verwacht de marktonderzoeker.