Martijn Kregting - 31 mei 2022

Bijna twee derde EU-bedrijven ziet uitdaging in voldoen aan privacyregels

Bijna twee derde EU-bedrijven ziet uitdaging in voldoen aan privacyregels image

Een kleine twee derde van alle ondernemingen in de EU ondervindt problemen bij het op marketinggebied voldoen aan de vier jaar oude Europese privacywet GDPR (de AVG in Nederland). Dat blijkt uit een enquête van Piwik Pro (leverancier van digitale marketingtools) onder 260 beslissers van organisaties - van klein tot groot - uit EU-lidstaten.

Hoewel 73,5 procent van alle respondenten aangeeft dat het respecteren van de privacy van hun gebruikers of klanten een positieve impact heeft op hun business en dat zij dit zien als een zakelijk voordeel, geeft 63 procent tegelijkertijd aan dat dit uitdagingen met zich meebrengt. Zo maken zij gebruik van marketinginstrumenten die geen rekening houden met de eisen die de GDPR stelt. Veel van de genoemde 63 procent geeft dan ook aan te overwegen om over te stappen op in de EU ontwikkelde marketinginstrumenten. Voor 37 procent is AVG-compliance een belangrijke reden voor zo'n overstap.

Privacywetten nodig

Driekwart van de respondenten vindt dat privacywetten zoals GDPR in de huidige online en digitale wereld noodzakelijk zijn. Als belangrijkste redenen voor AVG-compliance noemen zij: het versterken van vertrouwen onder klanten (55,8%) en handelen in overeenstemming met de waarden van het bedrijf (46,3%).

Desondanks heeft slechts de helft van de respondenten ook geverifieerd of hun marketingtools voldoen aan alle regels. Van deze groep heeft 49 procent veranderingen doorgevoerd aan de hand van de resultaten van hun audits. Piwik Pro noemt het opvallend dat het risico op een boete wegens overtreden van de GDPR-regels voor slechts 27,7 procent reden is om compliant te zijn op marketinggebied.

Verder blijkt uit de resultaten van de enquête onder meer dat respondenten zich er niet van bewust zijn dat veel van hun gebruikersdata worden bewaard in de VS. 63 procent van de zakelijke gebruikers van sociale-mediaplatforms en 81 procent bij e-mail-automatie-tools denkt dat de data van hun toepassingen binnen Europa worden opgeslagen. 7 respectievelijk 16 procent weet dat de data in de VS worden bewaard, terwijl dit voor 7 respectievelijk 17 procent niet duidelijk is. Piwik Pro vindt het een zorgelijke uitkomst dat veel Europese ondernemingen niet weten dat hun gebruikersdata worden opgeslagen door Amerikaanse technologiebedrijven, of dat zij dit geen probleem vinden