Gartner: CEO's denken dit jaar anders over duurzaamheid, personeel en inflatie

19-05-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Gartner: CEO's denken dit jaar anders over duurzaamheid, personeel en inflatie

Er zijn significante verschuivingen zichtbaar in de wijze waarop CEO's en senior executives denken over mensen, doelen, prijzen en productiviteit in 2022. Met name als het gaat om duurzaamheid, personeelskwesties en inflatie.
 
Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Gartner. "2022 is het jaar waarin de perspectieven van CEO's echt zijn veranderd", zegt Mark Raskino, onderscheiden research vice president bij Gartner. “De pandemie bracht geleidelijk een aantal diepe maatschappelijke trends aan de oppervlakte, zoals de wens om de manier waarop we werken te veranderen en de kwetsbaarheid van wereldwijde toeleveringsketens over lange afstand. Meer recentelijk versterkt de Russische invasie van Oekraïne de macro-economische factoren waar CEO's nu mee te maken hebben, zoals inflatie."
 
"Tegelijkertijd blijft de digitale zakelijke ambitie van CEO's echter stijgen, onverminderd door de pandemie en gerelateerde crises", voegt Raskino toe. De jaarlijkse Gartner 2022 CEO en Senior Business Executive Survey is tussen juli 2021 en december 2021 gehouden onder meer dan 400 CEO's en andere senior business executives in Noord-Amerika, EMEA en APAC in verschillende sectoren, omzet en bedrijfsgroottes.

Metaverse is voor de meeste CEO's geen sleuteltechnologie

Kunstmatige intelligentie (AI) wordt nu voor het derde jaar op rij gerapporteerd als de meest impactvolle nieuwe technologie onder CEO's. Omgekeerd beschouwt 63% van de CEO's de metaverse als niet van toepassing of zeer onwaarschijnlijk als een sleuteltechnologie voor hun bedrijf (zie figuur 1).



gartner-2022-ceo-survey.png

Afbeelding 1: visie van CEO's op Metaverse

"In het verleden hebben sommige CEO's nieuwe technologie-ideeën misschien iets te enthousiast omarmd", zegt Raskino. “In het geval van de metaverse is het echter twijfelachtig dat de respondenten die denken dat het een belangrijke technologie voor hun bedrijf is, net zo zelfverzekerd zijn als ze lijken te zijn."
 
"De resterende lijst van impactvolle technologieën herinnert ons eraan dat 'nieuw' een betrekkelijk begrip is. Zowel digitalisering als e-commerce, respectievelijk op de tweede en vierde plaats, zijn niet echt nieuw. Toch zijn dit technologieën die veel bedrijfsleiders in hun situatie nog steeds als nieuw en ontwrichtend beschouwen.”

Milieukwesties

Voor het eerst in de geschiedenis van dit onderzoek plaatsten CEO's ecologische duurzaamheid in hun top 10 van strategische bedrijfsprioriteiten. Duurzaamheid staat op de 8e plaats, een aanzienlijke sprong van de 14e plaats in 2019 en de 20e in 2015. "Omdat bedrijfsleiders de druk voelen van belangrijke belanghebbenden om meer te doen aan ecologische duurzaamheid, beschouwen ze de benodigde veranderingen nu als kansen om de bedrijfsefficiëntie en omzetgroei te stimuleren", aldus Raskino.
 
Vierenzeventig procent van de CEO's was het ermee eens dat toenemende inspanningen op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur (ESG) investeerders naar hun bedrijf trekken. Van de 80% van de CEO's die van plan zijn dit jaar en volgend jaar te investeren in nieuwe of verbeterde producten, werd milieuduurzaamheid genoemd als de op twee na grootste drijfveer, net achter functionele prestaties en algemene kwaliteit. Duurzaamheid blijkt ook in 2022 en 2023 een competitieve differentiator voor CEO's; in feite staat het op hetzelfde niveau als merkvertrouwen onder respondenten.

CEO's zien inflatie als een hardnekkig probleem

Tweeënzestig procent van de CEO's beschouwt algemene prijsinflatie als een hardnekkig of langdurig probleem. Hun belangrijkste reactie op inflatie is het verhogen van de prijzen (51% van de respondenten), in plaats van te reageren met productiviteit en efficiëntie (22% van de respondenten). In feite staan productiviteit en efficiëntie dit jaar niet eens in de top 10 van zakelijke prioriteiten voor CEO's.
 
"Het is duidelijk dat er enige zelfgenoegzaamheid bestaat over de impact van de inflatie", zei Raskino. “Gevraagd naar de twee belangrijkste bronnen van concurrentiedifferentiatie, noemde slechts 3% van de CEO's de prijs. Gartner verwacht dat dat vrij snel kan veranderen als de inflatie blijft bijten."
 
Gartner-klanten kunnen meer lezen in het rapport "2022 CEO Survey — The Year Perspectives Changed". Leer daarnaast meer over de prioriteiten van CEO's in het gratis Gartner-webinar "The 2022 Gartner CEO Survey: Implications and Actions for CIOs."

Terug naar nieuws overzicht