Klippa introduceert DataNorth Consulting

20-05-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Klippa introduceert DataNorth Consulting

Softwarebedrijf Klippa introduceert een nieuw label: DataNorth Consulting. Het nieuwe label levert advies en ondersteuning aan organisaties die de potentiële waarde van hun data maximaal willen benutten. DataNorth Consulting ondersteunt organisaties op het vlak van data en Artificial Intelligence (AI).

“Veel bedrijven hebben data tot hun beschikking: wat zij hebben verkocht en wanneer, hoeveel klachten er binnenkomen, hoe vaak systemen uitvallen en machines onderhoud nodig hebben, ga zo maar door”, vertelt Menno Fokkema, managing consultant bij DataNorth. “Helaas heeft 81% van de bedrijven nog geen goede strategie om hun data ook echt te benutten.”

Klanten kunnen met een combinatie van datagedreven werken en AI hun processen, producten en diensten verbeteren en nieuwe inzichten krijgen. Denk hierbij aan predictive maintenance.

Brede doelgroep

DataNorth richt zich op klanten die data willen inzetten om slimmer te werken. Fokkema: “Veel organisaties denken dat AI eng is of duur. Natuurlijk is het een investering, maar het is beter om te investeren in de toekomst, dan achteraf tot de conclusie te komen dat bedrijven die dat wel hebben gedaan je links en rechts aan het inhalen zijn. En wat betreft de angst die mensen hebben: AI komt al veel voor in het dagelijkse leven. Denk aan de voorgestelde series bij Netflix, de virtuele assistenten bij webshops of de zelfrijdende auto’s van Tesla. Steeds meer producten maken gebruik van AI, het is niet iets dat alleen nog voor grote multinationals is weggelegd.”

Fokkema waarschuwt echter dat de inzet van AI niet altijd succesvol is. “Het is van groot belang om goede begeleiding te krijgen, want AI is geen tool die je klakkeloos kunt inzetten. Volgens een rapport van Gartner faalt 85% van de AI- en machine learning-projecten vanwege een slecht doordachte opzet en een gebrek aan professionele begeleiding. Gelukkig heeft Klippa ruim zeven jaar ervaring met het bouwen van succesvolle datagedreven AI-toepassingen, dus we weten precies waar de valkuilen zitten.”

Terug naar nieuws overzicht