Canalys:aantal verscheepte smartphones daalt 11 procent in Q1

Canalys:aantal verscheepte smartphones daalt 11 procent in Q1

02-05-2022 | door: Martijn Kregting
Deel dit artikel:

Canalys:aantal verscheepte smartphones daalt 11 procent in Q1

Wereldwijd zijn er in het eerste kwartaal van dit jaar 311,2 miljoen smartphones verscheept. Dat is een daling van 11 procent op jaarbasis, stelt marktonderzoeker Canalys. De komende drie tot zes maanden blijven er veel uitdagingen bestaan die een impact op de smartphone-volues hebben.

Samsung hernam de leiding na het vernieuwen van zijn portfolio voor 2022, met een volume van 73,7 miljoen verscheepte smartphones. Dat is 4 procent minder ten opzichte van een jaar geleden. Apple combineerde de grote vraag naar de iPhone 13-serie met een nieuwe iPhone SE, wat leidde tot een solide groei van 8 procent en 56,5 miljoen verzonden toestellen. Xiaomi, OPPO en vivo maakten de top vijf vol.

“De Chinese markt veroorzaakte bijna de helft van de wereldwijde daling, vooral als gevolg van seizoenszwakte", licht Canalys-analist Toby Zhu toe. "Grote leveranciers leden achtereenvolgens achteruitgang, behalve HONOR, dat voor het eerst de eerste plaats in China innam sinds het 18 maanden geleden uit Huawei voortkwam."

Verstoring Chinese afzetmarkt

Een strikt pandemisch controlebeleid in China heeft geleid tot lockdowns in grote steden in China, wat op korte termijn een schaduw werpt over de consumentenmarkt in de grootste afzetmarkt voor smartphones werwldwijd, aldus Zhu. "Bovendien zullen verstoringen in de productie van componenten en logistiek van invloed zijn op de leveringen van de meeste leveranciers in het tweede kwartaal, zowel op het vasteland van China als wereldwijd."

Zowel Transsion- als Xiaomi-volumes daalden met meer dan 30 procent op jaarbasis in het Midden-Oosten en Afrika in het eerste kwartaal, stelt Canalys-analist Sanyam Chaurasia. "Geconfronteerd met toenemende onzekerheid, reageerden de toonaangevende leveranciers snel op lokale vraagmogelijkheden door lokaal geoptimaliseerde voorraden van de ene regio naar de andere te verplaatsen."

Transsion heeft zijn activiteiten gediversifieerd door zijn aanwezigheid in Azië sinds 2021 uit te breiden. Deze strategie helpt het bedrijf volgens Chaurasia om moeilijke macro-omstandigheden te doorstaan, aangezien de torenhoge inflatie de betaalbaarheid in het ultra-low-end segment beïnvloedt.

Alleen groei in Noord-Amerika

Noord-Amerika was de enige regio die dit kwartaal groeide, wat de kracht van de consumentenmarkt laat zien, schetst Canalys Research Analyst Runar Bjørhovde. "Hoewel de solide prestaties vooral werden aangedreven door de vraag naar de iPhone 13-serie van Apple en de onlangs gelanceerde Galaxy S22-familie van Samsung, bleven leveranciers zoals Lenovo, TCL en Google een indrukwekkende inspanning leveren door carrier-slots over te nemen die voorheen eigendom waren van LG."

De komende drie tot zes maanden opereren smartphoneproducenten in een uitdagende macro-omgeving, voegt Bjørhovde toe. “Inflatie, de aanhoudende oorlog tussen Rusland en Oekraïne, COVID-19-beperkingen en leveringsonderbrekingen zullen van invloed zijn op alle operationele en planningsniveaus. Hoewel de kortetermijnprognoses vol regionale onzekerheden zijn, beginnen de tekorten aan onderdelen af te nemen, wat de kostendruk verlicht. Toonaangevende leveranciers zullen deze downtime gebruiken om de relaties met supply chain-partners en hun kernproduct- en kanaalcapaciteiten te versterken om de aantrekkende vraag in de tweede helft van 2022 op te vangen.”

Terug naar nieuws overzicht